Ja det håller jag delvis med om dock så finns det ju gott om "eftermarknadsprylar" som höjer prestandan och livslängd på standard maskinerna som vi köper. Tillverkaren vill ju att grejorna ska sluta fungera någon gång så att dem får sälja nytt och reservdelar samt att det är en kostnadsfråga.
Är van vid att behandla mina prylar likt ett spädbarn och betalar gärna någon krona extra för att veta att jag skött prylarna med det som anses vara bäst.
Kruxet med olja är bara att det finns så många olika som anses vara bäst beroende på vem man frågar...? Därför vänder jag mig till er här med erfarenhet!?
Har någon koll på frågan angående bromsbelägg så får ni gärna dela med er av det också.
Mvh/Thomas
Nja. Tillverkarna kan väl anses ha ett visst intresse i att grejorna slits ut så att dom får sälja nytt. Samtidigt så är dom intensivt ointresserade av att vi skall använda en olja som inte är bra nog eftersom det skulle innebära en massa reklamationer och garantiärenden som är relativt kostsamt för tillverkaren. Det är sjukt mycket billigare för dom att få grejorna att hålla istället för att behöva bekosta garantireparationer.
Dom oljor som finns idag i handeln är skyhögt över dom specar som MC tillverkarna anger som minimikrav till våra hojar. Jag har för mig att för min VFR så är kravet API SH och det finns i stort sett ingen syntetolja som inte är minst API SM i Svensk handel.
Dvs plockar du valfri syntet i valfri butik i Sverige som har rätt visk (typiskt sett 10-40 eller 10-50) så kommer det att funka utmärkt.
Majoriteten av tiden så belastar du motorn på bara en bråkdel av dess kapacitet så den pressas inte direkt hårt. Så länge du sköter oljebyten och ger hojen vanlig omvårdnad så är det osannolikt att du kommer att slita ut motorn förrän massor av andra slitagedelar börjar vara slut som gafflar, stötdämpare och el mm på hojen.
Min VFR har i nuläget gått drygt 7000 mil med uteslutande standardoljor (Dvs oljor som uppfyller spec men inte några superdyra oljor eller liknande) och jag är starkt tveksam till att det finns något ens märkbart slitage någonstans i motorn.
I min förra hoj så testade jag att köra med olika oljor och den olja som jag tyckte kändes bäst med avseende på koppling mm var OKQ8 SBK racing som finns för ca 70-80 kr/liter.
Biltemas olja funkar utmärkt. Jag har använt den massor.