Importera gammal 2-takt

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Har eventuellt en Suzuki RG250 på gång.
Enda arbete är att den befinner sig i annat EU-land.
Min undran till publiken är om det går att importera en 2-takt från 1984 och registrera den i Sverige med godkänd besiktning etc etc. Jag funderar på detta med avgaskrav.
Kanske är det så att det inte är konstigare än att importera en gammal bil från staterna.
Hursomhelst så skulle jag bli glad av att höra Era åsikter och erfarenheter kring detta.:bow
 
Ska väl inte vara några problem. Importerade själv min RD500 från Holland 2013.
 
Är den tidigare reggad i EU-landet den kommer från?
Om så ska det väl inte vara några problem. :)
 
Min RG250 är en invandrad Italienare, men som idag tyvärr är papperslös.
Italien har tydligen inte bara en myndighet, utan två myndigheter när det gäller fordon och dess registrering, samt även import och export.
Nu saknades ett dokument vid införandet för 10+ år sedan, och privatimportören skulle få hjälp av Svensk Bilprovning (personlig kontakt) med lite försök att reda ut allt.
Privatimportören råkade ut för en olycka/sjukdomstillstånd som gjorde att han fick annat att fokusera på ett tag.
SBP stängde många stationer när allt öppnades för den privata marknaden, och stationen drivs idag av Dekra (tror jag).
Den personliga kontakten är sedan en del år pensionerad och har ett alltför vanligt namn för att få tag på.
Samtliga papper på hojen skickades till SBP's "arkiv" där de lagras i 7 år för att sedan slängas.

Mycket text, men vill bara nämna att Italien har en byråkrati värre än Sverige på dessa bitarna.
Kommer din cykel från Italien, så se till att alla papper finns och att du får dom.
 
Många tack för alla svar, ja jag får ta mig en funderare och MC.n kommer från Finland.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top