Däck från internetbutik - problem

Jag omformulerar frågan:

Vad är vitsen med att balansera en tom fälg, innan man satt på däcket?

Jag är en novis i ämnet, därför frågar jag.

Jag balanserar inte fälgen. Utan jag hänger den utan alla gamla balansvikter på balanseraren och märker ut nedersta punkten, dvs fälgens tyngsta punkt med rött nagellack.

Det anses ofta att fälgens tyngsta punkt är där ventilen sitter. Men min erfarenhet är att det inte stämmer.
Min erfarenhet är att fälgens tyngsta punkt är i ett område + / - 90 grader från ventilen.

Och sedan när jag sätter på däcket så sätter jag markeringen på däcket för lättaste delen ( en färgpunkt för Dunlop, Pirelli och Metzeler däck) mot min markering på fälgen för tyngsta delen på fälgen.

Varför ? För att minska mängden balanseringsvikter på det färdiga hjulet.
 
JAg och en del andra gör det för att slippa balansera med däck på sedan, det är ofta som det inte blir obalanserat med däcket om fälgen är balanserad.

Du måste hjälpa mig att förstå... Är det svårare att balansera med däcket på fälgen, än utan? Kontrollerar du balansen efter du krängt på däcket?
 
Jag balanserar inte fälgen. Utan jag hänger den utan alla gamla balansvikter på balanseraren och märker ut nedersta punkten, dvs fälgens tyngsta punkt med rött nagellack.

Det anses ofta att fälgens tyngsta punkt är där ventilen sitter. Men min erfarenhet är att det inte stämmer.
Min erfarenhet är att fälgens tyngsta punkt är i ett område + / - 90 grader från ventilen.

Och sedan när jag sätter på däcket så sätter jag markeringen på däcket för lättaste delen ( en färgpunkt för Dunlop, Pirelli och Metzeler däck) mot min markering på fälgen för tyngsta delen på fälgen.

Varför ? För att minska mängden balanseringsvikter på det färdiga hjulet.

Precis. Så gör jag också.

Jag kollar balansen i fälgen och försöker kompensera med däcket så som du beskriver. Därefter balanserar jag - och med balansera menar jag klistra på vikter - hela hjulet.
 
Du måste hjälpa mig att förstå... Är det svårare att balansera med däcket på fälgen, än utan? Kontrollerar du balansen efter du krängt på däcket?

Nej, men när fälgen är balanserad behöver man inte balansera fler gånger, om man inte får tag på ett osedvanligt obalanserat däck.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top