Behöver tips hur man moterar ihop cryo cracked vevstakslagerhalvor..

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Yamaha kör med sk cryo cracked vevstskslagerhalvor
Dvs, de bearbetar storändan i ett stycke med brottanvisningar i delningsplan, fryser ner den till extremt låg temp och bryter av överfallsdelen.

Brottytorna blir väldigt fina så det finns egentligen ingen styrning mellan stake o överfall.
Känns som risk finns att de inte passar exakt ihop när man drar ihop dem.
Manualen nämner inget särskillt eller behov av specialverktyg.
Någon som gjort jobbet och har något knep eller är det bara att sluta noja och dra ihop som vanligt? :)

20190215_150117.jpg
 
Tyckte också det borde vara så men jag provade just att dra ihop dem löst i näven och fick anstränga mej för att få dem i rätt läge, de hittar inte ihop hur lätt som helst och det är förvånasvärt finkornig brottyta.

Tänkte då närmast hur det blir när man monterar dem på vevtapparna där man inte ser eller kan känna ytorna så bra.

Var inne på att görs shims som jag slidar in mellan stake och vevtapp axiellt för att säkerställa att stake och överfall håller sej parallella tills man dragit åt lite.
 
Tyckte också det borde vara så men jag provade just att dra ihop dem löst i näven och fick anstränga mej för att få dem i rätt läge, de hittar inte ihop hur lätt som helst och det är förvånasvärt finkornig brottyta.

Tänkte då närmast hur det blir när man monterar dem på vevtapparna där man inte ser eller kan känna ytorna så bra.

Var inne på att görs shims som jag slidar in mellan stake och vevtapp axiellt för att säkerställa att stake och överfall håller sej parallella tills man dragit åt lite.

Om du läser hela texten i
https://www.cycleworld.com/2014/05/26/ask-kevin-how-are-fracture-spit-connecting-rods-made

så kommer längre ner lite om just Yamaha
Tydligen bildas kristallmönstret bara på de ythärdade delarna av av vevstaken vid brottet.
Kolla i Yamahas Service Manual, borde vara beskrivet där.
Hur man ska sätta ihop vevstakarna.
Vilken modell, årgång är det ?
 
Om du läser hela texten i Svara med citat
https://www.cycleworld.com/2014/05/26/ask-kevin-how-are-fracture-spit-connecting-rods-made

så kommer längre ner lite om just Yamaha
Tydligen bildas kristallmönstret bara på de ythärdade delarna av av vevstaken vid brottet.
Kolla i Yamahas Service Manual, borde vara beskrivet där.
Hur man ska sätta ihop vevstakarna.
Vilken modell, årgång är det ?
2007 R1 och som jag skrev i första inlägget nämns inget i verkstadsmanualen om specialverktyg eller annat än sätt ihop och dra åt...

Förutom: "Byt skruvarna mot nya"

Är inte speciellt orolig att jag kommer få ihop det man hade nog förväntat mej lite bättre/säkrare grundfixering.

Håller jag den i näven och bara drar år passskruvarna kommer de garanterat inte hamna på rätt ställe.
man får dra skruvarna lätt, vicka på överfallet så det känns att delarna hittar rätt, dra åt lite till, vicka och skjuva samtidigt som man drar nageln längs skarvarna tills de ligger jäms och då går det att dra åt.

Men det är alltså i handen, kan tänka mej det blir lite knivigare när det ska monteras på plats då det knappast går att känna de axiella skarvarna då det bara är 0.2mm i axialspel mellan storända och vev...

Kommer såklart skruva ihop det noggrant och det kommer bli bra men ville bara höra om någon annan gjort jobbet och har samma upplevelse :tummenupp
 
Tänkte återkoppla hur det gått.
Det var skillnad att montera lageröverfallet löst och på vevtappen, för säkerhetsskull gjorde jag en "shimsgaffel" som helt tar bort axialspelet.
Dels säkrar det att halvorna passar ihop, dels att inte belasta lagerhalvorna vid åtdragning :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top