Funktion för mässingrör förgasare!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Jag lurar på vad mässingröret längs förgasarens utsida har för uppgift?

Får för mig att det har med vaccumet till trottlarna att göra men vill veta från nån som har bättre koll.

Mvh
Micke

IMG_0321.JPG

BUMP

429 visningar och ingen som vet vad dom har för funktion:va

Någon av alla duktiga mekare här måste väl ändå veta varför dom sitter där och vad dom gör för nytta??

mvh
Micke

Troligen för att låta luften utnämna undertrycket i flotörhuset då det inte verkar finnas någon luftning till flotörhuset. Har sett liknande på fiat/alfaromeo förgasare men om funktionen är samma vet jag inte.

Ingen aning men varför vill du veta de har de gått sönder?

Yes, när jag ställde frågan första gången hade jag en brygga där 2 hade gått av.

Och nu köpte jag en beg cykel i veckan och då visar det sig den är av på 2:ans förgasare, och det är ju högst märkligt att dessa verkar gå under radarn, trodde jag var ensam om att inte veta deras funktion.

Jag får för mig att det påverkar trotteln/trottlarna just i det ögonblick dom ska öppna helt och ger då en viss tvekan vid ca 7500-8500 varv, men jag tror, jag vet inte och därför vill jag veta:tummenupp

Jag tror på moddlaren teori de är intern avluftning för flotörhusen. De kan påverka hur fett motorn går ber på gashastigheten i förgasaren så minskar/ökar flödet genom munstyckena typ mer eller mindre vacum i flotörhusen. De finns Rotax motorer till snöskoter som har liknade system de har dragit avluftningen till luftburken som har ett vist insugsmotstånd på inloppet de är bättre för miljön påstogs det. Kör man dessa förgasare med avluftning rakt ut i dagen så måste man bestycka om dem markant. Med andra ord måste nog dessa rör vara hela!

Last edited:
Mycket möjligt, men det som får mig att fundera är det här med bestyckningen i så fall, båda cyklarna har/hade samma åkomma endast vid 7500-8500, upp till dess går dom klockrent, även däröver, drar starkt och rent till maxvarv.

Det blir liksom någon sekunds tvekan precis där o sen öser det på igen, om man däremot kör varsammare över samma område är det som systemet "hinner med" och man märker ingen tvekan.

Nu har jag inte provat den cykeln jag köpte i veckan med hela förgasare,
men på den andra försvann symptomet med hela rör.

Edit: men det är klart, är det bara 1 eller 2 rör som är av kanske det inte blir sån skillnad så det märks med bestyckningen, sen är dom ju inte borta helt, dom ligger ann i brottytan, men som sagt, rimligen ska dom vara hela...

Last edited:
Det kan vara som när man köper ett jetting kit, det är munstycken o nål och ibland ett litet borr som man skall borra upp befintligt hål i vakum throtteln eller till o med ett extra. Detta påverkar throtteln stighastighet vid gaspadrag.

Borrar man för stort area kommer hojen gå dyngfet i mellanregistret pga att throtteln flyger i taket för fort, borrar man inte blir resultatet tvartom. Mef brustet rör reagerar nog throtteln fel.

Taikei förgasare:va

Du nämner inte på vilken hoj förgasarna sitter och inte heller om det är original eller eftermarknadsförgasare - och funderar varför ingen verkar veta bu eller bä.

Du nämner inte på vilken hoj förgasarna sitter och inte heller om det är original eller eftermarknadsförgasare - och funderar varför ingen verkar veta bu eller bä.

Nja, röret finns på flera olika förgasare och mc modeller, och då frågan gäller rörets funktionen är det egentligen helt ointressant vilken modell just detta är.

Men om det hjälper så är det i just detta fall Mikuni originalförgasare till YZF750R -96

mvh
Micke

Last edited:
Det kan vara som när man köper ett jetting kit, det är munstycken o nål och ibland ett litet borr som man skall borra upp befintligt hål i vakum throtteln eller till o med ett extra. Detta påverkar throtteln stighastighet vid gaspadrag.

Borrar man för stort area kommer hojen gå dyngfet i mellanregistret pga att throtteln flyger i taket för fort, borrar man inte blir resultatet tvartom. Mef brustet rör reagerar nog throtteln fel.

Taikei förgasare:va

Jo, jag är helt inne på samma linje, att den påverkar just lyftet av trotteln.

Troligen är det vibrationerna som med åren gör att dom går av, och det sura är att dom inte går att byta som jag ser det, dom verkar gjutna ihop med förgasarkroppen och såklart går dom av precis vid infästningen.

Frågan är om det skulle var möjligt att löda detta utan att man riskerar att man täpper igen röret...:va

Mvh
Micke

Kapa av röret strax innan infästningen i båda änder och trula på en slang istället. Men de funkar ju inte om röret är av gäms med infästningen. Annars funkar som sagt JB weld stenbra de finns på Mekonomen.

Tack för tipsen:tummenupp

Tyvärr finns ingen stump att fästa någon slang i, men JB Weld är inhandlat och kommer att prövas i mitten av veckan, ska bli spännande, funkar det kan jag ju laga den brygga jag pensionerat också.

Mikuni originalförgasare till YZF750R -96

Servicemanualen nämner inget om rören så det enklaste sättet att ta reda på dess funktion är att trycksätta bränsle- och luftkretsarna och man kan då avgöra genom vilka munstycken det blåser genom. Vad respektive munstycke har för funktion syns ju i servicemanualen.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!