Drifta Satan på is!!!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har kört en del med endurodubb på sjön tidigare men är ingen räser på å drifta helt Satan!!! Inbillar mig att det hade varit en mycket sköj driftkombo att köra med finndubb fram och endurodubb bak. Är det någon som har några erfarenheter av den kombon? Borde funka bra till en #fuckyouburnout också :va
 
Tyvärr har vintrarna försvunnit här men Rödvattnet utanför Stenungsund var tidigare centrum för iskörning i Västra Götaland. Det fanns många kombos men endurodubb är det sämsta. En förvånansvärt bra lösning är hemmabygge med montageskruv, finndubb är givetvis bättre och koldkutters funkar bra när man lärt sig att de kräver påslag.

För att "drifta satan" rekommenderar jag nog crossdäck och montageskruv för rätt mix av fäste och kontrollerad sladd. Efteråt kan du träna på att kröka järnet http://www.hejbilist.nu/kroka.htm :D
 
Montageskruv i crossdäck ger på is känslan av lagom hårt grus. Gillar man att köra på sladd är nog detta grejen.

Endurodubb håller i på ett helt annat sätt. Obehagligt (tycker jag).
 
Jag är också intresserad av vad som funkar bäst på plogad sjöis. Har skaffat mig en KTM 525 som stugmoppe och där finns en kille som plogar för folk som kör rally. Att köra med endurodubb fungerar men resulterade i en highsider och brutet finger för 14 dagar sedan. Svårt att få till snygga mjuka sladdar då transitionen mellan fullt grepp och ligga på rygg och undra vad som hände är kort. Provat finndubb förra vintern och det är ju kul men med allt grepp går det väl fort..
 
Kolla skruvdubb modell montageskruv. Provade det förra vintern på en ombyggd Freewind 650 och det gick utmärkt att köra med mjuk sladd på is - både på väg och havsis.


Buy quality, cry once
 
Ska man köra uteslutande is så är det ju finndubb som gäller eftersom endurodubb är för grova för att ge bra grepp på isen.. Ska man ut i terrängen så är det endurodubb som gäller eftersom finndubb inte håller.

Isracingdubbat är perfekt om man kör is där någon väldigt ofta plogar bort snö och isflagor från banan. På en dåligt underhållen isbana hamnar man ganska snart någonstans där däcket lyfts av snö så att dubbarna inte når ner till isen och då går friktionen från drygt ett och ner till noll inom en millisekund.

Montageskruv och liknande är till för muppefuckon som har "gratis" skruv från pappas jobb och dessutom tid att tillverka däck som man sedan kör sönder i ett nafs.
 
Ska man köra uteslutande is så är det ju finndubb som gäller eftersom endurodubb är för grova för att ge bra grepp på isen.. Ska man ut i terrängen så är det endurodubb som gäller eftersom finndubb inte håller.

Isracingdubbat är perfekt om man kör is där någon väldigt ofta plogar bort snö och isflagor från banan. På en dåligt underhållen isbana hamnar man ganska snart någonstans där däcket lyfts av snö så att dubbarna inte når ner till isen och då går friktionen från drygt ett och ner till noll inom en millisekund.

Montageskruv och liknande är till för muppefuckon som har "gratis" skruv från pappas jobb och dessutom tid att tillverka däck som man sedan kör sönder i ett nafs.

Finndubben håller dåligt dock, och så fort det är lite snö och uppkört i banan blir de inte så roliga att åka med.

Det bästa man kan åka på idag är koldkutters skruvdubb, liknande grepp som finndubb men håller bättre. Och funkar när det börjar bli lite uppkört i banan.

Själv åker jag på MF44 chisel skruvdubb med mitas ice king däck från koldkuttersweden, dessa är dock snäppet värre än vanliga koldkutters, finndubb bettar inte i närheten av dessa. Dessa ska hålla ca 30-40h, mina har gått snart 10h och det syns knappt något slitage. Greppet är mer eller mindre som att åka på asfalt.

1QqNf6y.jpg


DFoICIZ.jpg


mf44-ice-screws-chisel-5673.jpg


För att sladda på is skulle jag kika på en snällare variant av koldkutters. Kontakta Frank på koldkuttersweden. Endurodubbat på is är bara tragiskt att åka på.

https://www.facebook.com/koldkuttersweden/
 
Finndubben håller dåligt dock, och så fort det är lite snö och uppkört i banan blir de inte så roliga att åka med.

Det bästa man kan åka på idag är koldkutters skruvdubb, liknande grepp som finndubb men håller bättre. Och funkar när det börjar bli lite uppkört i banan.

Själv åker jag på MF44 chisel skruvdubb med mitas ice king däck från koldkuttersweden, dessa är dock snäppet värre än vanliga koldkutters, finndubb bettar inte i närheten av dessa. Dessa ska hålla ca 30-40h, mina har gått snart 10h och det syns knappt något slitage. Greppet är mer eller mindre som att åka på asfalt.

1QqNf6y.jpg


DFoICIZ.jpg


mf44-ice-screws-chisel-5673.jpg


För att sladda på is skulle jag kika på en snällare variant av koldkutters. Kontakta Frank på koldkuttersweden. Endurodubbat på is är bara tragiskt att åka på.

https://www.facebook.com/koldkuttersweden/
:näsblodkänns som jävligt dyr isåka med det skruvdubbsantalet jimmy :D
 
Ska man köra uteslutande is så är det ju finndubb som gäller eftersom endurodubb är för grova för att ge bra grepp på isen.. Ska man ut i terrängen så är det endurodubb som gäller eftersom finndubb inte håller.

Isracingdubbat är perfekt om man kör is där någon väldigt ofta plogar bort snö och isflagor från banan. På en dåligt underhållen isbana hamnar man ganska snart någonstans där däcket lyfts av snö så att dubbarna inte når ner till isen och då går friktionen från drygt ett och ner till noll inom en millisekund.

Montageskruv och liknande är till för muppefuckon som har "gratis" skruv från pappas jobb och dessutom tid att tillverka däck som man sedan kör sönder i ett nafs.

Har du erfarenhet eller är du internetcool? Koldkutters är som flera påpekar det bästa för sjöis och du kan ju fundera på hur lång tid det tar att bygga? 300 montageskruv i ett bakdäck tar ett par timmar och så länge du skyddar dem från grus (=inga transportsträckor) har du bett på spolad is för en hel säsong. Om sedan kontrollerade ställ med en 450 gör mig till ett moppefucko så inte mig emot.

Dostojevskij har ett bra svar på imbecilla kommentarer av liknande nivå...
 
Själv åker jag på MF44 chisel skruvdubb med mitas ice king däck från koldkuttersweden, dessa är dock snäppet värre än vanliga koldkutters, finndubb bettar inte i närheten av dessa. Dessa ska hålla ca 30-40h, mina har gått snart 10h och det syns knappt något slitage. Greppet är mer eller mindre som att åka på asfalt.


För att sladda på is skulle jag kika på en snällare variant av koldkutters. Kontakta Frank på koldkuttersweden. Endurodubbat på is är bara tragiskt att åka på.

https://www.facebook.com/koldkuttersweden/

Tack för inspel! Låter som en bra sladdkombo kunde vara MF44 Chisel fram och coldcutters bak :tummenupp

Hemsidan till koldkuttersweden är nere just nu.
 
:näsblodkänns som jävligt dyr isåka med det skruvdubbsantalet jimmy :D

Bara 630st bak. :D

Tack för inspel! Låter som en bra sladdkombo kunde vara MF44 Chisel fram och coldcutters bak :tummenupp

Hemsidan till koldkuttersweden är nere just nu.

Kika deras fb-sida, jag antar det inte var nån direkt stor försäljning av däck denna vintern..

Fast varför vill du ha olika däck fram & bak? Du vill inte ha sämre grepp bak med något fordon alls om du ska sladda. Koldkutters fram & bak håller i gott, de framhjulssläpp man får är så förlåtande så det är inget att oroa sig över.

https://www.youtube.com/watch?v=UxSiH5VonTE
 
Har du erfarenhet eller är du internetcool? Koldkutters är som flera påpekar det bästa för sjöis och du kan ju fundera på hur lång tid det tar att bygga? 300 montageskruv i ett bakdäck tar ett par timmar och så länge du skyddar dem från grus (=inga transportsträckor) har du bett på spolad is för en hel säsong. Om sedan kontrollerade ställ med en 450 gör mig till ett moppefucko så inte mig emot.

Dostojevskij har ett bra svar på imbecilla kommentarer av liknande nivå...

Jag uttalar mig inte om coldcutters eftersom jag saknar erfarenhet av dessa.

Hur är det själv? Vad har du för erfarenhet av dubbar? Eller är du bara cool?
 
Vi var ett gäng som för flera år sedan endast körde med endurodubb på isen och det fungerade riktigt bra!
Man får verkligen träna på att styra en sladd med gasen!!

Vissa av oss använde endast endurodubbdäcken på isen, då höll dubben sig vassa på ett helt annat sätt. Däck som rullat en sväng i skogen försämrades avsevärt om man såg till grepp och hastighet på isbanor.

De som då åkte med finndubb ville alltid ha plogad och renskrapad bana, vi på endurodubb hade lika kul oavsett hur underlaget var. När banan blev uppkörd så kändes endurodubbade hojar säkrare med greppet och var snabbare än hojar med finndubb.

Finndubb har jag också kört med och det är asroligt men det krävs mer plogning för bästa resultat!!

Har även kompletteringsdubbat endurodubbdäck för att få dubb i varje gummiklack för bättre grepp på isen!! :D
 
Jag uttalar mig inte om coldcutters eftersom jag saknar erfarenhet av dessa.

Hur är det själv? Vad har du för erfarenhet av dubbar? Eller är du bara cool?

4 års ganska intensivt isåka på plogad och spolad isbana. Började med endurodubb (trist), testade finndubb (dyrt) och sista två åren vart det hemmabygge enligt moppefuckomodell :arsele. Finndubben var givetvis snabbare men på min nivå var skillnaden marginell.

Min poäng är att det både funkar bra och håller. Ca. 350 skruv bak och 300 fram. De håller sig vassa länge och är det betydligt billigaste sättet att seriöst köra på is.

Fler förolämpningar på det?
 
Efter uppläxning från Göteborgare om vinterkörning och dubbdäck så lämnar jag walk over.



För övriga, ej boende på Västkusten:


Den stora kränkningen här ligger på ett annat plan än man kanske först tänker sig:

Att kalla en STO-bo för Göteborgare innebär att man retar upp både Göteborgaren och hela STO-regionen.
Dessutom blir Stora Höga-folket oroliga. Deras identitet hotas när folk norr om dem räknas som Göteborgare.
Dom har ju ansträngt sig så, flyttat ut från Göteborg och allt - och identifierar sig med "havsbad" trots att det man doppar tårna är Hakefjorden i skuggan av Tjörn.

Good burn, Twostroke! Den visste var den tog.
En hel region i gungning, rotlös och vilse nu.
Ucklum ringde just: "Är vi Uddevallabor nu då...? Norrmän, kanske"?
 
För övriga, ej boende på Västkusten:


Den stora kränkningen här ligger på ett annat plan än man kanske först tänker sig:

Att kalla en STO-bo för Göteborgare innebär att man retar upp både Göteborgaren och hela STO-regionen.
Dessutom blir Stora Höga-folket oroliga. Deras identitet hotas när folk norr om dem räknas som Göteborgare.
Dom har ju ansträngt sig så, flyttat ut från Göteborg och allt - och identifierar sig med "havsbad" trots att det man doppar tårna är Hakefjorden i skuggan av Tjörn.

Good burn, Twostroke! Den visste var den tog.
En hel region i gungning, rotlös och vilse nu.
Ucklum ringde just: "Är vi Uddevallabor nu då...? Norrmän, kanske"?

Fan vilken koll på lokalgeografin du har :D. Som Jörlandabo är jag lantis i alla ögon, dessutom hitflyttad 08a så jag är persona non grata oavsett om du klassar mig som Göteborgare eller STO-bo.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top