Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har inte skickat något meddelande med den texten men däremot har jag tagit emot ett gäng likadana varje gång jag haft något på annons. Om du får någon klarhet i vad det handlar om får du gärna återkomma.

Jag tror det handlar om att människor helt enkelt är dumma i hela huvudet. Det här är en konversation från senast när jag hade en annons ute på en hoj:
Köpare: ”50000”
Jag: ”50000 vad?”
K: 50000kr”
J: ”För vad?”
K: ”MCn”
J: ” Vilken MC?”
K: ”Den i annonsen”
J: ”Den kostar 80000:-. Det framgår av annonsen.”
K: ”Men det är ju en 2011”
J: ”Japp.”

Tystnad.
Ridå.

Jag tror inte det kommer komma någon förklaring. Ibland åker jag med någon kollega i bil och jag frågar varför de kör i mittfilen fast det är tre filer, blir alltid något svammel till svar ” jag brukar inte göra det annars” JO DU GÖR ALLTID DET DIN KRETIN
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är folk rädda för att skriva en hel mening där de förklarar sitt intresse bara för att mötas av ”SÅLD” ? Gör det något liksom?
Nej.
Har däremot fått arga utskällningar kryddade med skällsord för att jag ringt och frågat om hojar/bilar som tydligen varit sålda, trots att annons funnits kvar. Japp det finns idioter.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Av en norrman blev jag kallad för pucko, efterbliven och real stupid :3freak
Å allt detta för att jag med mina feta fingrar hade skrivit 28000:- isf 27000:-
Jag höll mig lugn o talade om jag skrivit fel, och inte behöver bli idiotförklarad för det.
Å så ville han köpa hojen iaf. :näsblod så jag talade om att jag inte vill sälja till honom.
Vill fan inte ha en sån snubbe som ringer å förnedra en för skit saker.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Jag tror det handlar om att människor helt enkelt är dumma i hela huvudet. Det här är en konversation från senast när jag hade en annons ute på en hoj:
Köpare: ”50000”
Jag: ”50000 vad?”
K: 50000kr”
J: ”För vad?”
K: ”MCn”
J: ” Vilken MC?”
K: ”Den i annonsen”
J: ”Den kostar 80000:-. Det framgår av annonsen.”
K: ”Men det är ju en 2011”
J: ”Japp.”

Tystnad.
Ridå.


Alla har väll sett "Pawn Stars", där framgår det tydligt att om man ska pruta väl ska man ge skambud för att mötas halvvägs på utpriset i annons. Eller? :7peta

Nyligen hade jag någon som budade, citat: "350". Varpå jag, som du, svarade på likartat sätt, "350 kr?". Kommunikationen fördes därefter vidare på samma sätt som din, d.v.s. utebliven affär.

Förvisso var det en cykel, men utpris var 5500 kr.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Alla har väll sett "Pawn Stars", där framgår det tydligt att om man ska pruta väl ska man ge skambud för att mötas halvvägs på utpriset i annons. Eller? :7peta

Jag brukar höja priset med 500 kr för varje prutförsök via sms eller mail :)
Orkar man inte komma och kolla på hojen innan man sätter igång och prutar får det va :rolleyes:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu har jag på en vecka fått 8 st meddelanden på blocket, där det kortfattat frågas ” finns hojen kvar”? Och jag svarar jakande, sen inte ett ljud.

Vad händer? Har DU skickat ett sånt meddelande till någon och i så fall, varför?

Har du svarat inom 10 minuter? Annars hinner man ju köpa nåt annat.
En del verkar ha väldigt svårt att hålla sig kontaktbara när de annonserar ut nåt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Orkar man inte komma och kolla på hojen innan man sätter igång och prutar får det va :rolleyes:

När jag köpte en -81 GPz1100b1 förra sommaren ringde jag säljaren (som lät väldigt stressad) och sade "Ring mig när du tröttnat på att svara i telefonen". Han ringde efter 1/2 timme "Kom och hämta!" och det diskuterades inga priser alls och jag fick den för utsatta 5000 spänn. I då/nuvarande skick är folk villiga att pröjsa +30k för den. Ny soppapump var allt som behövdes för att brumma igång. Skåda ej given häst... etc.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag brukar höja priset med 500 kr för varje prutförsök via sms eller mail :)
Orkar man inte komma och kolla på hojen innan man sätter igång och prutar får det va :rolleyes:

Ofta har en säljare satt ut hojen för ett fantasipris där hojen hamnat i åtm ett par prisklasser för högt, som den här: https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_XT_550_80269307.htm?sa=1

Normalt kostar liknande cyklar runt 15 papp och därför vill jag veta att jag får den för 15, innan jag drar kanske 30 mil med släp och hela skiten. Så, ja, jag tycker det är helt i sin ordning att förhandla om priset i telefon.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Ofta har en säljare satt ut hojen för ett fantasipris där hojen hamnat i åtm ett par prisklasser för högt, som den här: https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_XT_550_80269307.htm?sa=1

Normalt kostar liknande cyklar runt 15 papp och därför vill jag veta att jag får den för 15, innan jag drar kanske 30 mil med släp och hela skiten. Så, ja, jag tycker det är helt i sin ordning att förhandla om priset i telefon.

Tja, jag brukar kolla vad motsvarande kostar på blocket innan sen lägger jag mig i den lägre skalan av vad som finns ute. Vilket gör att jag vet vad andra begär och vet att jag inte är dyrast.
Därav så är jag inte alls intresserad av prutare via sms och mail.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tror inte det kommer komma någon förklaring. Ibland åker jag med någon kollega i bil och jag frågar varför de kör i mittfilen fast det är tre filer, blir alltid något svammel till svar ” jag brukar inte göra det annars” JO DU GÖR ALLTID DET DIN KRETIN

De är så många som gör de, eller näst yttersta när de är 4 eller 5 filer...
Dom som kör i ytterfilen kör ju aldrig om så jag använder mig nästan alltid inner filen för omkörningar... Den är nästan alltid ledig...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tja, jag brukar kolla vad motsvarande kostar på blocket innan sen lägger jag mig i den lägre skalan av vad som finns ute. Vilket gör att jag vet vad andra begär och vet att jag inte är dyrast.
Därav så är jag inte alls intresserad av prutare via sms och mail.

Så då åker du trettio mil, prutar x antal tusenlappar, får ett Nej och åker trettio mil hem igen? :rofl

Eller gäller bara "ej telefonprut" när du själv säljer?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Så då åker du trettio mil, prutar x antal tusenlappar, får ett Nej och åker trettio mil hem igen? :rofl

Eller gäller bara "ej telefonprut" när du själv säljer?

Hittar jag ett objekt jag vill ha så köper jag det.
Och då är det skicket och inte priset som avgör (och skicket ser du inte via sms eller mail)
Ganska enkelt och så slipper jag en massa tjafs :yoparty
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Har inte skickat något meddelande med den texten men däremot har jag tagit emot ett gäng likadana varje gång jag haft något på annons. Om du får någon klarhet i vad det handlar om får du gärna återkomma.

Jag tror det handlar om att människor helt enkelt är dumma i hela huvudet. Det här är en konversation från senast när jag hade en annons ute på en hoj:
Köpare: ”50000”
Jag: ”50000 vad?”
K: 50000kr”
J: ”För vad?”
K: ”MCn”
J: ” Vilken MC?”
K: ”Den i annonsen”
J: ”Den kostar 80000:-. Det framgår av annonsen.”
K: ”Men det är ju en 2011”
J: ”Japp.”

Tystnad.
Ridå.

Ett typiskt fall av vad som i en annan tråd kallas bazarprutning...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De är så många som gör de, eller näst yttersta när de är 4 eller 5 filer...
Dom som kör i ytterfilen kör ju aldrig om så jag använder mig nästan alltid innerfilen för omkörningar... Den är nästan alltid ledig...

Grunden är att man ska ligga i högerfilen om man inte gör en omkörning. Sedan ska man gå tillbaka till högerfilen för att inte bryta mot lagen. Så mittenfilare är olagliga om de inte gör en omkörning! :fakta

Nu är risken att få böter inte stor eftersom det är hastighetsefterlevnad som är det viktigaste i Tragikvärkets värld. I förlängningen så får man nästan bryta mot alla trafikregler, bara man inte gör det över skyltad hastighet... :huvet

Nu är vi inte ensamma om att mittenfilare men i Sverige är det nästan bara för hög hastighet som är `vårdslöshet i trafik´inte korta avstånd eller distraherad av ätande eller drickande... :D

When driving along a three-lane motorway, rule 264 of the Highway Code states:

“You should always drive in the left-hand lane when the road ahead is clear. If you are overtaking a number of slow-moving vehicles, you should return to the left-hand lane as soon as you are safely past.”

Middle-lane hogging is when vehicles remain in the middle lane longer than necessary, even when there aren’t any vehicles in the inside lane to overtake.

Is middle-lane hogging illegal?

Yes, it is an offence, although it comes under ‘careless driving’, along with tailgating, accidentally running a red light and even being distracted by eating or drinking.
New laws introduced in 2013 give police officers the power to hand out on-the-spot fines of £100 and three penalty points, meaning failing to keep left on the motorway could hit you in the pocket.


https://www.rac.co.uk/drive/advice/driving-advice/middle-lane-hogging/
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har du svarat inom 10 minuter? Annars hinner man ju köpa nåt annat.
En del verkar ha väldigt svårt att hålla sig kontaktbara när de annonserar ut nåt.

Du har väl förvisso en poäng, Blocket meddelande gör ju att det kan ta några timmar att svar ( har inte aktiverat push eller vad det heter )

Nu har iaf en av dessa som frågar om den är såld meddelat att han kommer ikväll, vi får se om han dyker upp:)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hittar jag ett objekt jag vill ha så köper jag det.
Och då är det skicket och inte priset som avgör (och skicket ser du inte via sms eller mail)
Ganska enkelt och så slipper jag en massa tjafs :yoparty

Visst, en tusing hit eller dit kan väl kvitta, vill man ha hojen är det inte så noga. Men som i fallet med hojen jag länkade till, där priset låg sisådär tre gånger för högt, vägrar jag ens fundera på att åka innan jag fått säljaren att begripa att det inte är guld han säljer.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top