Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Faktiskt inte.
Köpte själv en Tricker efter att ha haft bevakning på blocket i <2år.
De få som väl poppar upp brukar inte bli långvariga utan försvinner ganska omgående.
Är genuint förvånad att denna fortfarande finns kvar!

Trickern är en udda fågel som fått lite ”kult-status”; allra helst som det bara finns 56 st i hela Sverige.
Det är en hoj med ett jäkligt smalt användningsområde men jag garvar högt i hjälmen varje gång jag kör!
:tummenupp

När Trickern visades första gången var den riktigt cool med bland annat 360 graders vridbart styre. Den som till slut började säljas ser precis ut som den uppsminkade gris det är. En Yamaha 250 offroad från åttiotalet har fler hästar och väger bara ett par 2-3 kilo mer.

Kul att köra? Ja säkert men det är ju nästan allt
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Faktiskt inte.
Köpte själv en Tricker efter att ha haft bevakning på blocket i <2år.
De få som väl poppar upp brukar inte bli långvariga utan försvinner ganska omgående.
Är genuint förvånad att denna fortfarande finns kvar!

Trickern är en udda fågel som fått lite ”kult-status”; allra helst som det bara finns 56 st i hela Sverige.
Det är en hoj med ett jäkligt smalt användningsområde men jag garvar högt i hjälmen varje gång jag kör!
:tummenupp

Med tanke på säljarens efternamn så kan den bli svårsåld.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
När Trickern visades första gången var den riktigt cool med bland annat 360 graders vridbart styre. Den som till slut började säljas ser precis ut som den uppsminkade gris det är. En Yamaha 250 offroad från åttiotalet har fler hästar och väger bara ett par 2-3 kilo mer.

Kul att köra? Ja säkert men det är ju nästan allt

Japp, jag såg med prototypen på en mässa och blev blixt-förälskad i den!
;-)
Grejjen med Trickern i dess original-utförande (dvs den som nu såldes till allmänheten) är att det känns som en bmx-cykel med påhängsmotor! Du lär inte råka ut för whiplash-skador när du drar i gasrullen men smidigheten och känslan att ta sig fram precis överallt är oslagbar. Jag har valt att behålla originalsystemet på vilket gör att du i princip kan smyga fram på det lokala elljusspåret utan att folk kastar sten efter dig...
Med Trickern ger jag mig på spår där jag aldrig ens skulle drömma om att köra ut med grisen (läs XR650)!

Känns spontant som om Trickern kommer få bo kvar i mitt garage under lååång tid.
:rock
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Alltså!
Vad är det för fel på folk??
Man kan ju ha olika tycke och smak så klart... meeeeen....https://www.blocket.se/stockholm/Harley_Davidson_Sportster_Iron_1200_cc_79734587.htm?ca=11&w=1 :3freak
View attachment 443760
Första jag associerade med var:
b7bdc6139feef047894666314f17389c.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp, jag såg med prototypen på en mässa och blev blixt-förälskad i den!
;-)
Grejjen med Trickern i dess original-utförande (dvs den som nu såldes till allmänheten) är att det känns som en bmx-cykel med påhängsmotor! Du lär inte råka ut för whiplash-skador när du drar i gasrullen men smidigheten och känslan att ta sig fram precis överallt är oslagbar. Jag har valt att behålla originalsystemet på vilket gör att du i princip kan smyga fram på det lokala elljusspåret utan att folk kastar sten efter dig...
Med Trickern ger jag mig på spår där jag aldrig ens skulle drömma om att köra ut med grisen (läs XR650)!

Känns spontant som om Trickern kommer få bo kvar i mitt garage under lååång tid.
:rock

Tycker den typen av hojar verkar riktigt kul, perfekta att tassa runt i skogen med. Men hur mycket trialhoj är det i dem? Och hur långa transportsträckor orkar man med? Har du provat nån annan "smygtrial", t.ex. Beta Alp eller Montesa 4ride? :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är det här roligt eller är det roligt? ;) ;)

- Säljes: HD Sportster -90
- "Andra har även tittat på…"
- "Automower Husqvarna" - alltså gräsklippare :hihi


Skärmklipp HD-klippare.jpg
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Är det här roligt eller är det roligt? ;) ;)

- Säljes: HD Sportster -90
- "Andra har även tittat på…"
- "Automower Husqvarna" - alltså gräsklippare :hihi

Riktad reklam när den är som bäst! :yoparty

Vad kan gå fel när man låtsas att statistik är AI? Tänk så intelligent det blir :banana

Fakta: världen kraftfullaste datorresurser används inte till cancerforskning eller någon annan användbart, utan till riktad reklam. Ingenting är viktigare än att lura folk att köpa saker de inte behöver. :fakta

(Saker vi behöver köper vi utan reklam.)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he... Ja, logiken bakom detta vore intressant att få sig förklarad.

De flesta HD-åkare skulle nog inte gilla kopplingen mellan och HD och gräsklippare.

Medan en del sporthojsåkare skulle se det som helt naturligt. Fast inte en elklippare då, utan en traditionell fyrtaktare från Briggs & Stratton. :)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tycker den typen av hojar verkar riktigt kul, perfekta att tassa runt i skogen med. Men hur mycket trialhoj är det i dem? Och hur långa transportsträckor orkar man med? Har du provat nån annan "smygtrial", t.ex. Beta Alp eller Montesa 4ride? :)

Du har snappat hojjens användningsområde helt korrekt och beskrivit dess styrkor bra!
:tummenupp
Nu har jag ingen erfarenhet av regelrätta trialhojjar att komma med men snackar vi framkomlighet i skogen på skotar-spår, stigar etc så lämnar den min XR650 i kölvattnet.
Styrkorna ligger i att den är så liten o lätthanterlig jämfört med en "riktig" grusbusare. Epitetet bmx-cykel med påhängsmotor är faktiskt rätt talande.

Jag har nyligen betat av en runda på ~25 mil med blandat asfalt o grus/stig med grabben som övningskör för 125-kort o det var inga problem!
:fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tur man "känner" El Presidente, eller i vart fall har följt honom på nätet och diverse SOE/RB-arrangemang.

Annars vore det lätt att tro det var han själv som annonserade på Blocket under fejknamnet "Rost" och försökte dölja det hela med att sätta "Mölndal" som ort - bara för att kunna köra sin annons å det grövsta bra här inne.

Men, så är det inte. Trickern är en apkul hoj. Det säger alla som äger en. Det är ytterst ovanligt att någon bjuder ut sin till avsalu. Cykeln står lika diskret i garaget månad ut och månad in som den tar sig fram i skogen.

En Tricker står på min önskelista allt sedan den kom, men jag måste ha den billigt för att han råd med allt jag samlar på mig.
På nivån 29' är den fortfarande värd sina pengar, men jag behöver hitta en billigare för att motivera mitt köp.

...å andra sidan går jag fortfarande och grämer mig över att jag aldrig lyckades landa någon TL125/TL175/TL250 medans dom var gratis.


Det var Hondas första trialhoj, från tiden innan dom köpte Montesa, och det är små juveler. Såldes reggade i Sverige.

Tricker är lite mindre trial, och lite mer trail - om vokalbytet når fram...?

Men framför allt är Trickern en slags milstolpe, så till vida att den (hoppas inte) markerar slutet på en period när de japanska tillverkarna vågade göra goofy hojar dom redan från start visste att dom inte skulle bli någon global succé.

Hojar som en liten klick utvecklare ville äga själva och hoppades att åtminstone några andra skulle våga köpa.

Sådant fick go-a-head förr, och jag hoppas den tiden kommer tillbaka igen.
Hojar som behöver förklaras för somliga, men som omedelbart älskas av andra - en liten klick entusiaster.

Glad nationaldag på er! Perfekt dag att smyga ut och hitta stigar på en hoj som nästan uteslutande framkallar leenden hos de man möter - innerliga hos somliga, hånfulla hos andra.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

+1
:tummenupp

Jag är lycklig ägare till två ”milstolpar” du talar om som spontant känns som om de får hänga med ända tills man stämplar ut - Trickern och MSX125.
Hoppas aldrig jag hamnar i en situation där någon av dessa behöver säljas!
De används inte sådär jätte-ofta precis men satanigatan vad man garvar varje gång de rullar...


Nu är jag dock lite nyfiken på vem du är då du verkar känna mig medan jag inte har en susning vem du är...?
:va
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Den ser fan inte klok ut men läste en artikel i ClassicBike att den som hade ett Muscle Machine-kit var het på 70-talet. Tur att den trenden dog snabbt...


Du har snappat hojjens användningsområde helt korrekt och beskrivit dess styrkor bra!
:tummenupp
Nu har jag ingen erfarenhet av regelrätta trialhojjar att komma med men snackar vi framkomlighet i skogen på skotar-spår, stigar etc så lämnar den min XR650 i kölvattnet.
Styrkorna ligger i att den är så liten o lätthanterlig jämfört med en "riktig" grusbusare. Epitetet bmx-cykel med påhängsmotor är faktiskt rätt talande.

Jag har nyligen betat av en runda på ~25 mil med blandat asfalt o grus/stig med grabben som övningskör för 125-kort o det var inga problem!
:fakta

Okej kul, de verkar skitmysiga att tugga sig fram med! :)
Men vad är det för däck som gäller - enduro eller trial-däck? Det beror förstås på vägsträckans utseende mellan hemmet och lekplatsen, men vad kör du med, t.ex.?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Okej kul, de verkar skitmysiga att tugga sig fram med! :)
Men vad är det för däck som gäller - enduro eller trial-däck? Det beror förstås på vägsträckans utseende mellan hemmet och lekplatsen, men vad kör du med, t.ex.?

Då den inhandlades i julas av första ägaren med endast 310 mil på klockan så är det fortfarande original-däcken som sitter på.
Det är ngn grovmönstrad ”intermediate”-historia (tänk Michelin Sirac) som sitter på och som funkar perfekt nu då jag kuskar en del mil på landsväg iom sonens övningskörning.
När/om han nu tar sitt kk så blir det nog lite mera grovnabbat längre fram!
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top