Dags att byta den gamla luften i däcken.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405

Aaahhh, nu får jag luftångest! Var får man tag på återanvänd luft?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Säljer mindre parti rysssluft. Högsta dopingklassningen. Testosteronstinn tungviktsluft för landsvägsbruk. Förvandlar även det tröttaste TKC80 till en sjungande jävla Stalinorgel...

Har även litet lager syresatt luft från Golfströmmen. Fem stjärnor i senaste Euro NCAP-testet och enda toppklassade mc-luft mot hole-in-one-punka...

Först till kvarn!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har du (k)ollat så att du inte har fått Kawasakiluft av misstag, de har ju miljögrön lågeffekt som signum. :fakta

Tack som fan för tipset jag kör ju Honda. Det kan ha påverkat.
Men jag fick i alla fall tag i killen som sålde och jag tror vi löst det.
Jag har monterat däcket felvänt. Det kom ju levererat med det grova mönstret på utsidan och monterade så.
Men man skall ju kränga på ena kanten bara. Sen tar man och vränger över däcket och trycker dit på andra sidan fälgen. Då får man ju mönstret inåt. Då får luften fäste i däckmönstret och kan rotera med. När jag körde med slät insida stod ju luften still och det blir nästan som en motgyroeffekt. Inte lätt att köra då:brinnerup
Men nu är det fixat så i år får jag valuta för min Superbikeluft. Äckligt snabb blir jag.
untitled.png
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
När jag körde med slät insida stod ju luften still och det blir nästan som en motgyroeffekt. Inte lätt att köra då:brinnerup
View attachment 448415
Menvafaniallamoppefukkonsblågrönakalsonger! Då är ju min bakluft osnurrad den med för jag har ju också grova sidan ut:huvet
Hur fan ska jag nu göra? Nästan allt det grova är ju borta i mitten men det finns ju massor med grovt och såna där små gummipinnar kvar på sidorna, är det ens nån idé att kränga det då eller ska jag bara skita i att byta luften?

Och all reservluft jag fick av grannen när han flyttade, hur vet man om den är osnurrad?:va
 

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Jag fick tag på så bra luft förra säsongen så jag vill inte byta. Den här har faktiskt gått i VM i Superbike. Så han som sålde sa den borde göra iaf 3-4 sekunder för mig bara för 500 dollar. Det tyckte jag lät billigt för en sådan tidsvinst så jag slog till.
Nu gick inte hojen så mycket snabbare med luften men det berodde antagligen på att fjädringen var felställd eller fel däckmärke. Spelar det roll? Eller vad tror ni? Har jag gjort fel vid pumpning? Jag har inte fått tag på han som sålde. Svarar inte eller något på mail???

Så nu vid vinteröversyn så la jag den i tydligt uppmärkta burkar. Man kan inte ta vilka burkar som helst för då blir det fel. Det skall vara sådana med grönt lock.
View attachment 448405




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Överhörde några typiska sporthojare med bomberjackor (bombe bulten?) å skinnboots på tunnelbanan som menade att Luftwaffe var bäst och snabbast genom tiderna. Tänkte så klart direcKt på den här tråden när jag hörde om luft waffe. Är det nån som har prövat luft från Luftwaffe? Äre dyrt? :va
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Överhörde några typiska sporthojare med bomberjackor (bombe bulten?) å skinnboots på tunnelbanan som menade att Luftwaffe var bäst och snabbast genom tiderna. Tänkte så klart direcKt på den här tråden när jag hörde om luft waffe. Är det nån som har prövat luft från Luftwaffe? Äre dyrt? :va

Har inte testat Luftwaffe luft, men har däremot provat fet luft, det vill säga luft som gått igenom en jetmotor på ett flygplan från Aeroflot. ...Vikt igt tillägg...... jag var inte alls var nöjd med en feta luften då midjan på däcken buktade ut.
Jag har även provat nyckelhålsmärkt luft men då låste sig hjulen hela tiden när jag bromsade.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Överhörde några typiska sporthojare med bomberjackor (bombe bulten?) å skinnboots på tunnelbanan som menade att Luftwaffe var bäst och snabbast genom tiderna. Tänkte så klart direcKt på den här tråden när jag hörde om luft waffe. Är det nån som har prövat luft från Luftwaffe? Äre dyrt? :va
Den sägs funka bäst i BMW, min svåger bor i London och där dyker det upp såna lufttuber ibland på loppisar, jag kan höra om han vet någon som har en.

cfeb39281652b086dd8681ce14db83bf.jpg
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Det mest fantastiska är att denna tråd nu är upp i 28 sidor:)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Menvafaniallamoppefukkonsblågrönakalsonger! Då är ju min bakluft osnurrad den med för jag har ju också grova sidan ut:huvet
Hur fan ska jag nu göra? Nästan allt det grova är ju borta i mitten men det finns ju massor med grovt och såna där små gummipinnar kvar på sidorna, är det ens nån idé att kränga det då eller ska jag bara skita i att byta luften?

Och all reservluft jag fick av grannen när han flyttade, hur vet man om den är osnurrad?:va

Det där däcket kan du slänga. Med blank mitt och mönster på sidorna står luften still i mitten och sidoluften snurrar. Då får du s.k. skjuvning i luften och enl. SMHI kan det då uppstå åska. Livsfarligt!!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok, nu är luftombytet fixat. Blev barrskogsgrön luft i Ninjan. Funderar bara på om det borde varit björklövsgrön i stället för att matcha färgen på hojen.
Off topic: Passar även på att byta ström i batteriet. Måste en Kawa laddas med grön el?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ok, nu är luftombytet fixat. Blev barrskogsgrön luft i Ninjan. Funderar bara på om det borde varit björklövsgrön i stället för att matcha färgen på hojen.
Off topic: Passar även på att byta ström i batteriet. Måste en Kawa laddas med grön el?


Glöm inte gröna däck... :7peta
http://is.alicdn.com/img/pb/513/252/574/574252513_142.jpg


Om du inte tänker grönt finns fler alternativ...
https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1DYmZLFXXXXaLXVXXq6xXFXXX1/220568734/HTB1DYmZLFXXXXaLXVXXq6xXFXXX1.jpg
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ok, nu är luftombytet fixat. Blev barrskogsgrön luft i Ninjan. Funderar bara på om det borde varit björklövsgrön i stället för att matcha färgen på hojen.
Off topic: Passar även på att byta ström i batteriet. Måste en Kawa laddas med grön el?

Självklart, men allra bäst från vindkraft där luften ger mer "schvung" till elen. Undrar vad jag ska ha till en röd hoj?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har en slingshot och fyller ny luft från elastic source. ;)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det där däcket kan du slänga. Med blank mitt och mönster på sidorna står luften still i mitten och sidoluften snurrar. Då får du s.k. skjuvning i luften och enl. SMHI kan det då uppstå åska. Livsfarligt!!

Men jag har ju äntligen fått fram mönstret.
Alla pratar om att men ska ha mönster på däcket och jag har ju bara haft gummi, nu har äntligen mönstret kommit fram.
Det ser lite ut som jeans.

Någon åska vet jag inte om jag märkt av, jag trodde iofs att åskan gick förra helgen, det var muller och tjut, men det var bara hipstergrannen som fastnat med skägget i drivremmen på sin softtailchopper.

Om en dymano kommer i kontakt med ett lättmetallhjul kan det uppstå brand har jag hört:tummenupp
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jo, förstår om det kan uppkomma frågor om vilken luft som passar hojfärgen bäst. Men här är några tumregler:
Röd: Brittiskt rödlätt, inte sällan med inslag av fräknar, fick man tidigare tag på under disk på de gamla BP-mackarna. Idag mest sporadiskt förekommande som kines-kopior på e-bay. Djupare röd nyans har jag bara sett på PET-flaska i Bologna.
Svart: Pja? Tillhandahålls nästan uteslutande kvittolöst av luffare utmed vägkanten. Hårdvara. Med ett pris därefter... (Det kostar att ligga på topp)
Övriga färger: We don't give a shit. Lacka om!

Sanningen. Och inget annat än den apsoluta sanningen!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vet inte så mycket om sporthoj luft, jag har ju kört cross o enduro.. i dessa däcken har jag haft gaser från sumphål vilket har gett bra flyt i blöta lägen.

I sporthoj fyllde jag på ny luft samtidigt som den norska stormen blåste som värst,helt sonika så släpade jag ut kompressor o hoj på en öppen yta där det blåste satan,

Fyllde upp med denna snabbt passerande Nordsjö luft som har hög orkan halt pga att den passerat Statoils oljeborr riggar.

Ta mej tusan hojen gör 0-200 1 sekund snabbare än i fjol då jag fyllde med vanlig luft från den blommande ängen bredvid garaget.

Så Carolas fångad i en stormvind verkar stämma.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja, jag kör uteslutande på 98 orkan men hur är det med flyfritt?
Måste det vara flyfritt eller kan det vara ok om ett och annat litet stinkfly följer med in i däcket när man pumpar?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top