Maxnedlägg? Hur mycket går det att luta egentligen?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tjao!

Har funderat på detta ett tag nu, iaf. sen moto-gp säsongen drog igång igen och fick för mig att ställa en fråga om det, googla är sååå jobbigt!

Att max vinkel är 90grader kan vi ju kanske hoppa över.....:tungan

När man kollar gp och de har lutningsvinkeln i rutan så lyser den siffran upp och låses när den tangerar 60 grader, typ som att "detta är max!", och det verkar det ju även vara då man sällan ser några grader över 60.
Frågan är ju då om detta är något som däcktillverkare eller hojbyggare "bygger in" för att det är effektivaste vinkeln eller om det är ett fysiskt max.

Kollar jag mina egna loggar så är det samma där, några decimaler över 60 men thats it.
Tja, om man inte räknar kraftigt bankade böjar då men där tar man ju stöd så där passerar 60 med några grader när man är på humör, men de "vanliga" landar ju in på 60 eller strax under när det ska gå fort, är det större vinklar än så brukar hastighetskurvan ta sig mot noll..... :näsblod

Så, någon med koll på om varför det är så och om det skulle gå att bygga vidare?
 
63-64 graders lutning har jag nog sett sm max i MGP. Annars har jag för mig att att jag har läst att sporthojarna som vi vanliga dödliga har ett max som ligger runt 55 grader, men rätta mig om jag har fel. Att vi skulle tangera det som MGP-förarna gör har jag dock svårt att tänka mig.
 
63-64 graders lutning har jag nog sett sm max i MGP. Annars har jag för mig att att jag har läst att sporthojarna som vi vanliga dödliga har ett max som ligger runt 55 grader, men rätta mig om jag har fel. Att vi skulle tangera det som MGP-förarna gör har jag dock svårt att tänka mig.

Kan vara riktigt svårt, jag har hitintills slipat fotpinnar och skor vid nedlägg men har garanterat både större fötter och fotpinnarna placerade längre ner än MGP hojarna.
Tycker att det finns så mycket som tar i när man lägger ner riktigt ordentligt och det tvekar jag att samma problem finns på MGP hojar. Så att få ner i samma vinkel som dom är nog enbart när man hasar ut i sandfållan
 
Lorenzo hade 63 graders nedlägg om jag inte missminner mig. Dock har bankingen en stor inverkan på det. Skulle man lägga en gradskiva på det nedlägget tror jag vi hamnar på 56 - 57 graders nedlägg max. Men likväl imponerande.
 
Jag trodde att He rik hade gått i skolan? (det finns ett enkelt förhållande mellan max. nedlägg och friktionskoefficient)
 
Jag trodde att He rik hade gått i skolan? (det finns ett enkelt förhållande mellan max. nedlägg och friktionskoefficient)

Ok, elaborate!
Hade jag haft svaret eller orkat leta upp det så hade jag inte ställt frågan.:7peta

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

63-64 graders lutning har jag nog sett sm max i MGP. Annars har jag för mig att att jag har läst att sporthojarna som vi vanliga dödliga har ett max som ligger runt 55 grader, men rätta mig om jag har fel. Att vi skulle tangera det som MGP-förarna gör har jag dock svårt att tänka mig.

Jo, klart man sett över 60 i gp men, när det visas så verkar just 60(eller över de få gångerna) vara en magisk siffra då den både skiftar färg och låses, den uppfattningen får iaf. jag.

Det som fick mig att fundera på just detta var när jag gick igenom mina loggar och fann att även jag verkar ha just 60 som ett magiskt tal, intressant tycker jag men orkar inte fördjupa mig så jag frågar här på sporthoj istället, alltid leder det till något....
 
Ok, elaborate!
Hade jag haft svaret eller orkat leta upp det så hade jag inte ställt frågan.:7peta...
Jag kan ge dig svaret direkt, men då kommer tråden att dö, vilket ju vore tråkigt.
Så jag väntar lite och ser om det droppar in nå'n annan lösning. :D
 
Jag trodde att He rik hade gått i skolan? (det finns ett enkelt förhållande mellan max. nedlägg och friktionskoefficient)

Nu var det länge sedan jag pysslade med detta och jag är för lat för att googla men menar du inte mellan nedlägg och friktionskraft? Friktionskoefficienten är väl en konstant mellan två material?
 

Har för mig att den här videon tar upp en del, så kanske dina 60 He rik om du kör SBK med slicks inte är helt fel ändå :).
 
Last edited:
Eftersom att däcket har bredd och föraren kan förändra tyngdpunkten på motorcykeln blir beräkningen inte helt enkel, och beror på mycket mer än friktionskoefficienten.

Lorenzo hade 63 graders nedlägg om jag inte missminner mig. Dock har bankingen en stor inverkan på det. Skulle man lägga en gradskiva på det nedlägget tror jag vi hamnar på 56 - 57 graders nedlägg max. Men likväl imponerande.

Bankning har nog stor betydelse. 5 grader bankning innebär nog inte bara att vinkeln ökar 5 grader, utan förmodligen mer, tack vare att greppet ökar.
 
Eftersom att däcket har bredd och föraren kan förändra tyngdpunkten på motorcykeln blir beräkningen inte helt enkel, och beror på mycket mer än friktionskoefficienten.

Det där är ju intressant, vilka parametrar har stor betydelse och vilka är nära betydelselösa?
Är ju sådant man vill veta och kunna. :)
 
Det där är ju intressant, vilka parametrar har stor betydelse och vilka är nära betydelselösa?
Är ju sådant man vill veta och kunna. :)

Förarens position på motorcykeln är en stor faktor för kurvhastigheten vid en viss vinkel. Se random gatåkare med massor av nerlägg på hojen men själv sitter rakt upp mot raceåke som hänger ner och skrapar arm medan hojen är mer upprätt. Din fråga är IG fel, det viktiga är att maximera kurvhastigheten med minimal vinkel. Så frågan är vilken den maximala kurvhastigheten är för en given kurva omvänt, ju långsammare du åker ju större vinkel kan du ha på hojen utan att förlora fästet.
 
Förarens position på motorcykeln är en stor faktor för kurvhastigheten vid en viss vinkel. Se random gatåkare med massor av nerlägg på hojen men själv sitter rakt upp mot raceåke som hänger ner och skrapar arm medan hojen är mer upprätt. Din fråga är IG fel, det viktiga är att maximera kurvhastigheten med minimal vinkel. Så frågan är vilken den maximala kurvhastigheten är för en given kurva omvänt, ju långsammare du åker ju större vinkel kan du ha på hojen utan att förlora fästet.

Så är det nog, men, tittar man på exempelvis Mozz så har inte han riktigt fattat det utan sitter rakt upp och trycker ner hojen och kör lika fort för det... :D

Maxvinkeln är ju bara vid tangeringen så just den har ju inte så stor betydelse egentligen, dock är det den jag är intresserad av just nu, hur jäkla mycket går det att effektivt att "välta" hojen och varför. )
 
I huvudsak är det friktionskoefficienten mellan däck och asfalt som begränsar nedläggningsvinkeln.
Har du friktionskoefficient 1 mellan däck och asfalt så kommer du att kunna lägga ner 45 grader. Har du högre koefficient så kommer du kunna lägga ner mer.

Och då är det intressanta inte hur mycket du lutar hojen utan hur mycket du förskjuter tyngdpunkten i sidled. Dvs hojens lutning plus din eventuella förflyttning eller "häng"

Att man hänger för att försöka hålla hojen lite mer upprätt trots stor förskjutning av tyndgpunkten har att göra med flera saker. Dels gör det att man inte belastar fjädringen på samma sätt vilket gör att den kan arbeta bättre. Dels har man lite beroende på däckets profil lite större gummiyta mot asfalten om man kan hålla hojen mer upprätt vilket kan ge något mer grepp.
Dels har man ju det uppenbara faktumet att det sticker ut saker på sidorna på hojen som fotpinnar och annat som kan skrapa i om man lutar hojen mycket och det kan vara bra att undvika det i möjligaste mån.

Far gatdäck så har jag för mig att man pratar om att man klarar 50-55 grader. (Jag har för mig att Pilot Road grejar 52 graders nedlägg.)
För ett bra bandäck som är varmt så är det högre men jag skulle tro att någonstans lite över 60 grader går nog den fysiska gränsen för vad dagens däck klarar av på en hoj.
 
Förklara ditt resonemang nedan:
Steffo_b skrev:
Har du friktionskoefficient 1 mellan däck och asfalt så kommer du att kunna lägga ner 45 grader. Har du högre koefficient så kommer du kunna lägga ner mer.
[TABLE="class: large tablesorter, width: 782"]
[TR]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]Rubber[/TD]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]Dry Asphalt[/TD]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]0.9 (0.5 - 0.8)[SUP]1)[/SUP][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]Rubber[/TD]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]Wet Asphalt[/TD]
[TD="bgcolor: #FFFFFF"]0.25 - 0.75[SUP]1)

[/SUP][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

I huvudsak är det friktionskoefficienten mellan däck och asfalt som begränsar nedläggningsvinkeln.
Har du friktionskoefficient 1 mellan däck och asfalt så kommer du att kunna lägga ner 45 grader. Har du högre koefficient så kommer du kunna lägga ner mer.

Och då är det intressanta inte hur mycket du lutar hojen utan hur mycket du förskjuter tyngdpunkten i sidled. Dvs hojens lutning plus din eventuella förflyttning eller "häng"

Att man hänger för att försöka hålla hojen lite mer upprätt trots stor förskjutning av tyndgpunkten har att göra med flera saker. Dels gör det att man inte belastar fjädringen på samma sätt vilket gör att den kan arbeta bättre. Dels har man lite beroende på däckets profil lite större gummiyta mot asfalten om man kan hålla hojen mer upprätt vilket kan ge något mer grepp.
Dels har man ju det uppenbara faktumet att det sticker ut saker på sidorna på hojen som fotpinnar och annat som kan skrapa i om man lutar hojen mycket och det kan vara bra att undvika det i möjligaste mån.

Far gatdäck så har jag för mig att man pratar om att man klarar 50-55 grader. (Jag har för mig att Pilot Road grejar 52 graders nedlägg.)
För ett bra bandäck som är varmt så är det högre men jag skulle tro att någonstans lite över 60 grader går nog den fysiska gränsen för vad dagens däck klarar av på en hoj.


Jag hittade svaret själv i någon fråga om F1 och friktion...
[FONT=q_serif]"...however the car tyres and the compounds are not even rubber anymore, it’s a mixture of silicones and hydrocarbons..."


[/FONT]
Hur som helst kan du väl skina lite ljus på "friktionstal 1 och 45°"?
 
Last edited:
Många vettiga synpunkter i tråden redan och det rätta svaret är naturligtvis att det beror på däckens grepp. Sett ur en strikt teoretisk synvinkel så ger mer grepp möjlighet till antingen högre kurvhastighet med samma lutningsvinkel och samma kurvradie eller mer lutningsvinkel och mindre kurvradie med samma kurvhastighet.

Det mest extrema exemplet är förmodligen isracinghojen. Med rätt däck så har de väl lutningsvinkel uppåt sjuttio-åttio grader. Med slicks - inte riktigt lika mycket...
 
Så klart handlar det om däckens grepp, men svaret är inte så simpelt. T.ex. hur mycket hojarna väger är ju i direkt proportion till hur mycket kraft som genereras utåt vid nedlägg och alltså då hur mycket grepp som krävs... Detta och mycket mer.

Många vettiga synpunkter i tråden redan och det rätta svaret är naturligtvis att det beror på däckens grepp. Sett ur en strikt teoretisk synvinkel så ger mer grepp möjlighet till antingen högre kurvhastighet med samma lutningsvinkel och samma kurvradie eller mer lutningsvinkel och mindre kurvradie med samma kurvhastighet.

Det mest extrema exemplet är förmodligen isracinghojen. Med rätt däck så har de väl lutningsvinkel uppåt sjuttio-åttio grader. Med slicks - inte riktigt lika mycket...
 
Många vettiga synpunkter i tråden redan och det rätta svaret är naturligtvis att det beror på däckens grepp. Sett ur en strikt teoretisk synvinkel så ger mer grepp möjlighet till antingen högre kurvhastighet med samma lutningsvinkel och samma kurvradie eller mer lutningsvinkel och mindre kurvradie med samma kurvhastighet.

Mer grepp borde väl ge möjlighet till högre kurvhastighet med ökad lutningsvinkel och bibehållen kurvradie alternativt bibehållen hastighet med ökad lutningsvinkel och minskad kurvradie?

Annars har jag helt missuppfattat hur man kör motorcykel.
Vilket skulle kunna förklara min oförmåga att sätta bra varvtider.
 
Så klart handlar det om däckens grepp, men svaret är inte så simpelt. T.ex. hur mycket hojarna väger är ju i direkt proportion till hur mycket kraft som genereras utåt vid nedlägg och alltså då hur mycket grepp som krävs... Detta och mycket mer.

Både ja och nej. En tyngre hoj genererar en större centripetalkraft vid samma kurvhastighet. Men eftersom den väger mer så ger den också ett större tryck neråt. Dom två krafterna hänger ihop.

Dvs en tyngre hoj ska teoretiskt sett klara samma kurvhastighet sett til bara friktionen.

Däremot så har en tyngre hoj en nackdel i form av att det finns andra krafter som bidrar till att hålla kvar däcket som adhesion och diverse andra effekter som gör att en lättare hoj med samma däck och anläggningsyta i praktiken kommer att få en högre upplevd friktionskoefficient.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top