Hastighetsgivare Yamaha BT1100

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej, håller på med ett projekt med motor o drivlina från en bt1100.
Jag ska montera en ny digital hastighetsmätare och behöver hjälp med kablaget från pulsgivaren. Jag har inte originalinstrumentet.
Till givaren går tre kablar och jag kan se på elschemat vad två av dom är:

W=vit: puls, går både till h-mätaren och tändmodul

BL=svart/ljusblå: går både till tändmodul och spolar på pickup samt förgasarvärme. Jag behöver inte veta exakt vad det är då den inte ansluts till h-mätaren.

LY=ljusblå/gul: vet jag inte, den är ritad direkt in i hastighetsmätaren.

Enligt handboken kan man kolla givaren genom att mäta mellan vit och ramjord samt snurra på hjulet. Då ska man få pulser på +5 volt på vit.
Då är frågan vad som kommer i ljusblå/gul kabel från/till instrumentet. Kan det vara + till givaren? Hur många volt? Står inget i handboken.

Någon som vet? Kanske nån har en bulldog och orkar mäta med tändning på mellan ram och ljusblå/gul kabel i kontakten vid pulsgivaren, sitter nog bakom kåpan på vänster sida

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta, allt annat som ska in i nya instrumentet är fixat.

//Per
 
Fick svar från annat håll. Tack ändå, alla som läst.// Per
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top