Moppe-variator-trimnings-fråga

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Såhär ser det ut mellan variatorn och den-där-andra-skivan på min Yamaha Neos 50 (tvåtaktare) och jag undrar ifall man på den här bilden kan se ifall den har någon begränsning/strypning. Har läst att den här Minarelli-motorn är strypt med en distans/bricka som hindrar skivorna att tryckas ihop. Kan inget alls om sådana här motorer och undrar om och vad jag ska montera för att få mer fart på den.

:confused:

På bilden ser det ju ut som att ca 1/3 av utrymmet inte trycks ihop (är inte blankt) och jag undrar ifall det verkligen ska vara så i ostrypt utförande.
 

Bifogat

  • IMG_8302.JPG
    IMG_8302.JPG
    581.3 KB · Visningar: 119
En lite konstig grej är att avgassystemet saknar den vanliga strypningsbrickan i utblåset, men har däremot det här märkliga extraröret som tydligen ska dämpa effekten. Boven i dramat?
 

Bifogat

  • IMG_8324.JPG
    IMG_8324.JPG
    833 KB · Visningar: 72
Kapa bort blindtarmen på avgasröret och svetsa igen hålet så går den en aning bättre de ger ingen jättestor skillnad men värt jobbet ivf.
Ang att den bara går på choke låter som de är för litet huvudmunstycke i förgasaren. De kan va någon som inte bytt munstycke från strypt motor till ostrypt som ex. Ta reda på vilken storlek den ska ha ostrypt och sätt dit ett sådant.
 
Är remmen fräsch?

Utöver den där låsringen så påverkas ju variatorn även av vikter och fjädrar. Vad som ´funkar bäst går säkert hitta om man googlar lite.

Frun hade en Neos 4t ett tag och den köpte jag Malossi variator till, gjorde en jäkla skillnad, dels varvade den upp mer så accelerationen blev bättre sen växlade den upp bättre så toppfarten som original var ganska exakt 45 km/h där varvtalsstoppen högg in. Med nya variaotorn gick den aldrig i varvstoppen så i nedförsbacke kunde den gå nära 70, men på plan väg kanske 65 km/h.

Avgassystemet har säkert strypningar, och blindtarmar brukar ju vara det men på Neos är det väl(?) ingen riktig expansionskammare original och då är det väl bättre att köpa ett trimrör än fippla med originalröret.
 
Finns trimrör, som ser original ut, fast ändå ger lite effekt. Hade ett för många år sen på en neos, den blev lite piggare än original, lät lite mer men inget extremt, kostar inte mycket
 
Originalringen är borttagen, den är c:a 6mm bred.
Det låter ju i och för sig bra. Innebär det att ett sådant här köp skulle ge ingen/försumbar skillnad i acceleration/toppfart?

Försöker ta reda på hur jag kan bedriva effektiv felsökning...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-05-14 kl. 00.03.03.png
    Skärmavbild 2019-05-14 kl. 00.03.03.png
    259.3 KB · Visningar: 72
Skit i att kapa bort blindtarmen, det ger, iaf. enligt min erfarenhet av plastpulkor med variator, ingen märkbar skillnad, däremot så ger ett avgassystem med expansionskammare väldigt mycket.

Om du har en någorlunda exakt digitalvåg så kan det vara en bra idé att skaffa en uppsättning lätta variatorvikter och "dutta" i ca 0,1 gram epoxi i varje vikt, låta epoxin härda, provkör, plocka ut vikterna och i med 0,1 gram epoxi till och så fortsätter tills du så tills du tyckte att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter, sen filar du försiktigt bort 0,1-0,2 gram epoxi, och glöm inte att väga varje vikt varje gång så att dom väger lika mycket.
 
...skaffa en uppsättning lätta variatorvikter...fortsätter tills du tycker att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter...
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?
 
Skit i att kapa bort blindtarmen, det ger, iaf. enligt min erfarenhet av plastpulkor med variator, ingen märkbar skillnad, däremot så ger ett avgassystem med expansionskammare väldigt mycket.

Om du har en någorlunda exakt digitalvåg så kan det vara en bra idé att skaffa en uppsättning lätta variatorvikter och "dutta" i ca 0,1 gram epoxi i varje vikt, låta epoxin härda, provkör, plocka ut vikterna och i med 0,1 gram epoxi till och så fortsätter tills du så tills du tyckte att acceleration vs toppfart var lagom med 0,1-0,2 gram lättare vikter, sen filar du försiktigt bort 0,1-0,2 gram epoxi, och glöm inte att väga varje vikt varje gång så att dom väger lika mycket.

Jag tog bort tarmen på en Derbi för några år sedan och där gjorde det en jäkla skillnaden. Men då hade den också nåt som liknade expansionskammare redan original så där blev väl pipan helt plötsligt avstämd.
 
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?

Mer vikt så växlar den upp tidigare, kan väl jämföras med att sätta större framdrev ungefär.

Det där variatorkitet är ju annars en enkel lösning, det är väl redan rätt intrimmat för din motor.

Alternativt köper du originalvikt, fjädrar, och ny rem så vet du att den funkar "lika bra" som den gjort original.
 

Bifogat

  • IMG_8370.JPG
    IMG_8370.JPG
    1.2 MB · Visningar: 38
Tror jag får kolla på Youtube för att förstå hur jag ska göra. För lite vikter = mopeden gör vad? För mycket vikter = mopeden gör vad?

När det gäller variatorn, så vill du hitta rätt vikt/balans på vikterna, därför enkelt att köpa ett vikt kitt i ditt viktspann, er ger inget att ha in tyngre eller lättare, gör bara att den går dåligt. Rekommenderar detta verktyg,"bara dubbelkolla att det är rätt till din " https://www.twostroke.se/buzzetti-variatorsparr-2 " mab kan säkert hustla runt det med andra lösningar, men inte värt det ebligt mig, när du skall testa olika vikter åker variatotn av a på ett antal gånger. Leta upp ett ställe där du kan provköra fram o tillbaks, tills du tycker den går bra. Tar väl en timma allt som allt. sen finns det massor av bra guider här, som hjälper dig med allt du behöver, mopeddelar är rätt billigt, så jag hade nog köpt en rem när man ändå håller på. Kolla här, finns massa annat matnyttigt på sidan : http://www.twostrokerider.se/variatorguider/
 
Frun hade en Neos 4t ett tag och den köpte jag Malossi variator till, gjorde en jäkla skillnad, dels varvade den upp mer så accelerationen blev bättre sen växlade den upp bättre så toppfarten som original var ganska exakt 45 km/h där varvtalsstoppen högg in. Med nya variaotorn gick den aldrig i varvstoppen så i nedförsbacke kunde den gå nära 70, men på plan väg kanske 65 km/h.

Gjorde exakt samma på min Neos 4T jag hade ett tag, moppen gick precis som den bör istället. Runt 65 på platten med mig (100+) på och motorn gick betydligt snällare.
 
Kapade den idag och där fanns ingen plåt/läpp. Ska kolla ifall någon på det lokala fordonsmekaniska gymnasieprogrammet vill/kan hjälpa mig att täppa till hålet.

Du ska gå till vvs eller svetsmek, de på fordonsprogrammet lär sig inte svetsa. Eller gör en plåt och gå till närmaste svetsverkstad, så där litet jobb kostar inte många kronor.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top