Dagens Blocket! (mc-relaterat)

https://www.blocket.se/vi/87331790.htm

Nog för att jag gillar Ducce... men 95k för en standard 916, nu sket han väl ner sig...

Famous last words... Om tio år kommer vi att skriva inlägg om den där gången det fanns en 400-mils 916 för 95.000 på Blocket och alla tyckte att det var för dyyyyyrt... :huvet

916 är definitivt en av hojarna som i framtiden kommer att vara mest eftertraktade som samlarobjekt.
 
Famous last words... Om tio år kommer vi att skriva inlägg om den där gången det fanns en 400-mils 916 för 95.000 på Blocket och alla tyckte att det var för dyyyyyrt... :huvet

916 är definitivt en av hojarna som i framtiden kommer att vara mest eftertraktade som samlarobjekt.

Ta ett banklån och köp den om du tror det, för i såna fall är det ju en bra investering för dig:)
 
https://www.blocket.se/vi/87365603.htm

O hell no det slantas upp ens hälften, eller?

Känner någon någon som degar såna här pengar för sånt här? Har inget emot hojen, men i min värld under tjugotusen alla dagar i veckan.

Ska man lyckas kräma ut sextiofem krävs nog att man lyckats lura några hipsterscommunitys att detta är det som gäller när skäggoljan inte räcker för IPA respekten i Hornstull längre
 
https://www.blocket.se/vi/87365603.htm

O hell no det slantas upp ens hälften, eller?

Känner någon någon som degar såna här pengar för sånt här? Har inget emot hojen, men i min värld under tjugotusen alla dagar i veckan.

Ska man lyckas kräma ut sextiofem krävs nog att man lyckats lura några hipsterscommunitys att detta är det som gäller när skäggoljan inte räcker för IPA respekten i Hornstull längre
café race.JPG

Designmässigt så tycker jag ju att detta är en av dom mera lyckade skapelserna. Och här i stan ser man ju någon enstaka gång folk som faktiskt kör med en café racer, men sällan. Men vilken marknad finns egentligen för såna här lyckade byggen. (dom misslyckade reas ju ut för peanuts) För dom här pengarna får man t ex en ny Yamma Mt-7 som ju är roligare att köra 8 dagar i veckan. Så varför vill man ha något som bara är tveksamt ögongodis, om nu någon mot förmodan faktiskt slår till o lägger upp pengarna.
 
View attachment 450730

Designmässigt så tycker jag ju att detta är en av dom mera lyckade skapelserna. Och här i stan ser man ju någon enstaka gång folk som faktiskt kör med en café racer, men sällan. Men vilken marknad finns egentligen för såna här lyckade byggen. (dom misslyckade reas ju ut för peanuts) För dom här pengarna får man t ex en ny Yamma Mt-7 som ju är roligare att köra 8 dagar i veckan. Så varför vill man ha något som bara är tveksamt ögongodis, om nu någon mot förmodan faktiskt slår till o lägger upp pengarna.

Ja jag kan inte minnas att jag sett något sådant bygge som faktiskt rullat ute någon gång, nu kör jag förvisso i princip aldrig i stan utan ute på landsvägar men ibland stannar vi ju vid något posörfik ändå men där finns de inte heller vad jag sett.

Men som du säger 65 för den :va. Undrar också vem som köper.

Fast man kan ju få plats med några flak pilsner i hålet under sadeln.

Och en enda bild på ett hemmabygge i en annons. :huvet
 
CX 500:an är ju nästan original.
Han har tagit bort luftburken och sidokåporna. Separata filter på CV-förgasare...
Kapat sista biten av ramen, svetsat dit ett u-rör/färdigbockad "loop" med lyse, köpt en sadel och kuts.
Hemmasvetsade avgasrör? Eller köpta? Nya billiga ljuddämpare.
Clipon-styre.
Lampa och mätare syns inte på bilden.
Ett "bygge" och "i grunden är det en Honda CX500"... Nya hojbyggarlingot. Man kan läsa det i ryggdunkargrupper på Facebook. Jag är inte imponerad. Det är inte mycket till bygge och det är fortfarande en Honda CX500 fast med ganska små skillnader.
Allt är dock nylackat och rent. :tummenupp Jämför man med vad man får för hojar för 65.000 kr så blir den nog svårsåld. Hur kom han fram till priset? Utlägg och en timpenning på 500 spänn?

Jag har sett många ombyggda CX500:or på tuben. Ett bra hojval för dom är så fula original och det finns/fanns hur många som helst. Många ombyggda CX500:or blev rätt balla och fina. Något pris pratas det inte om i de klippen.
 
Last edited:
View attachment 450730

Designmässigt så tycker jag ju att detta är en av dom mera lyckade skapelserna. Och här i stan ser man ju någon enstaka gång folk som faktiskt kör med en café racer, men sällan. Men vilken marknad finns egentligen för såna här lyckade byggen. (dom misslyckade reas ju ut för peanuts) För dom här pengarna får man t ex en ny Yamma Mt-7 som ju är roligare att köra 8 dagar i veckan. Så varför vill man ha något som bara är tveksamt ögongodis, om nu någon mot förmodan faktiskt slår till o lägger upp pengarna.

Men, det är ingen caféracer.

Det är den moderna hipstertolkningen, där det mesta blir fel.

Hur är den trimmad? På vilket sätt är bromsarna förbättrade? Inte det, nä...

Bara yta, alltså.

Tändningslåset till höger under tanken...?

På en caféracer så rensade man sidorna för att få fram bättre nedläggningsfrigång.
"Bakflyttade fotpinnar" var inte bara till för att få harmoni i körställningen med ett lägre styre, det handlade lika mycket om att få upp den första punkten som annars högg i marken när det började gå undan.

Att flytta ner nummerskylten till "farozonen" är alltså bottenlöst dumt ur ett körperspektiv, och därtill historielöst.

Eller kanske snarare sammanblandat - ja, sena sjuttiotalschoppers flyttade ner sin skylt, när sissybaren gick ur modet.
Anledningen var enkel. Man ville visa upp sitt breda bilbakdäck, och då skymde skylten.

Men på en caféracer?
Aldrig att någon skulle sabba vägegenskaperna så, då på den tiden.

Varför nu?

Det verkar som alla av dagens byggherrar tittar på varandra, istället för ursprunget.

Jag menar inte att alla måste bygga tidstrogna replikor, inte alls - men där finns så mycket inspiration att hämta, och kanske tweaka till något som faktiskt leder någonstans.

Hellre det än att titta på varandra, där någon gjorde fel från början, blev Guru och fick en fårskock som följare. Fuck!

Kolla här:

Screenshot_20190921-065438.png

Jag har alltid misstrott motorcyklar där man kan trampa ner sig mellan fotpinne och bromspedal.
En del customhojar är åt det hållet från start, men här har byggherren lagt sten till börda genom att rotera ner fotpinnefästet(?)

Resultat? Det krävs storlek 85 i skor, och en bruten fotled för att nå bromsen.
Sportigt? Cafémässigt ..?
Någon som är sugen på att utforska trailbraking på denna hojen?

...och vad fan liknar dragningen av gasvajrarna?

Screenshot_20190921-065526.png

Cykeln är "besiktigad för sista gången pga ålder" och fotot är uppenbarligen taget just på Bilprovningen.

Japp, jag skriver "Bilprovningen" för det sitter ett collage med bilder på balla bilar på väggen som dom besiktigat på stationen genom åren.
Och, bilar borde dom hålla sig till!

Vi ser hur besiktningsreformen vittrar sönder framför våra ögon. Tanken med den var att förenkla för veteranfordonsägare, inte ge carte blanche åt klåpare att bygga om fordon för daglig trafik precis som dom känner, ad infinitum, utan att myndigheten kan säga flaska.

Eller - som i just detta fallet: dyka upp på en inkompetent station, med en ramförändring som kräver SFRO-besiktning - men få den godkänd för all framtid, utan hållfasthetsberäkningar, utan kontroll av material och svetsfogar - utan någonting alls.

Dags att revidera 40-års regeln, snabbt! innan den skrotas helt - genom klåpare som inte har susning kring vad dom håller på med.
 
Last edited:

Men, det är ingen caféracer.
Det är den moderna hipstertolkningen, där det mesta blir fel.
Hur är den trimmad? På vilket sätt är bromsarna förbättrade? Inte det, nä...
Bara yta, alltså.

Mera text...

Dags att revidera 40-års regeln, snabbt! innan den skrotas helt - genom klåpare som inte har susning kring vad dom håller på med.

Men nu är ni bakåtsträvare igen! :7peta
Man måste tänka nytt i dagens samhälle! :7peta
Att det betyder historielöshet och att vi inte tar tillvara erfarenhet utan uppfinner hjulet gång på gång säger bara de som inte "ligger i framkant"... :D

För oss som är bakåtsträvare för att kunna se framåt, försöker lära av historien. Så här delger jag lite av min erfarenhet.

Gå in vid 4.30 för att se en CX500 som vi är vana att se den, som en väl använd budhoj! :)
Vid 5.45 är det ett klassiskt Kafé, Classic Café på modärn svenska, och man dricker te! :tummenupp :)
https://vimeo.com/12583490

Ett klassiskt fik är Box Hill och Ryka´s där man skulle hålla "The magic ton" genom kurvorna norr om fiket till rondellen och tillbaka. Då behövs markfrigång och lågt styre.
Här har jag kört både 2- och 3-cylindrigt men inte varit uppe i den hastigheten. :tungan
https://www.google.se/maps/dir/Ryka...4f4d673e!2m2!1d-0.3230152!2d51.255697!1m0!3e0
http://rykas.co.uk/

Box Hill är bara en av många fik men har, till skillnad från ett annat i London som är mera känt i Sverige, inte stängts för att återuppstå.

Bra låt men den handlar inte om Cx500... :rodnar

And I've seen you at the corners and cafés it seems
Red hair and black leather, my favourite colour scheme"
And he pulled her on behind
And down to Box Hill they did ride

https://www.bing.com/videos/search?...C8762A36B6AF0C55F283C8762A36B6AF0C5&FORM=VIRE

F,låt ämnesflykt men texten innehåller även...


I see angels on Ariels in leather and chrome
Swooping down from heaven to carry me home
 
Nu är jag inte riktigt uppdaterad på tråden sista veckorna. Men här har jag en riktig skönhet att bjuda på.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Harley-Davidson Sportster 883 bobberish https://www.blocket.se/vi/86661382.htm

View attachment 450741


Trist historia.
Förre ägaren blev av med sitt boende under en uppmärksammad brand tidigare i år, och har tvingats sälja sin hoj.
Han söker nu efter något slags evakueringsboende...

https://i.imgur.com/CxjJ18d_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium


...med ljus och lykta.
 
Så mycket fina grejer på den, och så blev det fel ändå. Min diagnos på ägaren? I sin bästa vilja men för trångt garage under byggtiden. Man måste kunna backa

Garaget kan ha varit lite dimmigt med sötaktig rök under byggtiden dessutom. :brynad:fyllisar
 
Men nu är ni bakåtsträvare igen! :7peta
Man måste tänka nytt i dagens samhälle! :7peta
Att det betyder historielöshet och att vi inte tar tillvara erfarenhet utan uppfinner hjulet gång på gång säger bara de som inte "ligger i framkant"... :D

För oss som är bakåtsträvare för att kunna se framåt, försöker lära av historien. Så här delger jag lite av min erfarenhet.

Gå in vid 4.30 för att se en CX500 som vi är vana att se den, som en väl använd budhoj! :)
Vid 5.45 är det ett klassiskt Kafé, Classic Café på modärn svenska, och man dricker te!
Men hur man än vrider och vänder på det så blir denna hoj en medelmåttig brukshoj med ett förvisso hyggligt bruksvärde, men inget mer än så. Vad man än gör med en cx 500 blir den aldrig värd mer än ca 10´.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top