Ventiljustering KTM 1190

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Håller på och kollar ventilspelet och får precis inte in 0,1mm på tre av fyra insugsventiler. Skulle tippa på att de är 0,09mm. Alla andra är kanonbra så frågan är om dessa är ställda tajt från fabrik och att jag därav kan lita på deras kompetens och skita i det eller är det så att de slits såpass att nedåt att jag ska shimsa om? Hojen har rullat 3800mil.
 
Vad är gränsen enligt manualen? För ju mer ventiler slits brukar det bli mer tajta, så det kan vara en bra ide att shimsa om.
 
Varför gissa? (skaffa riktiga bladmått)
 
Gränsen är 0,10 så då plockar jag av kamkedjan och kamaxlarna och kollar shimsen då

Jag förstår inte varför ska du ta loss kammarna om du ska mäta spelet!? Köp finstegat bladmått från ebay där är de billiga och mät exakt vad de är för spel.
Hur stort spel vs minsta spel är ok? Jag menar om de är 0,9 och de får vara får 0,8-0,10 så är de ju ok spel. De flesta motorer sliter ner ventilerna i sätena så måttet blir tightare om de är direktverkande kamnock mot en tryckare. På Min KTm 990 satt jag alla mått åt de lösaste de fick vara då kan man köra extremt många mil tills nästa koll.
 
Jag förstår inte varför ska du ta loss kammarna om du ska mäta spelet!? Köp finstegat bladmått från ebay där är de billiga och mät exakt vad de är för spel.
Hur stort spel vs minsta spel är ok? Jag menar om de är 0,9 och de får vara får 0,8-0,10 så är de ju ok spel. De flesta motorer sliter ner ventilerna i sätena så måttet blir tightare om de är direktverkande kamnock mot en tryckare. På Min KTm 990 satt jag alla mått åt de lösaste de fick vara då kan man köra extremt många mil tills nästa koll.
Minsta spelet är just 0,10. Jag ville bara helst slippa plocka bort kamarna men nu är det gjort och jag beställde shims i natt. En var 2,63mm och två stycken var 2,70mm, fick hjärnsläpp och beställde en 2,65mm och två stycken 2,75mm men det kommer ju göra allt tajtare inte sant? Får ringa Lelles på måndag morgon och be dem ändra till 1x2,60mm och 2x2,65mm.

Hur är det med utblåsventilerna, äter de sig åt andra hållet eller hur ser det ut? Orkar inte tänka.
 
Last edited:
Minsta spelet är just 0,10. Jag ville bara helst slippa plocka bort kamarna men nu är det gjort och jag beställde shims i natt. En var 2,63mm och två stycken var 2,70mm, fick hjärnsläpp och beställde en 2,65mm och två stycken 2,75mm men det kommer ju göra allt tajtare inte sant? Får ringa Lelles på måndag morgon och be dem ändra till 1x2,60mm och 2x2,65mm.

Hur är det med utblåsventilerna, äter de sig åt andra hållet eller hur ser det ut? Orkar inte tänka.

Ja de är lätt att få hjärnsläpp därför köper jag alltid en hel låda med shims från ebay kostar bara 600kr och de räcker till flera justeringar. Jag kollade sprängskiss på din motor och de ser ut som kammarna trycker på en vipparm först dvs inte direktverkande! Då kan jag inte uttala mig om spelet blir mindre eller mer ju längre man kör. Vipporna kan ju slita ner sig så de kompenserar för ventilens slitage! Men om du ser att alla ventiler ligger mot de tightare hållet nu så lär den bete sig lika tills nästa koll a av spel dvs bli tighare…..

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1615&c=13278#partslist
 
Last edited:
Ja de är lätt att få hjärnsläpp därför köper jag alltid en hel låda med shims från ebay kostar bara 600kr och de räcker till flera justeringar. Jag kollade sprängskiss på din motor och de ser ut som kammarna trycker på en vipparm först dvs inte direktverkande! Då kan jag inte uttala mig om spelet blir mindre eller mer ju längre man kör. Vipporna kan ju slita ner sig så de kompenserar för ventilens slitage! Men om du ser att alla ventiler ligger mot de tightare hållet nu så lär den bete sig lika tills nästa koll a av spel dvs bli tighare…..

https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1615&c=13278#partslist
För mig är det oklart varför den har vipparmar, på en SOHC är det ju rätt självklart men på en DOHC förstår jag inte riktigt poängen.

Har för övrigt ingen lust att vänta tills maj på en shims-sats. Har ju mätt alla med mikrometer så nu vet jag iaf precis vilka shims jag behöver. Det är visserligen inte omöjligt att jag kör 3000 mil i sommar men då får jag köpa en sats till nästa vinter istället.
 
Last edited:
Men inte är det väl så att ventilera på utblåset äter sig åt andra hållet, dvs blir lösare med tiden? Spelet ska vara 0,25-0,30 och 0,25 gick in på alla.




Jag har inte varit med om att insug eller utblåsventiler blivit mer glapp med tiden, men de är med direktverkande tryckare. Hur många mil påstår KTM att man kan köra mellan ventilcheck på 1190? KTM 990 har 1200 mil men om man sätter spelet löst på dem kan man lätt köra 3000 mil och folk har kört 6000 mil utan att bytt några shims.
 
Finns Prox shimskit i sverige också men kostar 400kr mer än ebay.
https://www.funbike.se/prox-ventilschims-sortiment-ktm-10-00-from-1-85-to-3-20


Nja, 400 billigare vet jag inte. Säljer också Proxkit men.....bättre att mäta och beställa det man vill ha.

Man behöver ju kanske två kit, en med 1,85-3,20 med 0,05mm ökning samt en med x1,875-3,175 med 0,05mm ökning. 90% av shimsen kommer man inte ens sen att använda om man håller sig till en hojmodell.

Bättre att mäta och se vad man behöver. Eventuellt kan man med lite tur kasta om nån enstaka mellan varandra. Jag brukar ta 25 spänn/st, och droppa shimsen i en brevlåda(brukar då ta frakt ca 30kr eftersom jag måste ta bilen in till byn för det)
 
Jag har inte varit med om att insug eller utblåsventiler blivit mer glapp med tiden, men de är med direktverkande tryckare. Hur många mil påstår KTM att man kan köra mellan ventilcheck på 1190? KTM 990 har 1200 mil men om man sätter spelet löst på dem kan man lätt köra 3000 mil och folk har kört 6000 mil utan att bytt några shims.

3000 mils intervall på ventilerna
 
Men inte är det väl så att ventilera på utblåset äter sig åt andra hållet, dvs blir lösare med tiden? Spelet ska vara 0,25-0,30 och 0,25 gick in på alla.

Kan inte se hur det skulle spela någon roll om det är vipparmar eller ej för spelet. Det som händer när spelet minskar är att ventilsätet och ventilkantarellen slits så att ventilen ”åker högre upp” gentemot förbränningsrummet när det ryck upp av fjädern, dvs toppen på ventilskaftet hamnar närmare vipparmen eller tryckare. Samma för både avgas och insug.
 
Kan inte se hur det skulle spela någon roll om det är vipparmar eller ej för spelet. Det som händer när spelet minskar är att ventilsätet och ventilkantarellen slits så att ventilen ”åker högre upp” gentemot förbränningsrummet när det ryck upp av fjädern, dvs toppen på ventilskaftet hamnar närmare vipparmen eller tryckare. Samma för både avgas och insug.
Tack Ola, har inte grejat med ventiler sedan jag hade Dr'n...
 
Kan inte se hur det skulle spela någon roll om det är vipparmar eller ej för spelet. Det som händer när spelet minskar är att ventilsätet och ventilkantarellen slits så att ventilen ”åker högre upp” gentemot förbränningsrummet när det ryck upp av fjädern, dvs toppen på ventilskaftet hamnar närmare vipparmen eller tryckare. Samma för både avgas och insug.

Motorer med vipparmar/släplyftare kan slita ner sig i vippan så spelet blir större trots att ventilen sliter ner sig i sätet.
Nu har denna motor 3000 mils intervall så de är nog en bra konstruktion.
 
Problem. Jag tog loss både bakre och främre kamaxlar utan att förs sätta skruven för TDC. Nu vet jag inte vilket spår som motsvarar vilken cylinder någon som kan hjälpa mig? Vill alltså veta om det första spåret jag kommer till när jag vrider vevaxeln moturs är för främre eller bakre cylindern?

https://advrider.com/f/threads/1190-valve-shim-diy.998160/
 
Nu har du skitit i de blå skåpet :näsblod
Jag kan/törs tyvärr inte säga något med säkerhet jag törs inte ens nämna något. Om ingen här med stor trovärdighet kan säga säkert hur du ska bära dig åt så får du ringa en Välrenomerad Ktm verkstad och fråga hur du ska bära dig åt för att utgå från 0.
 
Det finns alltså två guidegropar urfrästa på motvikten på vevaxeln (eller dylikt). Jag vet att den första gropen sitter 75 grader före den andra och att grop nummer 1 är TDC för främre cylindern. Om jag fattade dokumentet rätt? Isf är detta en baggis.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top