Är sporthojar överskattade?

Nej, ta t.ex klotet vi befinner oss på, det håller i stort sett samma hastighet i sin bana runt solen.
(Vore banan inte ellipsformad utan cirkelformad skulle den göra det)
 
Nej, ta t.ex klotet vi befinner oss på, det håller i stort sett samma hastighet i sin bana runt solen.
(Vore banan inte ellipsformad utan cirkelformad skulle den göra det)

- Ja okey. Tänkte att där är ju gravitationen orsaken till att jorden accelererar mot centrum (solen)...medan i det aktuella fallet hojen inte har någon central gravitation att sträva mot, utan istället styrs utåt mot väggen - vilket känns som FRÅN centrum då.
 
Vad är en SportHoj?

""Det är en motor cykel som axar o bromsar så inihelvete att man blir skitnödig dom 100 första gångerna man kör maskinen""

- Slutar en SportHoj att vara SportHoj när något nyare tillverkas?

"""Inte så länge hojen skrämmer skiten ur föraren fortfarande samt lägger en ljudmatta över nejden så allt flyr för sitt liv i rent självbevarelse"""

- Vad skiljer en SportHojsförare från en hojförare?


""""Clown dräcken i massa grälla färger samt parkeringen utan korvmojen""""

- Måste man ha kunskap för att ha en åsikt?

"""Inte i en demokrati"""
 
Oavsett vad är det inte möjligt att accelerera mot mittpunkten i en kurva med samma kraft som i en rät linje.

Om vi fortfarande snackar vanliga sporthojar med två hjul och bakhjulsdrift så är det definitivt möjligt att ha en högre acceleration mot kurvans mittpunkt jämfört med rakt fram.

Däckens kontaktytor vid kurvtagning respektive acceleration rakt fram är väldigt lika till storleken. Materialet skiljer inte heller nämnvärt i olika riktningar, vilket betyder att den så kallade "greppcirkeln" (hur mycket grepp däcket kan överföra i olika riktningar) är hyfsat likformig (för de flesta sporthojsdäck och på grund av deras konstruktion så är den nog lite bredare än den är lång, men det är detaljer som bara stärker min tes ytterligare).

Den stora skillnaden är att acceleration rakt fram enbart använder sig av bakdäckets kontaktyta medans acceleration mot kurvans mittpunkt använder sig av båda däckens kontaktytor. Således ett riskfritt antagande att alla normala sporthojar bör kunna generera högre acceleration vid kurvtagning än vid dragracing, oavsett hur och hur mycket viktförskjutning från fram till bakhjul man lyckas skapa vid dragracing.

Detta gäller naturligtvis inte styrlås-racers med cykeldäck fram och gigantiska bilslicks bak, men detta gäller definitivt sporthojar med normala däck. Det kanske till och med är detta som är den sanna definitionen på en sporthoj...? Att man kan generera högre acceleration genom att svänga jämfört med att slira koppling och vrida på gasrulle rakt fram...?
 
Last edited:
Visst kan man få andra resultat om man ändrar förutsättningar. Det är ganska naturligt.
 
Om vi fortfarande snackar vanliga sporthojar med två hjul och bakhjulsdrift så är det definitivt möjligt att ha en högre acceleration mot kurvans mittpunkt jämfört med rakt fram.

Däckens kontaktytor vid kurvtagning respektive acceleration rakt fram är väldigt lika till storleken. Materialet skiljer inte heller nämnvärt i olika riktningar, vilket betyder att den så kallade "greppcirkeln" (hur mycket grepp däcket kan överföra i olika riktningar) är hyfsat likformig (för de flesta sporthojsdäck och på grund av deras konstruktion så är den nog lite bredare än den är lång, men det är detaljer som bara stärker min tes ytterligare).

Den stora skillnaden är att acceleration rakt fram enbart använder sig av bakdäckets kontaktyta medans acceleration mot kurvans mittpunkt använder sig av båda däckens kontaktytor. Således ett riskfritt antagande att alla normala sporthojar bör kunna generera högre acceleration vid kurvtagning än vid dragracing, oavsett hur och hur mycket viktförskjutning från fram till bakhjul man lyckas skapa vid dragracing.

Detta gäller naturligtvis inte styrlås-racers med cykeldäck fram och gigantiska bilslicks bak, men detta gäller definitivt sporthojar med normala däck. Det kanske till och med är detta som är den sanna definitionen på en sporthoj...? Att man kan generera högre acceleration genom att svänga jämfört med att slira koppling och vrida på gasrulle rakt fram...?

Har inte tyngdpunktens placering ganska mycket med den saken att göra? Accelerationen hindras väl oftast av att hojen wheelar på de hojar du arbetar med? Men vid kurvtagning flyttas tyngdpunkten neråt så lågt som däckens grepp tillåter/kräver.
 
Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...

Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
Med en radie på buren på 5 meter och hastigheten 72km/h är acceleration ca 8g.
72km/h = 20m/s Accelerationen är v *v / r = 20 * 20 / 5 = 80m/s2 med g= ca 10m/s2
blir det ca 8g. Bortsett från att huvudet i är ute vid burväggen utan en bit in.
Säg att huvudet är 1 meter in från burväggen, dvs radie 4m.
Då blir hastigheten 4/5*20=16m/s v*v/r=16*16/4=64m/s2 eller bara 6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH. :D Tror jag. :va
https://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/guy-martin-breaks-wall-death-7643506
 
Last edited:
Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.
Med en radie på buren på 5 meter och hastigheten 72km/h är acceleration ca 8g.
72km/h = 20m/s Accelerationen är v *v / r = 20 * 20 / 5 = 80m/s2 med g= ca 10m/s2
blir det ca 8g. Bortsett från att huvudet i är ute vid burväggen utan en bit in.
Säg att huvudet är 1 meter in från burväggen, dvs radie 4m.
Då blir hastigheten 4/5*20=16m/s v*v/r=16*16/4=64m/s2 eller bara 6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH. :D Tror jag. :va
https://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/guy-martin-breaks-wall-death-7643506

Dr Hugh Hunt förklarar ganska bra! :)

https://www.youtube.com/watch?v=fst7joEY6Zo
 
Har inte tyngdpunktens placering ganska mycket med den saken att göra? Accelerationen hindras väl oftast av att hojen wheelar på de hojar du arbetar med? Men vid kurvtagning flyttas tyngdpunkten neråt så lågt som däckens grepp tillåter/kräver.

Mitt exempel ovan förutsätter att det är däckets grepp som begränsar accelerationen. Det stämmer också för alla typer av effektstarka motorcyklar som MotoGP, WSB, 1000 cc gathojar med mera. Vid en stillastående start så brukar däckspinn bli ett problem före wheelie. Vid högre hastighet är det dock det så kallade stabilitetsvillkoret för wheelie som begränsar accelerationen.
 
Det köper jag inte rakt av. Har du inte sett killarna som kör runt i en klotformat bur på cirkus? Skicka in en potent sporthoj där och ge fullt...

Lär väl vara bland det sista föraren gör innan hjärnan töms på blod av centrifugalkraften.

.....

6,4g men det lär ändå räcka för att sänka de flesta på SH.

Låter som en övning för Linden. Enligt uppgift en av mycket få stridspiloter som klarar över 10 G utan dräkt.
 
"Klarar"?

Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...

"By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.
 
Last edited:
"Klarar"?

Jag skulle inte lita på din uppgift... 9G MED dräkt är människans begränsning idag, inte maskinens...

Historien ska tydligen ha utspelats då Linden fått tillstånd att provflyga ett av jänkarnas flygplan. För att få göra detta var han tvungen att genomgå ett antal tester hos det amerikanska flygvapnet. I dessa tester uppdagades att han var helt övernaturlig på att klara höga G-krafter utan dräkt. Enligt honom själv för att hans hjärna är byggd som en tidig Husabergare, det vill säga endast i behov av stänksmörjning...

Jag har hört historien från flera håll. Dels från Linden själv, dels från kollegor till honom.
 
Hehe jag skall dubbelkolla historien med fd kollegor men det där med stänksmörjning är för bra för att INTE vara sant!


Buy quality, cry once
 
"By riding the decelerator sled himself, in his 29th and last ride at Holloman Air Force Base in New Mexico, Stapp demonstrated that a human can withstand at least 46.2 g (in the forward position, with adequate harnessing). This is the highest known acceleration voluntarily encountered by a human, set on December 10, 1954.[6] Stapp reached a speed of 632 mph (1,017 km/h),[7] which broke the land speed record and made him the fastest man on earth. Stapp believed that the tolerance of humans to acceleration had not yet been reached in tests. He believed it is much greater than thought possible."
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

Vid en bilkrasch kan man uppnå över 100G och överleva med.

Alltså, nu är det skillnad på g-krafter och g-krafter. De 9G som omtalas i ett flygplan är när man gör manövrar är riktade "nedåt" d.v.s. i samma riktning som gravitationen vid planflygning. Det som menas när man "klarar det" är att man undviker G-LOC (g-force-induced loss of consciousness) under tiden man gör manövern, d.v.s. under en bra stund. G-LOC innebär att hjärtat inte orkar hålla blodtrycket uppe i huvudet och blodet samlar sig i benen och bålen och man först tappar färgseende (greyout), sedan får tunnelseende och till sist tuppar av.

Detta fenomen har inte speciellt mycket att göra med exemplen du tog upp då slädexperimentet var i inbromsningsvektorn, d.v.s. "framåt" under några sekunder. Han fick f.ö. en massa brustna blodkärl i ögonen så de var nästan helt svarta, men det är en annan historia.

I bilkrascher så är accelerationen under extremt kort tid och har nog mer med impulslära att göra vad som händer med inre organ i.dyl. Men som sagt, det är inte relevant för stridsflygsscenariot.
 
Alltså, nu är det skillnad på g-krafter och g-krafter. De 9G som omtalas i ett flygplan är när man gör manövrar är riktade "nedåt" d.v.s. i samma riktning som gravitationen vid planflygning. Det som menas när man "klarar det" är att man undviker G-LOC (g-force-induced loss of consciousness) under tiden man gör manövern, d.v.s. under en bra stund. G-LOC innebär att hjärtat inte orkar hålla blodtrycket uppe i huvudet och blodet samlar sig i benen och bålen och man först tappar färgseende (greyout), sedan får tunnelseende och till sist tuppar av.

Detta fenomen har inte speciellt mycket att göra med exemplen du tog upp då slädexperimentet var i inbromsningsvektorn, d.v.s. "framåt" under några sekunder. Han fick f.ö. en massa brustna blodkärl i ögonen så de var nästan helt svarta, men det är en annan historia.

I bilkrascher så är accelerationen under extremt kort tid och har nog mer med impulslära att göra vad som händer med inre organ i.dyl. Men som sagt, det är inte relevant för stridsflygsscenariot.

Ja, men att kategoriskt säga att människan inte klarar över 9G är rentav felaktigt.
 
Ja, men att kategoriskt säga att människan inte klarar över 9G är rentav felaktigt.

Jaha, det var petimäterordmärkeri. Vi har ju uppenbarligen en kontext med stridspiloter och flygplanskonstruktioner, men visst, om man säger att människan klarar av 9G så är det kategoriskt för alla situationer...
 
Mitt exempel ovan förutsätter att det är däckets grepp som begränsar accelerationen. Det stämmer också för alla typer av effektstarka motorcyklar som MotoGP, WSB, 1000 cc gathojar med mera. Vid en stillastående start så brukar däckspinn bli ett problem före wheelie. Vid högre hastighet är det dock det så kallade stabilitetsvillkoret för wheelie som begränsar accelerationen.

Jag ska minnas denna text nästa gång jag smeker på gas mot apex med min lilla cheyhundra.
 
Utan att nämna några namn :brynad så har ju ER6´or åkt ifrån SuperDukes på Anderstorp...
Så det är ju mkt förare och plats som avgör.


 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top