Euro 5

Vänligen förklara vad som är "äntligen" med att t.ex. högpresterande luftkylda motorer blir mer eller mindre omöjliga...?
 
Överladdning på g känner jag.
Lägre varv, lägre slagvolym och någon form av överladd är ju hållet bilarna gått.
 
OK, jag hade lång sovmorgon och missade din smiley. Annars - med de vindar som nu råder - skulle man ju inte bli ett dugg förvånad om någon faktiskt tycker så...

Och ja - innan något PK-fucko frågar - jag är definitivt väldigt mycket kränkt vit medelålders man för att strängare avgaskrav lade ner ett antal fina luftkylda modeller, bl.a. XJR1300.
 
Helt rätt. Avgaskraven på motorcyklar har ju länge varit enormt mycket slappare än för bilar. Och för de kränkta så är det ju ingen som kommer ta deras luftkylda motorcyklar ifrån dem, men de får leva med att shoppa begagnat framöver.
 
Helt rätt. Avgaskraven på motorcyklar har ju länge varit enormt mycket slappare än för bilar. Och för de kränkta så är det ju ingen som kommer ta deras luftkylda motorcyklar ifrån dem, men de får leva med att shoppa begagnat framöver.

Tur man har åkt vattenkylt sedan 1984 då så man inte känner sig kränkt:D
 
Varför är luftkylt skitigare än vätskekylt?

Som jag har fått det förklarat för mig - för att en luftkyld motor rör sig över ett betydligt större temperaturintervall, vilket kan innebära dels glesare toleranser och mer "blow by" vid lägre temperaturer, dels mer svårkontrollerad mappning vid högre temperaturer. Sedan misstänker jag att Euro-normerna också handlar om ljud och en luftkyld motor isolerar inte direkt in det mekaniska ljudet...

Vad är poängen med luftkylt?

För mig enbart utseendet. De hojar jag är intresserad av nuförtiden får gärna ha topp och cylinder med maffiga kylflänsar, men jag slipper gärna en gigantisk kylare ståendes bakom framhjulet och ännu hellre den slangdragning som ingen verkar få till på ett snyggt sätt.
 
Som jag har fått det förklarat för mig - för att en luftkyld motor rör sig över ett betydligt större temperaturintervall, vilket kan innebära dels glesare toleranser och mer "blow by" vid lägre temperaturer, dels mer svårkontrollerad mappning vid högre temperaturer. Sedan misstänker jag att Euro-normerna också handlar om ljud och en luftkyld motor isolerar inte direkt in det mekaniska ljudet...



För mig enbart utseendet. De hojar jag är intresserad av nuförtiden får gärna ha topp och cylinder med maffiga kylflänsar, men jag slipper gärna en gigantisk kylare ståendes bakom framhjulet och ännu hellre den slangdragning som ingen verkar få till på ett snyggt sätt.


Kylflänsar ftw!

CWUGNft.jpg



Sorgligt förbisett faktum:

Luftkylda MC-motorer lämnar MINDRE luft- och bulleremissioner till omvärlden än vattenkylda!

Conditions apply. Avser situationer med körning i stoppande kötrafik.
Undersökningar visar att förare av luftkylda motorer i högre omfattning stänger av sina motorer vid stopp i trafiken. Som varar mer än 10 minuter. Vid lufttemperaturer över 33 grader.
 
Varför är luftkylt skitigare än vätskekylt?


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Eftersom det är svårare att hålla en jämn temperatur i förbränningsrummet så är det också mycket svårare att låta förbränningen ligga inom ett optimalt spann, med avseende på utsläpp av kväveoxider och kolväten (minskar man den ena ökar den andra). Euro5-kraven är nu så strikta, nästan lika strikta som för bilar, att det är svårt att få klara det med de parametrar man kan styra i den luftkylda motorn.

Har för övrigt själv en luftkyld hoj som jag inte kommer göra mig av, det är en snygg motorkonfiguration, även om min har en liten oljekylare också.
 
Det verkar som att Euro 5 sätter stopp för avstängningsbar ABS, förutom för ett offroadläge. Kommer vi att få se sporthojar med offroadläge tro?
 
Jag tror att ett inte helt osannolikt scenario för framtida "tusenkubikare" är att vi får se fler "trackday specials" som helt enkelt säljs utan regskylt och endast för att användas på bana.

Jag vet att flera tillverkare har sådana tankegångar. Dels för att man redan vet att de allra flesta "tusenkubikare" köps av kunder som bara åker bana. Dels för att det är otroligt svårt att uppfylla strängare och strängare avgaskrav med motorer som har fler än tvåhundra literhästar. Dels för att en massa tramsiga runtomkring-krav (typ det du nämner) är direkt kontraproduktiva för hojens egentliga användning.
 
Jag läste en test av GSX250R i MC-folket, den hojen är Euro4-klassad, vägar 181kg våt, drar 0,25l/mil och har ca 25hk. Min BMW har noll klassningar, väger 258kg våt, drar ca 0,55 och har 175 pållar. En hoj som alltså är knappa 80kg tyngre, har 7 gånger högre effekt, men bara drar lite drygt dubbelt så mycket måste ju ändå vara en mycket effektivare, och därigenom miljövänligare, motor? Ja, den faktiska förbrukningen är högre, men effekt/vikt/liter är ju milsvitt ifrån. Hur kan en så pass ineffektiv motor som den i 250n klara klassningarna? :va
 
...har 7 gånger högre effekt...

Motorn har möjlighet att leverera 7 gånger så mycket effekt. Dock gör den inte det alltid, långt därifrån.
Vid jämn fart på landsväg kommer de två hojarna kräva liknande effektuttag för liknande hastighet.
 
Motorn har möjlighet att leverera 7 gånger så mycket effekt. Dock gör den inte det alltid, långt därifrån.
Vid jämn fart på landsväg kommer de två hojarna kräva liknande effektuttag för liknande hastighet.
Teoretiskt, ja, men en liten klenare motor måste ju jobba hårdare, vilket drastiskt ökar förbrukningen, vid högre hastigheter. Det vore kul att se en jämförelse vid Suzukins toppfart mot tex K1300S/ZZR1400 eller så, och för all del även vid motorvägsfart. Det är ju trots allt tillverkaren som uppger 0,25l/mil... :rolleyes:

Sen har vi ju alltid den här:
https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs
 
Teoretiskt, ja, men en liten klenare motor måste ju jobba hårdare, vilket drastiskt ökar förbrukningen, vid högre hastigheter. Det vore kul att se en jämförelse vid Suzukins toppfart mot tex K1300S/ZZR1400 eller så, och för all del även vid motorvägsfart. Det är ju trots allt tillverkaren som uppger 0,25l/mil... :rolleyes:

Sen har vi ju alltid den här:
https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs
Varför skulle bränsleförbrukningen öka drastiskt? Bränslet omvandlas till värme och roterande kraft i motorn. I runda slängar blir 30% av bränslets värmevärde roterande kraft i en liten bensinmotor. Den specifika bränsleförbrukningen (gram bränsle / kWh) i de två jämförda motorcyklarna är snarlik.
 
Utan rättsfall så....

Det verkar som att Euro 5 sätter stopp för avstängningsbar ABS, förutom för ett offroadläge. Kommer vi att få se sporthojar med offroadläge tro?
EURO 5 är en emissionsstandard och föranstaltar vad jag kan förstå inget om motorcykelns bromsar.

Korrigering: Hittade det senaste direktivet...viss skillnad.

EU-direktivet omnämner faktiskt i denna utgåva "anti-lock brakes".

"Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles (Text with EEA relevance)

Om man nu läser direktivet och det gör man verkligen inte gärna så verkar det inte i alla fall uttalat föranstalta om att ABS motsvarande inte skall gå att alls slå av. Så om doolar har en bra källa så vore det intressant att kolla den.

Mer lättläst -för den kan engelska- sammanfattning finns här hos Bennet's i UK/GB.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top