Koppling som tar långt ut

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Kikade på en Transalp XL700 från 2008 i dag. 2800 mil. Motorn lät jättebra. Mjuk och fin, och inga missljud. Dock tog kopplingen väldigt långt ut, och jag har tidigare på en hoj jag haft varit med om att detta indikerat att lamellerna var slut. I det fallet kändes dock kopplingen skum också, då den liksom högg och slirade. Vilket den inte på något sätt gjorde på Transalpen. Skäl till oro?
 
De kan bara va mycket spänd wire eller kopplingsskruv om de är hydralikoppling. Be att få slaka wiren eller slaka handtagets justerskruv om de är hydralkoppling så känner du om den tar längre in utan att de smäller hårt i lådan då du lägger i ettan som ex. Jag har medvetet mycket inskruvad justerskruv uppe vid handtaget på Min KTM 990 för att den ska frikoppla maximalt .Slakar jag den lilla minsta smäller de mer i lådan när man lägger i ettan och den blir svårare att få i friläge samt mer trögväxlad. De innebär att kopplingen greppar längst ut på handtaget dvs de sista 20mm innan fullt utsläppt koppling.
Med det sagt så behöver de inte va någ fel ägaren kan medvetet ha den så spänd för att få bra urkoppling ,,prova snärta till på kopplingen på 4-5an med full gas och slirar den inte då på kopplingen är de inga fel.
 
Koppling är slitagedel (som bromsbelägg, däck etc) som kostar runt tusingen, låt det inte påverka ditt val av beggad hoj.
 
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)
 
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)

Menar du lamellpaket eller hela kopplingskorgen?
Lamellpaket är i princip bara att tömma ur oljan (eller lägga hojen på sidan), plocka av en motorkåpa och öppna kopplingskorgen, plocka ur gamla lamellerna och i med de nya i rätt ordning (om sådan finns) och sedan ihop med allt igen. Och ställ in kopplingen så den är rätt inställd för det nya kopplingspaketet.
Har man bra verktyg och lite mekvana så är det varken ett stort eller svårt jobb.
 
Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel.
Beror precis på hur mycket plast det är på hojen. På den enklaste hojen jag har mindre än 10 minuter. På en crosshoj cirka 20 minuter (tar en stund att tvätta rent den och lägga den på sidan). På en sporthoj med helkåpa en jäkla tid bara att klä av och på hojen. Men det finns förstås många som är både snabbare och långsammare.
 
Min SV650S frikopplade inte. Efter gått igenom alla punkterna i Haynes som inte innebar "börja riva" utan att det hjälpte återstod sista punkten, muttern som håller inre kopplingskorgen har lossnat.
Tippar från jag började med att tappa ur oljan, fortsatte med lossa kopplingskåpan, rivit ut kopplingen, böjt ut låsbrickan som höll muttern som håller inre kopplingskorgen, skruvat loss muttern med fingrarna (muttern hade lossnat), tagit loss låsbrickan, hamrat låsbrickan platt, satt tillbaka låsbrickan, lagt växellådan i 6an, kört en planka genom bakhjulet och stött plankan mot svingen (mothåll för nästa steg), dra muttern som håller inre kopplingskorgen med momentnyckel till moment enligt Haynes, mäta upp kopplingsfjädrarna (11år gamla), de hade kortats men var fortfarande ca 1mm "längre" innan dags för byte, satt ihop kopplingen och på med Kopplingskåpan tog det mig ca 4 timmar inklusive byta oljefilter och fylla på ny olja.
MEN
Jag hade turen med mig, O-ringen som tätade kopplingskåpan på SV650S satt utan problem kvar i sitt spår i kopplingskåpan så jag bara skruvade på kopplingskåpan och allt var tätt.
PÅ Sprint RS tätas kopplingskåpan med en fiber/(papp?)packning och packningen ska bytas.
För packningen går lätt sönder när man river av kopplingskåpan på Sprint RS.
Så då ingår ju att beställa och få hem kopplingskåpepackningen innan själva jobbet.
 
Last edited:
Jag tackar för svar och tolkar att det är betydligt lättare o roligare än på bilar då.
 
Jag snor tråden för en fundering kring ämnet koppling. Hur stort jobb är det o byta koppling på en motorcykel. Kanske svårt o svara på men hade någon ställt mej samma fråga om en bil kan jag ju i stora drag kunnat säga att det är ganska stort. Typ 4-6 timmar på en framhjulsdriven o något kortare på en bakhjulsdriven. (Utgår från hemmameck utan lift då.)

Det är ett enkelt jobb. I ett annat årtionde bytte dåvarande tjejen koppling på dåvarande hojen. Tjejen var av typen blont hår med acrylnaglar, hojen av modellen supersport, och garagegolvet av typen betong - tillstånd iskallt.

Resultat: blandat. En tur till akuten för behandling av 1st urinvägsinfektion. Hojen wheelade återigen utan protest på 2:ans växel.


Det är kul att göra saker tillsammans.
 
Så här ser man ut efter att ha bytt en GSF1200-koppling på 5 minuter mellan elimineringsrundorna på New London Dragstrip, i 32 gradig värme med 70% luftfuktighet...

99-clutch-work.jpg

...så att man rundan efteråt kan wheela igen.

99-wheelie-bar.jpg

20 år senare klagar man på att det är 24 grader varmt efter att man kört på skitfin nyasfalterad krokig väg till Stjernsund för en dubbelburgare.
 
Så här ser man ut efter att ha bytt en GSF1200-koppling på 5 minuter mellan elimineringsrundorna på New London Dragstrip, i 32 gradig värme med 70% luftfuktighet...

View attachment 450385

...så att man rundan efteråt kan wheela igen.

View attachment 450386

20 år senare klagar man på att det är 24 grader varmt efter att man kört på skitfin nyasfalterad krokig väg till Stjernsund för en dubbelburgare.

:rofl
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top