Tips på låsringstänger

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har bytt hjullager och bromsbackar på ett av mina släpvagnar och låsringen till hjullagret var inte kul att få loss med dåliga låsringstänger. Detta är väl en sån där grej som inte används så där jätte ofta men ändå är bra att ha och slippa strul de gånger som de behövs.

Finns det vettiga billigare satser som klara säga 10-60 mm, in och utvändigt, raka och med 90 grader böj eller är det typ Knipex som gäller? Vill gärna också ha några tänger för små låsringar under 10 mm vilka ju förekommer ibland.

Vad säger ni har ni tips låsringstänger?

Jag har både någon Knipex-ish, och en Biltema med utbytbara käftar, och erfarenheten säger att det är guld värt att ha en liten klack som gör att tången inte kan glida för långt in i hålet så att säga.

Jag har biltemas (eller efter idag kanske ska säga hade, men den kanske kan gå att räta till) med utbytbara käftar men gillar inte den då den "glappar" mellan handtagen och käftarna. Den verkar vara en kopia på Kamasa nån som testat originalet om den funkar mycket bättre? Var i alla fall ganka pillrigt att få loss dit låsringen i CB250:ins huvudcylinder.

I övrigt har jag några som är utslitna som är som hej kom och hjälp, nu tänker jag köpa en sats så man har men ska man täcka någorlunda behövs ju åtta stycken tänger och kan man hitta nåt som är bra och måttligt dyrt gör det ju inget.

Jag har Milbar,omställbara millan inner och ytterrinar.
Kanske inte så billiga men fungerar,det är viktigare för mig.

Den höll inte för låsringarna till hjullagren, eller så var jag för stark ;) Själva handtagen vek sig. Nån som testar Kamasas variant av denna? Hittade en på nätet för ca 200 kr om den håller bättre klass?

Och vilken var diametern på hjullagren ?
Så vi vet om det var Biltemas produkt (låsringtången) gick sönder eller enbart tillfällig kortis / produkttest utanför uppgivet användningsområde?

Kanske något, (SWEDOL har många varianter)
och är det så det är 60mm så hade jag tagit en där 60mm ligger någonstans i mitten av användningsområdet.
https://www.swedol.se/lasringstang-ampro-162865.html
Och tänk på att lite 5-56, WD-40, Aceton+Olja eller Biltemas X4 multispray kan gör att låsringen lossar lättare.
Går låsringen inte att slå loss så den roterar i spåret med skruvmejsel och hammare , ja då sitter låsringen fast....

Last edited:
Och vilken var diametern på hjullagren ?
Så vi vet om det var Biltemas produkt (låsringtången) gick sönder eller enbart tillfällig kortis / produkttest utanför uppgivet användningsområde?

Om vi säger så var jag kanske inte så lite utanför de 50 mm som uppges ;) 64 mm (tror jag) men i detta läge var det man tager vad man haver. Dock tycker jag att tången är ganska värdelös även på de dimensioner den är avsedd för då de lösa käftarna glappar i fastsättningen mot skänklarna. Är då ibland svårt att styra in låsringen i spåret och man har svårt att hjälpa till att vrida loss den om låsringen om den fastnat lite i spåret för i dessa fall vrider sig bara själva tången i fastsättningen av käften. Frågan är om denna modell från Kamasa https://www.kamasatools.com/sv/produkter/tanger/lasringstanger/lasringstangsats-med-4-kaftar/ håller bättre kvalla eller om den också glappar i fastsättningen av käftarna.

Om vi säger så var jag kanske inte så lite utanför de 50 mm som uppges ;) 64 mm (tror jag) men i detta läge var det man tager vad man haver. Dock tycker jag att tången är ganska värdelös även på de dimensioner den är avsedd för då de lösa käftarna glappar i fastsättningen mot skänklarna. Är då ibland svårt att styra in låsringen i spåret och man har svårt att hjälpa till att vrida loss den om låsringen om den fastnat lite i spåret för i dessa fall vrider sig bara själva tången i fastsättningen av käften. Frågan är om denna modell från Kamasa https://www.kamasatools.com/sv/produkter/tanger/lasringstanger/lasringstangsats-med-4-kaftar/ håller bättre kvalla eller om den också glappar i fastsättningen av käftarna.

Känns som ett klart fall för en riktig låsringstång från SWEDOL.
Avsedd för aktuell dimension.
Köpa en sådan där universalsats låsringtång känns lite som att välja skiftnyckel istället för fasta nycklar eller hylsa.
Dugit hittils för mig men jag tycker att du behöver tång för ändamålet.

Och gå och köpa en Kamasa låsringtångsats för största dimension 50mm när man har en 64mm låsring känns för mig lite som att köpa en 5m stege när taket är 6,4m vertikalt från marken.

Last edited:
Känns som ett klart fall för en riktig låsringstång från SWEDOL.
Avsedd för aktuell dimension.
Köpa en sådan där universalsats låsringtång känns lite som att välja skiftnyckel istället för fasta nycklar eller hylsa.
Dugit hittils för mig men jag tycker att du behöver tång för ändamålet.

Precis det är vad som är på gång jag ska köpa låsringstänger, dock tänker jag mig en sån där universal tång kan funka till små låsringar om den inte skulle vara så förbenat glapp mella käftarna och skänklarna.

Tänker att jag ska köpa på mig tänger så jag klarar det mesta i alla fall typ nåt sånt här https://www.conrad.se/p/lasringstan...XYO75V4O6gAJcG7c9PacJMwaAulYEALw_wcB&vat=true så det finns hemma i garaget då låsringarna ska lossas, detta med låsringstänger är väl lite samma som den där 3/4 muttermaskinen och vakuumbromsluftaren, dom används ju inte så ofta i dagligt skruvande men då dom behövs är det ju skönt att ha grejer och slippa rackla på.

Hittade Milbar hos Wurth men det är kanske lite häftigt med 2400 kr (plus moms antar jag) för ett set låsringstänger.

Precis det är vad som är på gång jag ska köpa låsringstänger, dock tänker jag mig en sån där universal tång kan funka till små låsringar om den inte skulle vara så förbenat glapp mella käftarna och skänklarna.

Tänker att jag ska köpa på mig tänger så jag klarar det mesta i alla fall typ nåt sånt här https://www.conrad.se/p/lasringstan...XYO75V4O6gAJcG7c9PacJMwaAulYEALw_wcB&vat=true så det finns hemma i garaget då låsringarna ska lossas, detta med låsringstänger är väl lite samma som den där 3/4 muttermaskinen och vakuumbromsluftaren, dom används ju inte så ofta i dagligt skruvande men då dom behövs är det ju skönt att ha grejer och slippa rackla på.

Hittade Milbar hos Wurth men det är kanske lite häftigt med 2400 kr (plus moms antar jag) för ett set låsringstänger.

Jo speciellt när ett komplett set för låsringar upp till 100mm hos SWEDOL idag 26/11 (35% rabatt) kostar 1810kr. Inkl moms. Tror jag.
Och skippar man de 4 minsta och köper Biltemas för 10-50mm för småkrafset så slutar det på 1360kr. Tror jag. Har inte orkat räkna på alla alternativ.

Vore intressant att veta om denna är bättre än biltemas eller om det är samma kvalla https://www.autoexperten.se/produkt/lasringstangsats-ring-10-50-mm/ håller dne bättre kvalité med minimalt glapp skulle jag gärna betala 150 kr.

Funderar på om ma skulle kunna byta den där fjäder grejer som låser fast käftarna mot en skruv och mutter, det är ju där det flexar som värst. Blir ju lite jobbigare att byta käftar men det kanske det skulel vara värt.

Av det jag hittat hittils verkar ju Conrads set med Knipex vara det som man får mest för.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!