Byta ut framgaffel på Hypermotard 1100s till Öhlins

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Länge stört mig på den nuvarande framgaffeln, den är stötig och hård, ingen följsamhet i lägre farter. Ja jag borde kanske kolla över oljenivån och fjädrarnas hårdhet även om de bör ha gjort rätt service på Bromölla när jag köpte den. Har ställt den på mjukaste inställningen men jobbar ändå inte så som jag önskar. Men oavsett har jag ändå gått i tankarna på en öhlinare fram, för komforten, kvalitén och självklart utseendet.

Har inte hittat någon som skrivit någon tråd om ett sådant byte på hela nätet även om jag sett några bilder på nätet med folk som gjort bytet. Nu till min fråga! Vilka gafflar och gaffelkrona är lämpliga, multistradas äldre utan elektronisk justering?
 
Inte testat något ännu men oljebyte finns i tankarna liksom nivåcheck. Möjligt att de blir bättre då men tanken är ändå ett gaffelbyte. Ja det kommer kosta en krona men vill se vad för alternativ som kan tänkas va aktuellt och sen får man se om priset är rimligt.
 
Finns Öhlinare på ebay för runt 10 papp men elekroniska, dessa kräver elektronik för att fungera eller kan man ställa in manuellt ändå?
 
Du vet inte i vilket skick dina grejer är så serva, skaffa rätt fjädrar för din vikt och ställ in hänget.

Nästan ingen ställer in hänget fram men just bättre följsamhet är nog vad du kommer få efter att ha ställt in det rätt.
 
Du vet inte i vilket skick dina grejer är så serva, skaffa rätt fjädrar för din vikt och ställ in hänget.

Nästan ingen ställer in hänget fram men just bättre följsamhet är nog vad du kommer få efter att ha ställt in det rätt.

Jag har ställt in hänget rätt, och ställt in och pillat med mjukaste inställningarna för komp o retur utan nämnvärt effekt. Det finns ingen tillstymmelse att kunna komma ner till de sista 1,25 tum som jag läst ska sätta stopp. När jag skulle justera förspänningen handlade det om max 1-1,5 cm som blev förändrat från topp till botten. Hojens gafflar servades när jag köpte hojen för 1,5 år sedan. Vet att nästa steg är olja och eventuellt fjädrar. Olja o och rätt oljenivå kan jag lägga några kronor på men nya fjädrar...nä...
 
Jag har ställt in hänget rätt, och ställt in och pillat med mjukaste inställningarna för komp o retur utan nämnvärt effekt. Det finns ingen tillstymmelse att kunna komma ner till de sista 1,25 tum som jag läst ska sätta stopp. När jag skulle justera förspänningen handlade det om max 1-1,5 cm som blev förändrat från topp till botten. Hojens gafflar servades när jag köpte hojen för 1,5 år sedan. Vet att nästa steg är olja och eventuellt fjädrar. Olja o och rätt oljenivå kan jag lägga några kronor på men nya fjädrar...nä...

Vad är ditt fria häng då? Låter som att du har fel fjädrar och nya fjädrar är betydligt billigare än en öhlinsgaffel. Köper du sen gaffeln som länkades ovan så har den kanske fel fjädrar också.

Skadorna på den går att polera bort.
 
För mjuka fjädrar brukar ge hård och stötig gaffel ...(sant)
 
Vad är ditt fria häng då? Låter som att du har fel fjädrar och nya fjädrar är betydligt billigare än en öhlinsgaffel. Köper du sen gaffeln som länkades ovan så har den kanske fel fjädrar också.

Skadorna på den går att polera bort.

Har inte siffrorna men gick efter konstens regler, även när jag nu bottnade förspänningen kunde den med nöd o näppe komma inom den marginalen jag behövde vilket är konstigt för fjädrar bör man ändå kunna komprimera hårt utan att dess hårdhet ska sätta stopp. Jag beställde en 5W olja, börjar där.
 
Har inte siffrorna men gick efter konstens regler, även när jag nu bottnade förspänningen kunde den med nöd o näppe komma inom den marginalen jag behövde vilket är konstigt för fjädrar bör man ändå kunna komprimera hårt utan att dess hårdhet ska sätta stopp. Jag beställde en 5W olja, börjar där.

Många gafflar har inte ens möjligheten med justerskruv för fjäderförspänningen fram, ofta får man svarva bort material från distanserna eller lägga shims.
WP ligger ju lite mitt i mellan där för de har ju plastshims på fjädrarna färdigt i gafflarna som man kan ta bort eller lägga fler av.
 
Har inte siffrorna men gick efter konstens regler, även när jag nu bottnade förspänningen kunde den med nöd o näppe komma inom den marginalen jag behövde vilket är konstigt för fjädrar bör man ändå kunna komprimera hårt utan att dess hårdhet ska sätta stopp. Jag beställde en 5W olja, börjar där.

Bottnade förspänningen?
Maxade eller släppte?

Har du maxat den så är nog fjädrarna en skvätt mjuka, blir då "hård" i känslan när du kör lugnt.

Öhlins hjälper inte mot det utan snarare tvärtom blir hojen "fastare" när du tar det lugnt än med orginal då hydrauliken är så mycket bättre.

Börja med rätt fjäder istället, vill du ändå ha öhlins så byt samtidigt till rätt fjäder för dig.

Rätt fjäder så blir det bra till det går riktigt fort, fel fjäder så hjälper ingen eftermarknadsfjädring.
 
Bottnade förspänningen?
Maxade eller släppte?

Har du maxat den så är nog fjädrarna en skvätt mjuka, blir då "hård" i känslan när du kör lugnt.

Öhlins hjälper inte mot det utan snarare tvärtom blir hojen "fastare" när du tar det lugnt än med orginal då hydrauliken är så mycket bättre.

Börja med rätt fjäder istället, vill du ändå ha öhlins så byt samtidigt till rätt fjäder för dig.

Rätt fjäder så blir det bra till det går riktigt fort, fel fjäder så hjälper ingen eftermarknadsfjädring.


Maxxat genom att skruva förspänningen i botten - yes Im guilty!

Ja för att få ner hänget och sänka övre gaffelbenet och komma inom toleransen måste jag ju skruva ner fjäderspänningen, eller har jag vänt upp o ner på det *facepalm*

När jag började skruva ner förspänningen hände i princip ingenting, den rörde sig max 1-1,5 cm utan mig och med mig på.

Öhlinsarna är mer ögonsten och pimpning än den något billig lösningen med bara nya fjädrar av rätt hårdhet men då jag inte är snabbast i kvarteret får jag se snabb ut på parkeringen ;) . MEN självklart hade man fått se till att en ny öhlinsgaffel hade haft rätt hårdhet om man nu ska blinga till det.
 
Maxxat genom att skruva förspänningen i botten - yes Im guilty!

Ja för att få ner hänget och sänka övre gaffelbenet och komma inom toleransen måste jag ju skruva ner fjäderspänningen, eller har jag vänt upp o ner på det *facepalm*

När jag började skruva ner förspänningen hände i princip ingenting, den rörde sig max 1-1,5 cm utan mig och med mig på.

Öhlinsarna är mer ögonsten och pimpning än den något billig lösningen med bara nya fjädrar av rätt hårdhet men då jag inte är snabbast i kvarteret får jag se snabb ut på parkeringen ;) . MEN självklart hade man fått se till att en ny öhlinsgaffel hade haft rätt hårdhet om man nu ska blinga till det.

??

Nu tror jag inte jag är med..
Menar du att du släppt av förspänningen för att få större häng, alltså att hojen kommer längre ner eller har du dragit förspänningen för att få upp hojen?

Är detta fritt häng du talar om eller lastat, alltså sitter du på hojen när du mäter eller inte?

Vad hade du för häng och vad vill du ha?


Så vi är på samma planhalva. )
 
Bottnade förspänningen?
Maxade eller släppte?

Har du maxat den så är nog fjädrarna en skvätt mjuka, blir då "hård" i känslan när du kör lugnt.

Öhlins hjälper inte mot det utan snarare tvärtom blir hojen "fastare" när du tar det lugnt än med orginal då hydrauliken är så mycket bättre.

Börja med rätt fjäder istället, vill du ändå ha öhlins så byt samtidigt till rätt fjäder för dig.

Rätt fjäder så blir det bra till det går riktigt fort, fel fjäder så hjälper ingen eftermarknadsfjädring.

Maxxat genom att skruva förspänningen i botten - yes Im guilty!

Ja för att få ner hänget och sänka övre gaffelbenet och komma inom toleransen måste jag ju skruva ner fjäderspänningen, eller har jag vänt upp o ner på det *facepalm*

När jag började skruva ner förspänningen hände i princip ingenting, den rörde sig max 1-1,5 cm utan mig och med mig på.

Öhlinsarna är mer ögonsten och pimpning än den något billig lösningen med bara nya fjädrar av rätt hårdhet men då jag inte är snabbast i kvarteret får jag se snabb ut på parkeringen ;) . MEN självklart hade man fått se till att en ny öhlinsgaffel hade haft rätt hårdhet om man nu ska blinga till det.

??

Nu tror jag inte jag är med..
Menar du att du släppt av förspänningen för att få större häng, alltså att hojen kommer längre ner eller har du dragit förspänningen för att få upp hojen?

Är detta fritt häng du talar om eller lastat, alltså sitter du på hojen när du mäter eller inte?

Vad hade du för häng och vad vill du ha?


Så vi är på samma planhalva. )

Jag ska medge att jag är lika förvirrad själv nu, gjorde inställningen i våras plus att det är fredag haha...när jag skruvade åt ett håll kom övre gaffelbenet ner 1,5 cm, åt andra hållet blev det motsats, att avståndet ökade tillbaka. MEN...då har jag släppt av förspänningen!...ska dock medge att jag trott att man skruvar ner/trycker ihop fjädern ju mer övre gaffeln sjunker...????

Har inte siffrorna men körde väl standard 30% häng, och mätte både när den va lastad och olastad med mig på.
 
Din beskrivning är rätt förvirrad. He rik och övriga har rätt i att om du köper Öhlins för annat än kosmetika så är det pengar i sjön om du inte börjar med att ställa in cykeln rätt. Mitt enkla råd är att hitta en vän som vet något om fjädring och börja med rätt häng. Generellt är det viktigare bak än fram men givetvis skall man vara någorlunda rätt, vilket det lär vara om du inte väger abnormt mycket eller lite. Jobba sedan med justering och oljenivå tills det blir bättre och ta EN (1) sak i taget innan du testar.
 
Jag ska medge att jag är lika förvirrad själv nu, gjorde inställningen i våras plus att det är fredag haha...när jag skruvade åt ett håll kom övre gaffelbenet ner 1,5 cm, åt andra hållet blev det motsats, att avståndet ökade tillbaka. MEN...då har jag släppt av förspänningen!...ska dock medge att jag trott att man skruvar ner/trycker ihop fjädern ju mer övre gaffeln sjunker...????

Har inte siffrorna men körde väl standard 30% häng, och mätte både när den va lastad och olastad med mig på.

Medsols=spänner fjädern=höjer hojen
Motsols=avlastar fjädern=hojen sjunker

Släpper du förspänningen för att få något acceptabelt grundhäng tyder det på att du har för hårda fjädrar så gå mjukare fjäder så blir det nog bättre. :)

Sen har du nästan säkert en top-out fjäder i din gaffel vilket strular till mätvärdet när du försöker ställa hänget olastad så skippa det och bara mät in hojen med dig på.
Ställ hojen med den förspänning du har i manualen sen byter du fjäder så du får rätt häng och använd justermöjligheten till finjustering när rätt fjäder sitter i. :)

Men, öhlinsbling är kul så kör på det tycker jag om pengarna finns, alla blir lyckligare av guld! :tummenupp
 
Bottnade förspänningen?
Maxade eller släppte?

Har du maxat den så är nog fjädrarna en skvätt mjuka, blir då "hård" i känslan när du kör lugnt.

Öhlins hjälper inte mot det utan snarare tvärtom blir hojen "fastare" när du tar det lugnt än med orginal då hydrauliken är så mycket bättre.

Börja med rätt fjäder istället, vill du ändå ha öhlins så byt samtidigt till rätt fjäder för dig.

Rätt

Medsols=spänner fjädern=höjer hojen
Motsols=avlastar fjädern=hojen sjunker

Släpper du förspänningen för att få något acceptabelt grundhäng tyder det på att du har för hårda fjädrar så gå mjukare fjäder så blir det nog bättre. :)

Sen har du nästan säkert en top-out fjäder i din gaffel vilket strular till mätvärdet när du försöker ställa hänget olastad så skippa det och bara mät in hojen med dig på.
Ställ hojen med den förspänning du har i manualen sen byter du fjäder så du får rätt häng och använd justermöjligheten till finjustering när rätt fjäder sitter i. :)

Men, öhlinsbling är kul så kör på det tycker jag om pengarna finns, alla blir lyckligare av guld! :tummenupp

Kan ju va så att fjädern är för hård då. Men har fundering på hur oljan påverkar, om luftspalten är fel, kan det ge samma felkälla. och sen att viskositeten är fel ger ytterligare stötighet?

Ska kika imorgon hur de ser ut med förspänningen.

Guld är guld ;)
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top