Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0
Har man ingen erfarenhet använder man momentnyckel och drar det som står i verkstadshandboken! :)
Har man ingen erfarenhet att använda momentnyckel rätt måste man lära sig så man inte drar fel! :)

Har man erfarenhet drar man tillräckligt! :tungan

Erfarenhet = summan av begångna misstag! :D
 
Erfarenheten från oljefilter på bilar är att vilofriktionen ökar vansinigt mycket över tid.
Dvs, trots att man dragit lagom hårt för hand så krävs verktyg för att lyckas demontera det ett år senare...
 
Last edited:
Bra idé att låsa fast filtret! Det ska jag nog göra! Tack för svaren!

Men varför bara naja oljefiltret? Oljepluggen kan också lossna! :fakta

Det finns mycket annat som kan lossna på en motorcykel så bäst är att naja allt som för tävling. Naturligtvis sätter man dit en båt för att slippa olja och annan vätska på bakhjulet vid en läcka...

Erfarenhet eller noja bestämmer hur långt man vill gå! :tungan
 
Erfarenheten från oljefilter på bilar är att vilofriktionen ökar vansinigt mycket över tid.
Dvs, trots att man dragit lagom hårt för hand så krävs verktyg för att lyckas demontera det ett år senare...

Men absolut, följer man tillverkarens anvisning borde det rimligtvis inte gå fel.

Men man måste ha klart för sej att dra med moment kan vara lurigt då förspänningen blir väldigt beroende av friktion.
Såg ett test där de jämförde torr gänga, litiumfett och ARPs special fett.
Det var stor skillnad i hur mycket skruven förspändes.
Då är vinkeldragning mer exakt, bäst är om man kan mäta förlängningen.

Tydligt är att olika tillverkare använder olika metoder...

View attachment 451341

View attachment 451342

Ligga under bilen, slå en fet skruvmejsel genom filtret, ducka för oljeströmmen, vrid loss filtret med skruvmejseln, pricka pluspolen med klingan på skruvmejseln - se garaget brinna ner.

Det tog många år innan sanningen kröp fram hur olyckan hände.
Nej, det var varken en kompis eller en "kompis" som gjorde det, men redan branden i sig var känd bland många, och historien fick ny spridning flera år senare när sanningen kröp fram.

"Tool for the job" betyder något.
 
Men varför bara naja oljefiltret? Oljepluggen kan också lossna! :fakta

Det finns mycket annat som kan lossna på en motorcykel så bäst är att naja allt som för tävling. Naturligtvis sätter man dit en båt för att slippa olja och annan vätska på bakhjulet vid en läcka...

Erfarenhet eller noja bestämmer hur långt man vill gå! :tungan


Jag är mest rädd för att dra det för hårt och pajja gängorna, är bara det!
 
Är det någon som har eller orkar ladda upp en bild på hur ni har najjat fast filtret? Skulle vart väldigt schysst!
 
Borra!
Borra skruvskallen på slangklamman och naja den.
Taskigt att påminna om oljepluggen :D Jag drog gängpaj på min på min Honda 500 någon gång runt -78. En känsla man inte glömmer. Har bara dragit lagom hårt sedan dess.

Jag hade en trecylindrig Honda 800 -98 med den typen av oljefilter. Smorde o-ringen och drog med handen. Fick alltid använda polygrip eller någon gång den stora skruvmejseln. Slabbigt. Men aldrig att oljefiltret lossnade eller läckte. Hondan var iofs en utombordsmotor.

Skrattade högt åt Hampes garagehistoria ovan. :tummenupp:D
 
Jag är mest rädd för att dra det för hårt och pajja gängorna, är bara det!

Och den rädslan är inte obefogad, du hittar flera trådar om sönderdraget på SportHoj! :fakta

För de flesta drar för hårt. Men det är inte lätt. Samma skruv ska dras olika hårt beroende på om gängan är torr eller smord, om den dras i gjutjärn eller lättmetall. Och en del verkstadshandböcker är skrivna för mekaniker, inte för oerfarna hemmaskruvare, och då framgår inte alltid självklara saker som en erfaren mekaniker vet.

Jag har en magnetisk oljeplugg som är borrad för att najas http://www.tm-racing.net/products_detail/productId=227.html och så drar jag fast en slangklämma runt filtret och najar mellan oljeplugg och slangklämm.
Du behöver inte borra i slangklämman utan bara dra najtråden mellan klämma och filter! :tummenupp

Om ingen annan är snabbare kan jag gå ner i garaget och försöka ladda upp en bild. :)
 
Dra för hand, dra hårt så lossnar det inte.
Köp några olika avdragare eller t.ex. Biltemas Avdragarset så du kan du alltid få dit nåt verktyg när skiten ska loss.

På MC har jag inte haft några större problem men på bil brukar de kunna sätta de där filtren på jävligt trånga ställen och då är det fint att kunna använda spärrskaft med förlängare och vinklar eller liknande.
 
Det framgår inte av tidigare inlägg men,
om man najar lossnar inte filtret/pluggen. Skulle man dra för lite så är det enda som händer att man får en liten oljeläcka. Lätt fixat. Om man däremot drar för hårt pajar gängan. Inte lätt fixat.
 
HiFlo har filter som är förberedda för najning + sexkant för åtdragning/lossning.
 
Last edited:
Sist jag bytte olja på min Honda 1000 CBF drog jag filtret med momentnyckel. Enligt instruktionen ska filtret dras med med 25nm. Helt ärligt ska det dras så d-a hårt?
Jag vart skeptisk så jag drog 20nm
 
Last edited:
Och den rädslan är inte obefogad, du hittar flera trådar om sönderdraget på SportHoj! :fakta

För de flesta drar för hårt. Men det är inte lätt. Samma skruv ska dras olika hårt beroende på om gängan är torr eller smord, om den dras i gjutjärn eller lättmetall. Och en del verkstadshandböcker är skrivna för mekaniker, inte för oerfarna hemmaskruvare, och då framgår inte alltid självklara saker som en erfaren mekaniker vet.

Jag har en magnetisk oljeplugg som är borrad för att najas http://www.tm-racing.net/products_detail/productId=227.html och så drar jag fast en slangklämma runt filtret och najar mellan oljeplugg och slangklämm.
Du behöver inte borra i slangklämman utan bara dra najtråden mellan klämma och filter! :tummenupp

Om ingen annan är snabbare kan jag gå ner i garaget och försöka ladda upp en bild. :)

Du får gärna ta en bild om du har tid
Som jag förstår det så menar ni att man drar fast en slangklämma runt filtret och sedan fäster en najtråd tex till chassit eller någon annan fast punkt. Eller förstår jag det fel?
 
Har dragit år enligt handboken 2 ggr och sedan använt Hondas orginal "hylsa" som följer med filtret för att lossa filtret, båda gångerna har muttern lossnat från "hylsan" :mad:. Drar nu endast med handkraft och har inte haft problem därefter.
 
Några foton. Enligt HiFlo filtret HF138 till Suzuki ska det dras med 8 - 12 Nm.
Jag drar med 12 Nm.
Vilket är tillräckligt, metallhöljet ligger kloss mot motorn.
I varje fall efter som på fotot 600mil.
(Enligt Suzuki ska filtret dras med 22 Nm ???)
Najningen av filtret görs så att om filtret börjar skruva ur sig så sträcks ståltråden.
Ståltråden ska alltså här i exemplet sitta fastklämd på oljefiltrets undersida.
Drar fast oljefiltret med en Universalöppnare från Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Hävarmen blir 0,25meter så vågen ska för 12Nm visa 4,8 kg. På fotona blev det ca 4,4kg, dvs ca 11Nm.
Oljepluggen är urborrad i mitten först och sedan är 6 små hål borrade från sidan in mot mitten.
Mycket "lättare/kortare att borra" än borra tre långa små hål rakt genom pluggskallen.
Jag använder M14 Gummistålbricka från SWEDOL istället för metallpackning till Suzuki.
Funkar utmärkt för de används ju i hydraulsystem i grävmaskiner med 100-tals bar tryck. Använder själv Tredoring / Gummistålbricka för upp till 200bar på jobbet.....
Och så priset, några kr på SWEDOL.
Betalade sist 3kr/st för M14 Gummistålbricka, köpte 10 brickor på en gång.
OBS är det specat i original tex 2mm tjock aluminiumpackning (för oljepluggen är inte gängad hela vägen)
använd dubbla Tredoringar / Gummistålbrickor.
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
De finns i slangshopen. SWEDOL tar kort.
HiFlo filtren köper jag från Addemoto.
 

Bifogat

  • HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    101.2 KB · Visningar: 38
  • HiFlo-HF138-Suzuki-najat.jpg
    HiFlo-HF138-Suzuki-najat.jpg
    95 KB · Visningar: 42
  • Dra-11-Nm-med-0k25m-arm.jpg
    Dra-11-Nm-med-0k25m-arm.jpg
    141.4 KB · Visningar: 49
  • 4,4kg-med-0k25m-arm-11Nm.jpg
    4,4kg-med-0k25m-arm-11Nm.jpg
    104 KB · Visningar: 39
  • Najad-Oljeplugg.jpg
    Najad-Oljeplugg.jpg
    128.3 KB · Visningar: 38
Last edited:
Ja, det låter ambitiöst att låsa fast filtret, men jag som inte gör det har aldrig tappat ett oljefilter utmed vägen. Nån annan som tappat sitt oljefilter ?.. Var kommer det ifrån ? Roadracing ? Jag brukar inte lusläsa verkstadshandböcker, men är det något som verkligen rekommenderas ? :va

-Eller det kanske bara gäller vissa mc-fabrikat som skakar lite mer än andra ? :tungan
 
Last edited:
Ja, det låter ambitiöst att låsa fast filtret, men jag som inte gör det har aldrig tappat ett oljefilter utmed vägen. Roadracing ?

Jag har lärt mig naja fast oljefiltret på Sporthoj. Kommer antagligen från Roadracing.
Gillar att göra saker 110 % bra.

För drar jag med det lägsta momentet 12Nm (enligt text på HiFlo oljefiltret)
INTE enligt Suzukis 20Nm för oljefiltret så kanske risk oljefiltret lossnar.

Tar jag nu och säkrar oljefiltret med najtråd så kompenserar det för det låga momentet.
Som jag ser det. Jag kommer inte tappa oljefiltret pga jag dragit med lågt moment.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top