Kedje-slack

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej

Hur kollar ni kedje-slacket utan att lura er själva?
Både överdelen och underdelen kan ju ha slack, och ibland verkar undre spänd men övre hänger som fasen.
Är tricket att känna på kedjan i N-växel, så fram-drevet snurrar med när man känner?
Tror jag lurat mig själv tillräckligt många gånger nu =)

Tack på förhand!
 
Det du beskriver är egentligen en kedja som är ojämnt sliten/har kärvande länkar.
Du justerar alltid kedjan på friläget så hela paketet snurrar med, det enda du gör annars är att du flyttar spelet och sträcker kedjan över eller under beroende på hur du rullat den...:huvet

För övrigt är det vanliga att justera kedjan stillastående om inte Ducati hittat på nåt nytt italienskt sätt.
 
Ovansidan ska alltid vara spänd/uppsträckt (och är det normalt också), då det är där som kraften överförs. Slack kollas på undersidan.
 
Om det händer att du skjutsar. Kolla slacket med alla på. Är den som en fiolsträng får du släppa lite till.
 
Tack för svaren, jag lyckas nog spänna rätt, men nu får jag nåt missljud varje varv som hjulet snurrar, skitstörigt! Omöjligt för er att veta vad det är kanske, men vågar inte köra normalt så ska kolla mer på det ikväll, annars får det bli verkstan..
 
Jag fick också ett skitstörigt oljud på köpet när jag bytte drev + kedja på mon r6:a. Ett tjutande ljud som skär i öronen. Är det det du också upplever?
 
Lägg upp en bild på hur det ser ut. Från sidan och bakifrån tex så forumrävar här inne kan ge dig den bästa av hjälp. Gärna lagom inzoomat.
 
Tack för svar, jag såg inget fel på den okulärt, bara hör fel.
Oavsett är mcn på service nu, så vi får snart reda på facit då hoppas jag!
 
Tappade hojen igår när jag tog ner den från C-stödet efter att ha spänt kedjan. Det var inte värt det, nästa gång låter jag bli att spänna kedjan.
 
Jag fick också ett skitstörigt oljud på köpet när jag bytte drev + kedja på mon r6:a. Ett tjutande ljud som skär i öronen. Är det det du också upplever?

Njäe, kan inte säga att det tjuter. Mer swosh-ljud, som om två grova ytor ginds mot varann, och sen ändras ju ljudbilden när det sker med annan frekvens vid 100 km/h tex då såklart..
 
Ovansidan ska alltid vara spänd/uppsträckt (och är det normalt också), då det är där som kraften överförs. Slack kollas på undersidan.

Jo fast man har normalt lika mycket kedja uppe som nere, annat är obra. Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående. Personligen kollar jag kedjan på översidan eftersom det är lättare att komma åt när man sitter på hojen, då vet jag att jag har lika mycket slack på undersidan.
 
Jo fast man har normalt lika mycket kedja uppe som nere, annat är obra. Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående. Personligen kollar jag kedjan på översidan eftersom det är lättare att komma åt när man sitter på hojen, då vet jag att jag har lika mycket slack på undersidan.

Oj, men det där måste ju bero på vad som pågår. Slacket lär ju ändra sig hela tiden om man gasar, bromsar, växlar.
Och om jag läser instruktionerna rätt kan man ju kolla under eller över, det borde ge nästan exakt samma utfall, OM MAN HAR NEUTRAL växel i så att främre rev kan snurra utan att bakre gör det. Har du växel i och kollar slack kan du ju få vilket resultat som helst beroende på i vilket läge kedjan stannat! Alltså obrukbart..
 
Oj, men det där måste ju bero på vad som pågår. Slacket lär ju ändra sig hela tiden om man gasar, bromsar, växlar.
Och om jag läser instruktionerna rätt kan man ju kolla under eller över, det borde ge nästan exakt samma utfall, OM MAN HAR NEUTRAL växel i så att främre rev kan snurra utan att bakre gör det. Har du växel i och kollar slack kan du ju få vilket resultat som helst beroende på i vilket läge kedjan stannat! Alltså obrukbart..

Nej. Slacket är konstant hela tiden under förutsättning att skruvarna för kedjespänningen inte är lösa och flyttar sig. Men det skulle innebära en hoj med mycket otrevliga vägegenskaper.

Däremot flyttar sig det slack som finns beroende på om du gasar, motorbromsar eller ligger och "frihjular".
Vid gaspådrag spänns översidan av kedjan upp och allt slack hamnar på undersidan.
Vid motorbroms så hamnar allt slack på översidan och undersidan spänns åt.
När du frihjular ska teoretiskt sett slacket fördelas relativt jämnt mellan över och undersida.

däremot kan slacket variera något beroende på om fjädringen just då komprimeras eller inte eftersom det ju påverkar vinkeln på svingen och därmed avståndet mellan fram och bakdrev något. Det är dock ytterst lite under normal körning.
 
Nej. Slacket är konstant hela tiden under förutsättning att skruvarna för kedjespänningen inte är lösa och flyttar sig. Men det skulle innebära en hoj med mycket otrevliga vägegenskaper.

Däremot flyttar sig det slack som finns beroende på om du gasar, motorbromsar eller ligger och "frihjular".
Vid gaspådrag spänns översidan av kedjan upp och allt slack hamnar på undersidan.
Vid motorbroms så hamnar allt slack på översidan och undersidan spänns åt.
När du frihjular ska teoretiskt sett slacket fördelas relativt jämnt mellan över och undersida.

däremot kan slacket variera något beroende på om fjädringen just då komprimeras eller inte eftersom det ju påverkar vinkeln på svingen och därmed avståndet mellan fram och bakdrev något. Det är dock ytterst lite under normal körning.

"Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående." - men detta stämmer ju bara om du har neutral växel i. annars kan du ju råkat ha stannat kedjan med motorbroms och när du sen kollar så är undersidan mer spänd än över, om du inte lägger i N och låter främre drev rotera fritt..
 
"Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående." - men detta stämmer ju bara om du har neutral växel i. annars kan du ju råkat ha stannat kedjan med motorbroms och när du sen kollar så är undersidan mer spänd än över, om du inte lägger i N och låter främre drev rotera fritt..

Inte nödvändigtvis, det är bra enklast att lägga i neutralen. Framdrevet roterar även med växel i men inte speciellt mycket.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top