Hydraulstyrning

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dum fråga kanske men har det tillverkats någon motorcykel med hydraulstyrning någon gång? Jag är sugen på att bygga en hoj med framhjulet ca 2m framför styret och varken stag till navstyrningen eller choppergaffel är något bra alternativ. Däremot så vore hydraulstyrning av navstyrningen ett mycket bra val men jag vet inte vad SFRO och andra instanser tycker om sådana lösningar...?
 
Nej, är min åsikt.
Kolla styrning med ställmotor, sök på "steering by wire" eller liknande, dvs elservostyrning.
 
Spännande tanke. Rent instinktivt tänker jag svårt att få till känsla och feedback. Men 2m extra choppergaffel gör ju inte heller underverk för styrkänslan.....
 
Spännande tanke. Rent instinktivt tänker jag svårt att få till känsla och feedback. Men 2m extra choppergaffel gör ju inte heller underverk för styrkänslan.....
Kommer ha ett lastutrymme mellan styret och framhjulet så choppergaffel är inte ens en möjlighet. Det där med känsla kan vara ett bekymmer men så länge ingen har testat så vet man väl egentligen inte.

Vill ha ett lågt liggande batteripack i botten på det där lastutrymmet. Ca 20kwh
 
Last edited:
Det finns väl redan både trampcykel och moped med lastutrymme framför chauffören så det är ju bara att kolla deras lösning.

Vill minnas att styraxeln var rakt ned och en hävarm drog i ett stag till en hävarm på framhjulet.
 
Berätta mer. Vad är det galet spännande idé?
Jag och tre vänner har spånat lite i detta bygge. Grundidén var att köra Göteborg-Nordkap med fyra egenbyggda elhojar med plats för ett gäng solceller för vi ville även utföra detta utanför elnätet, dvs ladda själva.

Vi tänkte att vi behövde ungefär en palls storlek som last utrymme även om jag personligen gärna ser något lägre lastutrymme än 120cm, helst runt 140cm.
Att lastutrymmet ligger mellan styret och framhjulet är givetvis inte någon självklarhet men det är mer tekniskt roligt och det är bra ur luftmotståndsperspektiv. Tanken är nämligen att få ner luftmotståndet genom kåpor och lågt sittande position och helst kunna sänka hojen så den går mycket lägre vid landsvägskörning.

Jag har designat en navstyrningen med "snakebite" sving för ett större styrutslag.
Men det viktigaste är att vi kan knö in riktigt stora batteripack i en optimal position för god balans i hojen. Skulle vilja jämföra det lite med en BMW GS av större modell där boxermotorn gör hojen extremt välbalanserad trots att den väger 250kg. Detta är normalt ett problem för elhojar som bygger på konventionella ramkonstruktioner eftersom dem tvingas placera batteripacken relativt högt med bristande optimering av tyngdpunkten som följ.
 
Last edited:
Vad tror ni om "vajerstyrning" istället, kanske lättare att få igenom besiktningen?

Det är framförallt den så kallade "snakebite"-lösningen av framsvingen som gör stag komplicerat. Den lösning bygger på att svingens fästpunkter i ramen sitter någon decimeter över hjulaxeln och att svingen dyker ner mot hjulaxeln ovanifrån vilket möjliggör att hjulet kan svänga utanför framsvingens bredd, dvs under framsvingen. Det är generellt sett navstyrningars akilleshäl, att styrutslaget är väldigt lågt. En annan möjlig lösning kan vara att skippa "snakebite"-lösningen och ha navstyrning även bak men det skulle orsaka problem i kraftöverföringen från motorn.
 
Tyvärr så dröjer nog SbW till mc ett tag till....
Men till fyrhjul så verkar det rätt smutt.
https://www.nexteer.com/a-d-a-s-automated-driving/steer-by-wire/

Hydraulik är ganska safe på LGF, hjullastare, entrepenad etc, inget stabilt system, känns som en sämre styrsnäcka i en gammal jänk.

Ett alternativ (jag vet att det känns fel, men) kan ju vara framvagn från en sån där scooter med dubbla framhjul som man kan luta med, Yamma har väl nån sån med 750cc.
 
Jag och tre vänner har spånat lite i detta bygge. Grundidén var att köra Göteborg-Nordkap med fyra egenbyggda elhojar med plats för ett gäng solceller för vi ville även utföra detta utanför elnätet, dvs ladda själva.

Vi tänkte att vi behövde ungefär en palls storlek som last utrymme även om jag personligen gärna ser något lägre lastutrymme än 120cm, helst runt 140cm.
Att lastutrymmet ligger mellan styret och framhjulet är givetvis inte någon självklarhet men det är mer tekniskt roligt och det är bra ur luftmotståndsperspektiv. Tanken är nämligen att få ner luftmotståndet genom kåpor och lågt sittande position och helst kunna sänka hojen så den går mycket lägre vid landsvägskörning.

Jag har designat en navstyrningen med "snakebite" sving för ett större styrutslag.
Men det viktigaste är att vi kan knö in riktigt stora batteripack i en optimal position för god balans i hojen. Skulle vilja jämföra det lite med en BMW GS av större modell där boxermotorn gör hojen extremt välbalanserad trots att den väger 250kg. Detta är normalt ett problem för elhojar som bygger på konventionella ramkonstruktioner eftersom dem tvingas placera batteripacken relativt högt med bristande optimering av tyngdpunkten som följ.

Kan det bli av med Nordkap TR under Hjul till och med Nyårshelgerna 2020 - 2021 ?
Eller kanske bättre vänta till Hjul till och med Nyårshelgerna 2021 - 2022 ?
 
Se på denna konstruktion
Det kan tyckas enkelt men när såg du senast så korta gaffelben till en motorcykel? Det går inte att hålla sig så låg med en vridstyv konstruktion utan att äta upp lastutrymmet om man använder en konventionell gaffel. Det är därför jag pratar om navstyrning men det finns även andra mindre beprövade lösningar på att styra och fjädra gaffellösa framhjul.
 
Kan inte hitta någon serietillverkad mc med hydraulisk navstyrning i minnet men de första bimota tesiprototyperna hade hydraulstryrning.
Nu var det ju såklart då relativt excentriska italienare det handlade om i det fallet men att de - Vyrus och Yamaha ( har någon annan tillverkat någon nämnbar serie med navstyrda hojar ? ) gick över till mekanisk lösning är nog ett tecken….
För din applikation kan det ju såklart vara en lite annorlunda prioritering att göra.
Ser fram mot bilder när - om det blir något!
 
Last edited:
Ett alternativ (jag vet att det känns fel, men) kan ju vara framvagn från en sån där scooter med dubbla framhjul som man kan luta med, Yamma har väl nån sån med 750cc.
Ja nä det känns tråkigt men jag har faktiskt en polare som frågade häromdagen om midjestyrda hojar inte vore något, vi andra tycker kanske att han är lite galen men han brukar genomföra sina projekt med respekt så jag dömer aldrig ut hans idéer.
 
Vad tror du om att ta lite av lådcykeldesignen, men då med konventionell hojgaffel och ha stötstången/stängerna ovanför batteriet istället?

Tänk på att du måste ha noll glapp i överföringen, så kugghjulslösningar går i princip bort, och det blir svårt med vajrar, det måste ju dessutom vara 2 stycken då.
 
Det kan tyckas enkelt men när såg du senast så korta gaffelben till en motorcykel? Det går inte att hålla sig så låg med en vridstyv konstruktion utan att äta upp lastutrymmet om man använder en konventionell gaffel. Det är därför jag pratar om navstyrning men det finns även andra mindre beprövade lösningar på att styra och fjädra gaffellösa framhjul.

Tänkte mej att det kanske går att aplisera en typ av cross / bamracing sidovangns fram sving på ett styrhuvud.. titta på sidvagns racing..
 

Bifogat

  • Screenshot_2019-12-28-21-40-29.png
    Screenshot_2019-12-28-21-40-29.png
    731.1 KB · Visningar: 102
Last edited:
Strunta i att åka på vinterhalvåret bara, med midnattssolen kan ni ju ladda medan ni sover
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top