Måste tomgången vara ställd så högt?

Vi är fyra som är ute o åker, två handledare plus två elever. Han har strax under tio års erfarenhet och hon strax över.

Hur så?

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Inte tittat? Har du inte varvräknare på den? :va

Tomgången brukar ligga på runt 1000 varv, ungefär samma som i bilar. Ligger den lägre så blir det inte direkt lättare att komma iväg, eftersom du lättare får motorstopp.

Ìdag kikade jag! :D Jag kör ofta nya fordon med "öronen" och ännu mera motorcykel märker jag. Lyssnar på motorn mer så att säga. Har fullt upp med annat och behöver koncentrera mej på det.

Last edited:
Hur gammal är din handledare? eller snarare, hur gamla är din handledares kunskaper?

Har två. Vi är oftast 4st som är ute o åker. 2 elever och två handledare så att säga. Strax under tio års erfarenhet på den ena och strax över på den andra. De har tillryggalagt rätt många mil ihop på rätt många långresor. Det är första gången de handleder.

Hur så? Gör de något fel?

Har två. Vi är oftast 4st som är ute o åker. 2 elever och två handledare så att säga. Strax under tio års erfarenhet på den ena och strax över på den andra. De har tillryggalagt rätt många mil ihop på rätt många långresor. Det är första gången de handleder.

Hur så? Gör de något fel?

Det heter inte garagevändning längre, men många verkar fortfarande kalla lågfarten för garagevändning även om det inte är den övningen längre.
Sedan finns det gott om folk som kört i årtionden som fortfarande inte riktigt lärt sig köra. :hihi

Men det är ingen större fara, du behöver bara lära dig köra tillräckliigt bra för uppkörningen först, om du sedan vill lära dig köra ordentligt rekommenderas utbildning med instruktörer på bana.

Det finns nåt sånt anordnat på den interna MC-klubben på min sambos arbetsplats varje år. De är rätt många som kör MC där tydligen. Anhöriga är visst välkomna. Men vi är inte riktigt där än i skills.

Jag vill bara lägga till en liten parentes i det hela och det är att man redan gått omkull och att det faktiskt gjorde lagom ont gjorde att man blev aningen ödmjuk. Jag klarade mej jäkligt bra men muskelminnet kommer precis ihåg vad som hände och det gör att just den övningen nu är svårare.

Last edited:
Det finns nåt sånt anordnat på den interna MC-klubben på min sambos arbetsplats varje år. De är rätt många som kör MC där tydligen. Anhöriga är visst välkomna. Men vi är inte riktigt där än i skills.

Jag vill bara lägga till en liten parentes i det hela och det är att man redan gått omkull och att det faktiskt gjorde lagom ont gjorde att man blev aningen ödmjuk. Jag klarade mej jäkligt bra men muskelminnet kommer precis ihåg vad som hände och det gör att just den övningen nu är svårare.

Ärligt talat är jag av åsikten att ju tidigare man kommer iväg på förarutbildning på bana dess bättre. Jag brukar dra med de som övningskör för mig på knix när de kan spaka hojen tillräckligt bra för att jag inte ska behöva oroa mig för att de kommer krascha i första bästa kurva. :hihi

Angående krascha, det ger sig. Du behöver bara lite mer fokus på att slappna av, och det ska man ändå göra på hojen.

Angående krascha, det ger sig. Du behöver bara lite mer fokus på att slappna av, och det ska man ändå göra på hojen.

Ja, det är märkligt att man blir blasé även på det...

Att tippa i körgård gjorde aldrig mig nåt, men första gången jag vurpade på bana satt det i flera säsonger, trots att jag kunde köra hojen därifrån.

Så lite ödmjukhet är rätt normalt, men det ger sig som sagt.

Kör man länge och långt som Dalton skrev, inte bara körgård, så kommer hojvana och avslappning.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Menar ni den muskeltröttheten i överkroppen som känns som ett gympass efter bara strax över en timme? :D Även fast jag vill mer så får jag snällt säga att det räcker nu efter ca 90 min. Även fast mantrat "lätt o ledig" rullar på repeat i huvet så är det svårt.

Menar ni den muskeltröttheten i överkroppen som känns som ett gympass efter bara strax över en timme? :D Även fast jag vill mer så får jag snällt säga att det räcker nu efter ca 90 min. Även fast mantrat "lätt o ledig" rullar på repeat i huvet så är det svårt.

Jo, just den. Blicken och att slappna av är de två absolut viktigaste sakerna att lära sig med att köra hoj. Och generellt brukar att man inte håller blicken rätt vara en bidragande faktor till att man spänner sig.
Men som sagt, det är bara att jobba på med det. :hihi

Jag körde 4 timmars pass så jag vet hur det känns! Speciellt efter lågfartsbanan, kunde knappt gripa om växelspaken i bilen på vägen hem, tur man hade automat!

Att köra genom att lyssna till motorljud gjorde det hela lättare för mig i början, dock fungerade inte speciellt länge då det mer eller mindre är ett krav att köra med öronpluggar om man kör över en mil eller två. Till och från jobbet skippar jag (max en mil), man alltid annars. Rekommenderar starkt MotoSafe Alpine Pro där det ingår touring samt race proppar. Har testat säkert tio andra märken/modeller men dessa var bäst, sen har de ett litet rör i förpackningen som underlättar att trycka in plopparna i skallen! Touring kan man ha på landsväg (visst motorljud), race på motorvägen (inget motorljud).

Last edited:
Jag körde 4 timmars pass så jag vet hur det känns! Speciellt efter lågfartsbanan, kunde knappt gripa om växelspaken i bilen på vägen hem, tur man hade automat!

Att köra genom att lyssna till motorljud gjorde det hela lättare för mig i början, dock fungerade inte speciellt länge då det mer eller mindre är ett krav att köra med öronpluggar om man kör över en mil eller två. Till och från jobbet skippar jag (max en mil), man alltid annars. Rekommenderar starkt MotoSafe Alpine Pro där det ingår touring samt race proppar. Har testat säkert tio andra märken/modeller men dessa var bäst, sen har de ett litet rör i förpackningen som underlättar att trycka in plopparna i skallen! Touring kan man ha på landsväg (visst motorljud), race på motorvägen (inget motorljud).

Jag har än så länge inte haft särskilt ont av det men öronpluggar är helt klart nåt jag inom det närmsta skall köpa. Det är ju det där ihållande suset/bruset/dånet/motorljudet som kan ge dej tinnitus. Hörseln e jag rädd om.

Sen kan man ju "lyssna" med häcken med har jag märkt då vibrationerna fortplantar sej upp i kroppen. Det var liten uppenbarelse första gångerna hur mycket mer man "blev ett" med maskinen. I kupén på en bil (enda jag har o jämföra med) sitter man så himla ombonat o ljuddämpat.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back