Hjälp - problem vid kedjejustering

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tjenare,

Har en z1000 -15 och fick problem häromveckan med att kedjan började skramla, kikade och slacket var alldeles för stort. Det sitter excenterjustering på den och efter att ha fått "rätt" slack på depåstödet spände jag dit låsbultarna med momentnyckel och tog her henne på stödet. Då var slacket nästan lika stort igen.

Efter att ha kikat på båda sidor om excenterbulten eller vad man ska säga så är de små hacken inte helt 100% lika på båda sidor (https://imgur.com/gallery/lyfKkMU för bilder)

När jag fick upp hojen på depåstödet igen märker jag att kedjeslacket inte alls är jämnt över däcket. På videon nedan ser man att slacket är stort på ett visst ställe men på ett annat går däcket knappt att rotera längre, det blir svintrögt. Vad är det som är fel? Är det att "hacken" på excenterjusteringen måste vara på milimetern exakt lika?

 
Det låter som om kedjan har sträckts olika över olika delar av kedjans längd, vilket inte är så värst ovanligt.
 
Till att börja med så brukar man inte ha hojen upplyft så fjädringen är helt ute då spänns kedjan hårt när man sätter ned hojen och sätter sig på den. Är kedjan för hårt spänd kan man avliva drevaxelns lager rätt så snabbt och då åker man på att klyva hela motorn för att byta lager.

Att kedjan ändrar sig när du roterar hjulet är normalt dom flesta dreven är inte 100% sentrerade utan är lite ovala pga hur drev tillverkas. Dom billigaste stansas ur en plåt av rätt kvallite o dessa dreven är sällan helt runda.
 
Kan du förklara för en okunnig lite granna vad en skuren kedja är och hur man ser att det är det man har framför sej. Sen undrar jag också varför hela drivpaketet måste bytas i det fallet.

Länkarna kärvar eller sitter helt fast.
Slitna drev sliter ut en ny kedja fortare. Är kedjan skuren så är dreven antagligen slitna.
 
Kan du förklara för en okunnig lite granna vad en skuren kedja är och hur man ser att det är det man har framför sej. Sen undrar jag också varför hela drivpaketet måste bytas i det fallet.

Länkarna kärvar eller sitter helt fast.
Slitna drev sliter ut en ny kedja fortare. Är kedjan skuren så är dreven antagligen slitna.

Precis.



Tittar man på den korta filmsekvensen så ser man att länkarna inte flyter med, utan att några vilar i ett slags böjt läge. Detta är tydliga tecken på en kedja som gjort sitt, och det är mycket olämpligt att köra vidare med den.

Det går inte att justera den korrekt längre - som synes. Den är antingen för kort eller för slak.
Förutom att det låter illa, så kommer det att rycka och dra under körning och belasta utgående axel så mycket att både tätning och lagring far illa.

Bakdrevet har ännu inte fått hajtänder, men man ser att kedjan har karvat snett på drevet.
Hojen har alltså rullat utan att spåra en kortare eller längre tid - krabbat åt vänster.

Ett par andra ledtrådar är att cykeln verkar vara illa skött. Det är vår, men massor av ingrodd skit överallt.
Fult skav på svingen där man har missat upprepade(!) gånger med depåstödet och gammal lort och grus bak vid överfallsskruven på svingen.


Man skulle kunna tro att hojen kördes hela hösten, ända in på saltningssäsongen - och sedan ställdes undan utan någon genomgång alls. Presto - en kedja som ärgar ihop över dreven och sedan "plötsligt" krånglar några månader senare.

Hårda ord?
Japp, och säkert fel också - men på bilderna och filmen så ser jag en hyfsat ny 1000cc hoj som ser värre ut än somliga vinterpendlarhojar som köps i slutet av sin levnadscykel och plågas i ur och skur.


Ny kedja och drevsats, och bättre omvårdnad i framtiden, så blir det en bra säsong detta också.


Edit:

Saknar Snag-it på denna datorn, men om man pausar filmen där bakdrevet dyker upp, så ser man ungefär klockan ett några länkar som "rider" och inte vill gå ner i drevet. Det är ett par skurna länkar som tillsammans med flera andra nu står för den ojämna längden på kedjan.

Sade jag "byt kedja"...?


Edit II:

Förr i väla - innan O-ringskedjorna dök upp kunde man "rädda" en sådan här kedja genom att först koka den i diesel, sedan leda upp vad man kunde manuellt, och sedan koka den i 80/90 Spirax / EP-olja.
Japp, den sorten som luktar extra jävla äckligt.

Då kunde man plocka ut många hundra mil extra, men kedjan töjde sig brutalt efter "renoveringen" och det var inte bara frekvent kedjesträckning som gällde, utan korta med att bryta länkar då och då.


Koka o-ringskedja i diesel rekommenderas dock ej.
 
Last edited:
Kör inte och.....måste du köra den nånstans så ställ in slaket efter där det är som mest spännt.

Kedjan ställer man in hojen stående på sidostödet.
 
Precis.



Tittar man på den korta filmsekvensen så ser man att länkarna inte flyter med, utan att några vilar i ett slags böjt läge. Detta är tydliga tecken på en kedja som gjort sitt, och det är mycket olämpligt att köra vidare med den.

Det går inte att justera den korrekt längre - som synes. Den är antingen för kort eller för slak.
Förutom att det låter illa, så kommer det att rycka och dra under körning och belasta utgående axel så mycket att både tätning och lagring far illa.

Bakdrevet har ännu inte fått hajtänder, men man ser att kedjan har karvat snett på drevet.
Hojen har alltså rullat utan att spåra en kortare eller längre tid - krabbat åt vänster.

Ett par andra ledtrådar är att cykeln verkar vara illa skött. Det är vår, men massor av ingrodd skit överallt.
Fult skav på svingen där man har missat upprepade(!) gånger med depåstödet och gammal lort och grus bak vid överfallsskruven på svingen.


Man skulle kunna tro att hojen kördes hela hösten, ända in på saltningssäsongen - och sedan ställdes undan utan någon genomgång alls. Presto - en kedja som ärgar ihop över dreven och sedan "plötsligt" krånglar några månader senare.

Hårda ord?
Japp, och säkert fel också - men på bilderna och filmen så ser jag en hyfsat ny 1000cc hoj som ser värre ut än somliga vinterpendlarhojar som köps i slutet av sin levnadscykel och plågas i ur och skur.


Ny kedja och drevsats, och bättre omvårdnad i framtiden, så blir det en bra säsong detta också.


Edit:

Saknar Snag-it på denna datorn, men om man pausar filmen där bakdrevet dyker upp, så ser man ungefär klockan ett några länkar som "rider" och inte vill gå ner i drevet. Det är ett par skurna länkar som tillsammans med flera andra nu står för den ojämna längden på kedjan.

Sade jag "byt kedja"...?


Edit II:

Förr i väla - innan O-ringskedjorna dök upp kunde man "rädda" en sådan här kedja genom att först koka den i diesel, sedan leda upp vad man kunde manuellt, och sedan koka den i 80/90 Spirax / EP-olja.
Japp, den sorten som luktar extra jävla äckligt.

Då kunde man plocka ut många hundra mil extra, men kedjan töjde sig brutalt efter "renoveringen" och det var inte bara frekvent kedjesträckning som gällde, utan korta med att bryta länkar då och då.


Koka o-ringskedja i diesel rekommenderas dock ej.

Tack för svar! Mycket lärorikt!
 
Som åldrad amatör är min erfarenhet att en frisk kedja håller slacket rätt bra.
Behöver man justera är det i min mening lika bra att reka efter ett nytt drivpaket.

Angående slitage sa en engelsman på någon podd att framdrevet slits ungefär dubbelt så fort som bak och att detta i sin tur nöter ut kedjan så han tycker man ska byta framdrevet mitt i förväntad livslängd vilket skulle kunna vara typ 1200 mil enligt min egna matematik.

Ingen vetenskap, hör du något annat så gå på det.
Jag kör enligt mina egna råd och är nöjd så.
 
Som åldrad amatör är min erfarenhet att en frisk kedja håller slacket rätt bra.
Behöver man justera är det i min mening lika bra att reka efter ett nytt drivpaket.

Angående slitage sa en engelsman på någon podd att framdrevet slits ungefär dubbelt så fort som bak och att detta i sin tur nöter ut kedjan så han tycker man ska byta framdrevet mitt i förväntad livslängd vilket skulle kunna vara typ 1200 mil enligt min egna matematik.

Ingen vetenskap, hör du något annat så gå på det.
Jag kör enligt mina egna råd och är nöjd så.

Åldrad amatör? Vad innebär det i verkligheten faktiskt?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top