Första Hoj Er6, Z650, XJ6 eller liknande?

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Grattis till köpet, hoppas du är nöjd.

Nu vill vi ju se vad du har köpt för utrustning med.

Hjälm, ställ, handskar, ryggskydd, stövlar mm
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Grattis till köpet, hoppas du är nöjd.

Nu vill vi ju se vad du har köpt för utrustning med.

Hjälm, ställ, handskar, ryggskydd, stövlar mm

Hjälm ska man förstås ha, dels är det lag på det och dels är huvudet svårt att reparera. Sen brukar jag nöja mig med att ha heltäckande kläder, typ jeans och nån stadig jacka. Man ser ibland folk, speciellt customåkare, som kör i flip-flops, shorts och linne. Helt förkastligt. Men ryggskydd, nja. Det blir alltför omständligt för mig i alla fall.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hjälm ska man förstås ha, dels är det lag på det och dels är huvudet svårt att reparera. Sen brukar jag nöja mig med att ha heltäckande kläder, typ jeans och nån stadig jacka. Man ser ibland folk, speciellt customåkare, som kör i flip-flops, shorts och linne. Helt förkastligt. Men ryggskydd, nja. Det blir alltför omständligt för mig i alla fall.

Det får stå för dig men inget jag skulle rekommendera för en ny motorcyklist.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hjälm ska man förstås ha, dels är det lag på det och dels är huvudet svårt att reparera. Sen brukar jag nöja mig med att ha heltäckande kläder, typ jeans och nån stadig jacka. Man ser ibland folk, speciellt customåkare, som kör i flip-flops, shorts och linne. Helt förkastligt. Men ryggskydd, nja. Det blir alltför omständligt för mig i alla fall.

Osäker på om du skämtar eller inte...
Personligen så tycker jag att man är dum i huvudet om man skippar ryggskyddet (ryggraden är också ganska svår att reparera, om du inte redan visste det).
Och vad har du för ryggskydd om det är så pass omständigt att du hellre riskerar att skada ryggraden? :va
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Grattis till köpet, hoppas du är nöjd.

Nu vill vi ju se vad du har köpt för utrustning med.

Hjälm, ställ, handskar, ryggskydd, stövlar mm

Absolut! Ska till en butik imorgon, funderar på MC varuhuset för det ligger i vasastan verkar det som.
Tänkte besöka AVA MC med men hört att där är dyrt.
Angående hjälm tänkte jag mig följande:
https://www.ebay.com/itm/HJC-Rpha-1...a406:m:mBuNka436PJdMxdYcfUlmMg&frcectupt=true

Jävligt dyrt, men vill inte snåla med skydden.
Angående kläder har jag ingen susning. Ville köpa svart skinnställ men min MC vän avrådde mig. Han sa köp något så du syns, det är ett extra skydd; att man syns!

Så får väll bli något i hojens färger.

20190405_171100.jpg

- - - Updated - - -

Hjälm ska man förstås ha, dels är det lag på det och dels är huvudet svårt att reparera. Sen brukar jag nöja mig med att ha heltäckande kläder, typ jeans och nån stadig jacka. Man ser ibland folk, speciellt customåkare, som kör i flip-flops, shorts och linne. Helt förkastligt. Men ryggskydd, nja. Det blir alltför omständligt för mig i alla fall.

Jag kommer skydda mig från topp till tå, speciellt som nybörjare. Min barndomsvän omkom i en mc olycka för några år sedan, så har stor respekt för det hela.

- - - Updated - - -

Osäker på om du skämtar eller inte...
Personligen så tycker jag att man är dum i huvudet om man skippar ryggskyddet (ryggraden är också ganska svår att reparera, om du inte redan visste det).
Och vad har du för ryggskydd om det är så pass omständigt att du hellre riskerar att skada ryggraden? :va

Det här med ryggskydd, det verkar vara bättre med ett separat skydd än inbyggt av vad jag läst. Instämmer ni andra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du VILL synas: vit hjälm. Klarglas i visiret så att du och dina medtrafikanter kan etablera ögonkontakt.

Separat ryggskydd är absolut bäst.

Riktiga stövlar med skydd.

Skinn om du inte planerar långresor i regn, då gäller dyr goretextextil.


Buy quality, cry once.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Osäker på om du skämtar eller inte...
Personligen så tycker jag att man är dum i huvudet om man skippar ryggskyddet (ryggraden är också ganska svår att reparera, om du inte redan visste det).
Och vad har du för ryggskydd om det är så pass omständigt att du hellre riskerar att skada ryggraden? :va

Det bror väl lite på hur man kör. Om man leker roadracingförare i trafiken behöver man säkert alla skydd som finns, men om man kör mc som man kör bil är riskerna mindre. Jag har klarat mig bra i 30 år med bara hjälm, stövlar och handskar plus heltäckande kläder. Man ska ju vara medveten om att man tar en risk när man ger sig ut i trafiken, och frontalkrockar man med en lastbil i 150 km/t hjälper varken ryggskydd eller hjälm. Men det är ju upp till var och en hur avancerad utrusning man vill ha.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det bror väl lite på hur man kör. Om man leker roadracingförare i trafiken behöver man säkert alla skydd som finns, men om man kör mc som man kör bil är riskerna mindre. Jag har klarat mig bra i 30 år med bara hjälm, stövlar och handskar plus heltäckande kläder. Man ska ju vara medveten om att man tar en risk när man ger sig ut i trafiken, och frontalkrockar man med en lastbil i 150 km/t hjälper varken ryggskydd eller hjälm. Men det är ju upp till var och en hur avancerad utrusning man vill ha.
Skydd är inte till för att man ska kunna sticka ut och köra som en idiot. Men det förstår nog du också.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det bror väl lite på hur man kör. Om man leker roadracingförare i trafiken behöver man säkert alla skydd som finns, men om man kör mc som man kör bil är riskerna mindre. Jag har klarat mig bra i 30 år med bara hjälm, stövlar och handskar plus heltäckande kläder. Man ska ju vara medveten om att man tar en risk när man ger sig ut i trafiken, och frontalkrockar man med en lastbil i 150 km/t hjälper varken ryggskydd eller hjälm. Men det är ju upp till var och en hur avancerad utrusning man vill ha.

Har du kraschat någon gång?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Om du VILL synas: vit hjälm. Klarglas i visiret så att du och dina medtrafikanter kan etablera ögonkontakt.

Separat ryggskydd är absolut bäst.

Riktiga stövlar med skydd.

Skinn om du inte planerar långresor i regn, då gäller dyr goretextextil.


Buy quality, cry once.

Stort tack! Följer dina tips! :)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det bror väl lite på hur man kör. Om man leker roadracingförare i trafiken behöver man säkert alla skydd som finns, men om man kör mc som man kör bil är riskerna mindre. Jag har klarat mig bra i 30 år med bara hjälm, stövlar och handskar plus heltäckande kläder. Man ska ju vara medveten om att man tar en risk när man ger sig ut i trafiken, och frontalkrockar man med en lastbil i 150 km/t hjälper varken ryggskydd eller hjälm. Men det är ju upp till var och en hur avancerad utrusning man vill ha.

Kul att det har gått bra. Men jag tar inga chanser, du är säkert ljusår bättre än mig på att köra hoj med. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
kolla begagnatmarknaden!

Kan du komma undan jäkligt bra ekonomiskt iallafall UTOM hjälm för den åker du och provar ut i en butik och ber att få hjälp av någon som jobbar där.

Sen att köpa kläder så man syns hjälper bara om bilförare kan koncentrera sig på trafiken istället för sin mobil.
Tänk att alla som sitter i en bil är dina fiender, det tipset fick jag när jag började köra hoj och det sitter i bakskallen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu ska jag svära i kyrkan...
Ett separat ryggskydd är bättre än ett i jackan. Det gäller ända till den dagen man tycker det är bökigt att sätta på sig och hoppar över det (eller som jag, ändrar vikt så det slutar passa). I det läget är ett skydd i jackan bättre.
De bästa skydden är de man använder. De som hänger i garderoben gör ingen nytta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top