Vad är en bra drevkombination? Vad finns tillgängligt att köpa?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Jag håller på att bygga ett program som räknar ut huruvida en drevkombination kan ge en hoj högre toppfart. Beräkningarna tar hänsyn till luftmotstånd.

När man kör programmet spottar det ur sig ett antal kombinationer av drev.
Just nu får jag en hel del snarlika kombinationer, hade velat filtrera bort de som man vill undvika. Hade också tänkt att filtrera bort de drev som garanterat inte finns att köpa till någon hojmodell.

Så mina frågor:

1.
Finns det någon tumregel för vad som är en dålig drevkombination?
Tänker att en för stor skillnad i förhållandet mellan fram och bak kan vara negativt.

2.
Vilken storlek av fram- och bakdrev finns tillgängligt på marknaden?
Nu menar jag överlag för alla tänkbara hojar, hur stora och små drev går att köpa?

Gör inget om några kombinationer saknas för en specifik hoj, men det är meningslöst att räkna på storlekar som inte säljs till någon modell.

Så om någon har grov koll i stil med "framdrev har jag sett från 10-20 kugg" så är det fullt tillräckligt.

Last edited:
Kanske prioritera de kombinationer som ger så stora drev som möjligt?
Alltså den kombo som för en viss given utväxling ger så stor omslutningsvinkel som möjligt.
Inte för att det beräkningsmässigt gör ngn skillnad men skulle man vilja testa så är livslängden
märkbart längre med större drev.

Last edited:
Kanske kolla i Gearing Commander vilka kedjedrev som är standard på hojar ?

Vad det gäller framdrev, tänk på att med mindre tänder än original finns risk kedjan tar i svingen.
Vad det gäller framdrev, tänk på att med fler tänder än original finns risk kedjan tar i motorn / växellådan / antikedjeoljestänkgjutningar på växellådan.
Vad det gäller bakdrev, tänk på att med mindre tänder än original finns risk kedjan tar i ryckutjämnaren.

Exempel: Original 18/43, 19/40 funkar men större fram och mindre bak tveksamt. På den hojen.

Last edited:
Kanske kolla i Gearing Commander vilka kedjedrev som är standard på hojar ?
Vill röra mig utanför standard, men inom ramen för vad som går att köpa inom eftermarknad.

Alternativt använda tumregler på hur mycket man brukar kunna gå upp/ner i storlek utan att det blir problem. Så får jag utgå med det på hojens originastorlekar, det kanske är smidigare.

Vad det gäller framdrev, tänk på att med flera tänder mindre än original finns risk kedjan tar i svingen.
Vad det gäller framdrev, tänk på att med flera tänder större än original finns risk kedjan tar motorn.
Vad det gäller bakdrev, tänk på att med flera tänder mindre än original finns risk kedjan tar i ryckutjämnaren.

Exempel: Original 18/43, 19/40 funkar men större fram och mindre bak tveksamt. På den hojen.
Ja, då blir det precis sånt här är vad jag söker.

Frågan är hur stora storleksförändringar jag med säkerhet skulle kunna utesluta.
+3/-3 eller större skillnad fram kanske? Men hur mycket bak? -6 och mer?

Förstår om frågeställningen framstår som "hur långt är ett snöre", men ungefärliga tumregler räcker för att grovsortera bort det värsta skräpet :)

Last edited:
Kanske prioritera de kombinationer som ger så stora drev som möjligt?
Alltså den kombo som för en viss given utväxling ger som stor omslutningsvinkel som möjligt.
Inte för att det beräkningsmässigt gör ngn skillnad men skulle man vilja testa så är livslängden
märkbart längre med större drev.
Men vad är störst? Antalet kuggar sammanlagt eller ska jag vikta det på något sätt?
Kanske blir enklare att svara om jag visar några exempel. (Hastigheterna är inte helt korrekta).

er6, org 15/46, totalt 61 kuggar.
speed: 210.3, front: 14, rear: 39 (-1/-7 totalt 53)
speed: 210.2, front: 14, rear: 40 (-1/-6 totalt 54)
speed: 210.4, front: 15, rear: 42 (+0/-4 totalt 57)
speed: 210.1, front: 15, rear: 43 (+0/-3 totalt 58)
speed: 210.1, front: 16, rear: 44 (+1/-2 totalt 60)
speed: 210.5, front: 16, rear: 45 (+1/-1 totalt 61)
speed: 210.2, front: 17, rear: 47 (+2/+1 totalt 64)
speed: 210.4, front: 17, rear: 48 (+2/+2 totalt 65)

Topp 3 med flest kuggar blir då:
+2/+2
+2/+1
+1/-1

Alternativt om man tittar på de kombinationer som ligger närmst original i antal?
+1/-1
+1/-2
+0/-3

---------------------------------------------------------

F4i, org 16/46, totalt 62 kuggar.
speed: 247.0, front: 14, rear: 38 (-2/-8 totalt 52)
speed: 246.1, front: 15, rear: 40 (-1/-6 totalt 55)
speed: 246.6, front: 15, rear: 41 (-1/-5 totalt 56)
speed: 247.0, front: 16, rear: 43 (+0/-3 totalt 59)
speed: 246.2, front: 16, rear: 44 (+0/-2 totalt 60)
speed: 247.1, front: 17, rear: 46 (+1/+0 totalt 63)
speed: 246.1, front: 18, rear: 48 (+2/+2 totalt 66)
speed: 246.8, front: 18, rear: 49 (+2/+3 totalt 67)

Topp 3 flest kuggar
+2/+3
+2/+2
+1/+0

Topp 3 minst skillnad mot org
+1/+0
+0/-2
+0/-3

Men vad är störst? Antalet kuggar sammanlagt eller ska jag vikta det på något sätt?
Kanske blir enklare att svara om jag visar några exempel. (Hastigheterna är inte helt korrekta).

Topp 3 med flest kuggar blir då:
+2/+2
+2/+1
+1/-1

Alternativt om man tittar på de kombinationer som ligger närmst original i antal?
+1/-1
+1/-2
+0/-3

---------------------------------------------------------

Topp 3 flest kuggar
+2/+3
+2/+2
+1/+0

Topp 3 minst skillnad mot org
+1/+0
+0/-2
+0/-3

Mellan tumme och pekfinger så betyder det jag skrev att man ska sträva efter ett så stort framdrev som möjligt, hela tiden. Det ger också som resultat för en viss given utväxling ett större bakdrev vilket också är snällt mot kedjan.

Ju större drev man ha desto mindre behöver länkarna vrida sig medans de passerar drevet.
Det är fullt märkbart på livslängden. Skillnaden mellan att gå ner ett kugg fram eller gå upp två/tre bak för att nå samma utväxkling är fullt märkbar.

Det är givetvis en massa annat som påverkar men att alltid ha så stora drev som är möjligt är snällt mot både kedja och drev. Men nu upprepar jag mig....igen.

Som någon var inne på ovanför i tråden så måste ju naturligtvis dreven, framförallt fram "få rum" på alla sätt och vis. Det är ju liksom inte mycket vits med en sådan här övning annars.

Last edited:
Ju större drev man ha desto mindre behöver länkarna vrida sig medans de passerar drevet.
Det är fullt märkbart på livslängden. Skillnaden mellan att gå ner ett kugg fram eller gå upp två/tre bak för att nå samma utväxkling är fullt märkbar.
Om man bortser från slitaget, som jag iofs håller med dig om, så vore det intressant att veta hur litet drev med mycket belastning men mindre vikt står sig mot större drev, med mindre belastning mer mer vikt, rent prestandamässigt. Ska man sitta och harva landsväg vill man ju bara ha maximal livslängd, men på bana, med många hårda accelerationer så börjar det ju bli intressant.

Om man bortser från slitaget, som jag iofs håller med dig om, så vore det intressant att veta hur litet drev med mycket belastning men mindre vikt står sig mot större drev, med mindre belastning mer mer vikt, rent prestandamässigt. Ska man sitta och harva landsväg vill man ju bara ha maximal livslängd, men på bana, med många hårda accelerationer så börjar det ju bli intressant.

Första steget på vägen mot prestanda är väl vanligen att gå ned i kedjedimension. Med smalare och lättare kedja och drev, mindre massa som ska accelereras, retarderas och det ska man inte glömma bort också fjädras.
Det info jag snabbt hittar pekar på effektvinster i häradet av 1,5 hk...vilket gör att det förmodligen är billigare och mer hälsosamt att banta istället.

Det finns dessutom en teori om att man bör minimera antalet kontakter mellan samma kugg och kedjerulle, alltså att det ska ta så många kedjevarv som möjligt innan exakt samma kugg och kedjerulle möts igen. Jag har för mig att denna beräkning finns på gearingcommander...?

Sedan har vi ju det här med kedjekraft och dess relation till fjädringens squat / anti-squat...

Det finns dessutom en teori om att man bör minimera antalet kontakter mellan samma kugg och kedjerulle, alltså att det ska ta så många kedjevarv som möjligt innan exakt samma kugg och kedjerulle möts igen. Jag har för mig att denna beräkning finns på gearingcommander...?

Sedan har vi ju det här med kedjekraft och dess relation till fjädringens squat / anti-squat...

Den beräkningen finns på Gearing Commander.
Allmänt
Antal tänder på kedjedreven bör vara två primtal. Tex 19 fram, 41 bak
Kedjans antal länkar ska inte vara jämt delbart med något av primtalen ovan, t.ex. 112 länkar.
För maximal antal varv innan en tand träffar samma länk igen.

Men jag tror att i banracingsammanhang är ovan ointressant.
Man byter slitna drev och kedja, livslängd ointressant, rätt utväxling för banan det enda intressanta.

Last edited:
Nja, baserat på praktisk erfarenhet från racing så skulle jag nog säga att kedjekraftens effekt på squat / anti-squat har högre prioritet än utväxlingen. Man använder helt enkelt drevens storlekar, svingarmsaxelns läge i förhållande till främre drevet och svingarmens längd för att i första hand erhålla den önskade kedjekraften och reaktionen från fjädringen. I andra hand för att få rätt utväxling.

En starkt bidragande orsak till att riktiga racehojar har växellådor där alla växlars utväxling kan ändras relativt snabbt.

Å andra sidan, om trådstartaren har för avsikt att inkludera detta i sitt program så står han inför en uppgift grande...

En och annan variabel blir det...

Nja, baserat på praktisk erfarenhet från racing så skulle jag nog säga att kedjekraftens effekt på squat / anti-squat har högre prioritet än utväxlingen. Man använder helt enkelt drevens storlekar, svingarmsaxelns läge i förhållande till främre drevet och svingarmens längd för att i första hand erhålla den önskade kedjekraften och reaktionen från fjädringen. I andra hand för att få rätt utväxling.

En starkt bidragande orsak till att riktiga racehojar har växellådor där alla växlars utväxling kan ändras relativt snabbt.

Å andra sidan, om trådstartaren har för avsikt att inkludera detta i sitt program så står han inför en uppgift grande...
Så med kassettlåda så byter man utväxling för både steg/växel och totalt medans slutväxeln(kedja och drev) används för att manipulera/påverka bakhjulets kontakt mot banan?

Så vill man av någon anledning ha/förstärka ett visst beteende i fjädringen bak och når det genom att byta storlek på dreven så kompenserar man ev. ändring (oönskad sådan) av totalutväxlingen genom att ändra utväxling i lådan?

Intressant. Och att räkna på det blir lite lätt skumt om man inte har bra data på de inblandade geometrierna och för att inte glömma bort den, fjädringen bak.

Kan inte annat än hålla med.

Nej, det är överkurs. Jag nöjer mig med att rensa bort omöjliga kombinationer, som troligen varken går att köpa eller montera.

Kodar mest för att det är kul :)

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back