Elbil eller inte?


Tesla (Elon Musk själv på Twitter) hade ju lovat att öppna ett service center i Umeå, just för Taxi är ju det jäkligt viktigt att få bilen lagad snabbt och i närheten, jag såg en av dom passera söderut på biltransporter, förmodligen för motorbyte då dom annars brukar köra ned bilarna själv.

Det är ju ett rejält avbräck ekonomiskt att behöva transportera bilen ToR stockholm för ett Taxibolag, det är ju förlorade arbetsintäkter varje timme bilen är borta, och antingen ska en gubbe ha lön för att köra bilen, eller ett transportbolag ska ha betalt.
 
Men vadå? De behöver inte servas enligt expertisen?

I den händelse reparationer behövs...

Sedan är det enligt Tesla själva som service inte "behövs" i den meningen att den inte krävs för att garantier osv skall gälla. Att torkarblad och bromsvätska är fräscha får du ansvara för själv som ägare.
 
Länkarna under den artikeln var ju inte heller så trevliga för Tesla.

Har dom förresten lämnat något besked om Cyberfuckupen?
Den skulle ju inte gå att få godkänd i Europa, och folk har ju förbokat den redan.


Det var en person som grundat på inga fakta alls påstod att den inte skulle bli godkänd i EU. Eftersom det gällde Tesla slogs det upp stort som om det vore en sanning. I verkligheten vet nog ingen hur den ens är konstruerad och Teslas track record vad gäller krocksäkerhet talar ju för sig själv, till skillnad från Ford, GM och övriga drakar i sammanhanget.
 
När tror ni bilar med 100+ mils räckvidd finns tillgängliga?

Körde i veckan 25 mil för att besöka en släkting. En kopp kaffe senare kördes samma sträcka hemåt. Stannade och tankade, köpte en loka, och tvättade av rutorna - 10 minuter, sedan var vi klara för 100 mil till.

Relativt stor SUV med fyrhjulsdrift, lastutrymme, och förbrukning runt 0.5L (diesel).

Jag är alltså seriöst intresserad och söker framtidsinformation från er som är insatta. Premiummärken föredras.
 
Nu? Gammal artikel. Sanningen är att det går extremt bra för Tesla... kolla tex aktiekursens utveckling, levererade bilar, byggda fabriker, lanserade modeller, förbokningar osv.

Men teslahatare finns det ju 13 på dussinet av...

Ja och tesla fanatiker också.....
 
När tror ni bilar med 100+ mils räckvidd finns tillgängliga?

Körde i veckan 25 mil för att besöka en släkting. En kopp kaffe senare kördes samma sträcka hemåt. Stannade och tankade, köpte en loka, och tvättade av rutorna - 10 minuter, sedan var vi klara för 100 mil till.

Relativt stor SUV med fyrhjulsdrift, lastutrymme, och förbrukning runt 0.5L (diesel).

Jag är alltså seriöst intresserad och söker framtidsinformation från er som är insatta. Premiummärken föredras.

Enbart en fråga om batterikapacitet. Som visat tidigare i tråden är det mindre sannolikt att så stora batterier monteras in i bilarna eftersom den största delen skulle förbli outnyttjad. Bättre då att höja laddhastigheten och förtäta laddstationerna - precis det som alla aktörer håller på med, för övrigt.

Idag kör man med rätt bil lätt 100 mil med en total laddtid på knappt timmen. Det motsvarar nog också den tid man ändå behöver pinka/äta/fika/pausa så det är inte en tidsåtgång som är störande ens idag. Nästa generations laddare som just nu rullas ut dubblar effekten och halverar därmed också laddtiden.

Före jul körde jag Luleå-Åre tor utan att uppleva laddningar som särskilt störande; då "saknas" ändå en lämplig laddstation i Dorotea så det innebar 31 mil vintertid i nysnö, rätt många minusgrader och fullastad bil. Inga problem visade det sig, lite nervöst innan eftersom vi inte kört den sträckan förut med elbil.

"Premium"märkena har ju gått ihop med VW och koreanerna och satsat i "Ionity"-nätverket. Upp till 350kW i deras laddare vilket med rätt batterier blir korta laddtider. Blir det bara tillräckligt många på samma ställen blir det nog väldigt bra med tiden. Kombinera med att OKQ8 kommer att sätta upp 50kW-laddare på sina stationer över hela landet.
 
Ja 50 mil räckvidd med en laddpaus på en timme för 50 till räcker bra, efter det är det viktigare/mer säljande att göra bilen billigare/lättare än att fortsätta att addera räckvidd.

Någon gång runt 50 mil är det ju dags att äta, även om jag flera gånger har kört Umeå-Göteborg med enbart tankpauser och ätit medans jag har kört
 
Enbart en fråga om batterikapacitet. Som visat tidigare i tråden är det mindre sannolikt att så stora batterier monteras in i bilarna eftersom den största delen skulle förbli outnyttjad. Bättre då att höja laddhastigheten och förtäta laddstationerna - precis det som alla aktörer håller på med, för övrigt.

Idag kör man med rätt bil lätt 100 mil med en total laddtid på knappt timmen. Det motsvarar nog också den tid man ändå behöver pinka/äta/fika/pausa så det är inte en tidsåtgång som är störande ens idag. Nästa generations laddare som just nu rullas ut dubblar effekten och halverar därmed också laddtiden.

Före jul körde jag Luleå-Åre tor utan att uppleva laddningar som särskilt störande; då "saknas" ändå en lämplig laddstation i Dorotea så det innebar 31 mil vintertid i nysnö, rätt många minusgrader och fullastad bil. Inga problem visade det sig, lite nervöst innan eftersom vi inte kört den sträckan förut med elbil.

"Premium"märkena har ju gått ihop med VW och koreanerna och satsat i "Ionity"-nätverket. Upp till 350kW i deras laddare vilket med rätt batterier blir korta laddtider. Blir det bara tillräckligt många på samma ställen blir det nog väldigt bra med tiden. Kombinera med att OKQ8 kommer att sätta upp 50kW-laddare på sina stationer över hela landet.

Sant. Nu finns det inte laddstationer vid mina vanliga destinationer idag, men det kommer troligen förbättras.

Då är det bara att börja vänta på att Merca får fram nästa generation elbilar.
 
Nu? Gammal artikel. Sanningen är att det går extremt bra för Tesla... kolla tex aktiekursens utveckling, levererade bilar, byggda fabriker, lanserade modeller, förbokningar osv.

Men teslahatare finns det ju 13 på dussinet av...
Den är väl bara 4mån?

Trodde det var Citroën som höll på med att leverera icke färdigmonterad produkt, men de kanske tog seden dit de kom? :hihi

Om du hostar upp 660lök av egna pengar och den levererades trasig hade du också varit skogstokig? Eller bara ”äh aktien går ju bra”!

På tal om 13 på dussinet... :7peta


50mil? Det tar u högst 3 timmar? Har ni prostatabesvär eller är det inducerat av magnetfältet? :hihi
 
Sant. Nu finns det inte laddstationer vid mina vanliga destinationer idag, men det kommer troligen förbättras.

Då är det bara att börja vänta på att Merca får fram nästa generation elbilar.

Merca har ju sin EQC, men de har tydligen bara lyckats leverera 55 stycken hittills. Gissningsvis sitter de med precis samma problem som alla andra europeiska tillverkare: starkt begränsade batterileveranser tills Northvolt drar igång. Därför vill de hellre sälja hybrider, då de tjänar mer pengar på dem och de har väldigt små batterier.
 
Den är väl bara 4mån?

Trodde det var Citroën som höll på med att leverera icke färdigmonterad produkt, men de kanske tog seden dit de kom? :hihi

Om du hostar upp 660lök av egna pengar och den levererades trasig hade du också varit skogstokig? Eller bara ”äh aktien går ju bra”!

På tal om 13 på dussinet... :7peta


50mil? Det tar u högst 3 timmar? Har ni prostatabesvär eller är det inducerat av magnetfältet? :hihi

Nä fan, jag hade såklart varit skitförbannad.

Jag menade mer att det inte var en särskilt aktuell artikel eftersom det sedan dess hänt rätt mycket på kvalitetsfronten vad gäller Tesla 3. Om det "går bra för Tesla" visas ju på en mängd områden menar jag.
 
Det var en person som grundat på inga fakta alls påstod att den inte skulle bli godkänd i EU. Eftersom det gällde Tesla slogs det upp stort som om det vore en sanning. I verkligheten vet nog ingen hur den ens är konstruerad och Teslas track record vad gäller krocksäkerhet talar ju för sig själv, till skillnad från Ford, GM och övriga drakar i sammanhanget.

Det var väl i allra högsta grad baserat på att en bil konstruerad utan stötfångare inte klarar krocksäkerhetskraven i EU, men det är klart dom kanske har köpt upp ett lager av Volvos gamla parkbänk dom satte på 240.

Sen var det väl höjden på lysena och lite annat som inte heller gick att få igenom
 
Det var väl i allra högsta grad baserat på att en bil konstruerad utan stötfångare inte klarar krocksäkerhetskraven i EU, men det är klart dom kanske har köpt upp ett lager av Volvos gamla parkbänk dom satte på 240.

Sen var det väl höjden på lysena och lite annat som inte heller gick att få igenom

Sen vikten som redan diskuterats. 3500kg på B kortet i EU behöver ses över!
 
Stötfångare? Har Tesla stötfångare? Trots frånvaron av dessa oumbärligheter lyckas Tesla toppa krocktestresultaten i samtliga klasser... både i USA och i Europa.

Dessutom var det en prototyp, var lysen exakt hamnar osv kommer ju givetvis att uppfylla lagkrav, på samma sätt som dagens (och gårdagens) amerikanska bilar kräver ombyggnad av blinkers, strålkastare och bakljus innan de godkänns i Europa...

Vikten vet vi ingenting om.
 
Teslan är klart ledande och inte alls något dåligt val. Dock är de för spartanska på insidan. Jag är en plufsig direktör och kräver droska därefter...
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top