Krävs backspeglar på hoj tillverkad 1970?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Måste det finnas någon eller ett par backspeglar på en hoj från 1970 för att klara besiktningen ?
 
Tack Anders. Det är naturligtvis inte alls fel att ha backspeglar på en hoj. Men den ska besiktigas för första gången på 30 år och jag vill inte hålla köpa något bara för det behovet när den sedan inte behöver besiktigas mer. Blir det speglar någon gång så vill jag ha fina originalspeglar.
 

Bifogat

  • 20180422_155056.jpg
    20180422_155056.jpg
    547.2 KB · Visningar: 215
Tack Anders. Det är naturligtvis inte alls fel att ha backspeglar på en hoj. Men den ska besiktigas för första gången på 30 år och jag vill inte hålla köpa något bara för det behovet när den sedan inte behöver besiktigas mer. Blir det speglar någon gång så vill jag ha fina originalspeglar.
Jisses, den var ju grymt fin :Bugar Jag förstår varför du inte vill bulta på första bästa från Biltema bara för att gå igenom besiktningen :)
 
Sammanfattningsvis, besiktningen skiter i backspeglarna. Polisen kan gnälla om backspeglar.

Angående 3-pip blev jag omkörd av denna på väg mot Stjärnsund förra sommaren.
3pip-2017.jpg
 
Tack Anders. Det är naturligtvis inte alls fel att ha backspeglar på en hoj. Men den ska besiktigas för första gången på 30 år och jag vill inte hålla köpa något bara för det behovet när den sedan inte behöver besiktigas mer. Blir det speglar någon gång så vill jag ha fina originalspeglar.

Jag gissar att om du rullar in med den där på besiktningen så kommer de inte att bjäfsa om backspeglar... ett smycke! Grattis!


Buy quality, cry once
 
Jättefin hoj! Lägg gärna upp fler bilder.

Att skruva på backspegel från Biltema borde väl inte vara något problem.
Folk byter ju ljuddämpare mm inför besiktningen. Förr skruvade vi dit stänklapp och reflex dagen till ära. Ofta utanför medans man väntade.
En backspegel kostar mindre än en ombesiktning. Hade vi bott närmare varandra hade du kunnat låna en av mig. :)
 
Jättefin hoj! Lägg gärna upp fler bilder.

Att skruva på backspegel från Biltema borde väl inte vara något problem.
Folk byter ju ljuddämpare mm inför besiktningen. Förr skruvade vi dit stänklapp och reflex dagen till ära. Ofta utanför medans man väntade.
En backspegel kostar mindre än en ombesiktning. Hade vi bott närmare varandra hade du kunnat låna en av mig. :)

Jag besiktigade bilen i dag och hojen ska besiktigas i morgon. Så jag frågade dem om det var okey utan blinkers och utan backspegel. På frågan om blinkers fick jag ett klockrent svar - det krävs bara på hojar f.o.m 1975. Angående backspeglar märkte jag att de inte riktigt var säkra ens efter att ha tittat i papper. Men jag fick svaret att det behövs en sådan. När jag frågade om det verkligen ingick en kontrollpunkt för backspegel blev de än mer osäkra så jag märkte att det var en gissning från dem. Men för att inte krångla till det köpte jag en på BT som du tipsar om så vet jag att det inte blir gnäll om det. Med tanke på att det blir första och förhoppningsvis sista besiktningen på 30 år så känns det mer angeläget att det går smidigt än att vara envis. Speciellt som spegeln nästan är gratis och kan tas bort sedan.

Edit: jag fick med ett par flyttkartonger med delar när jag köpte hojen. Där låg två nya originalspeglar :-) Men de får ligga orörda för de är stora och bygger som höghus.
 
Last edited:
Clean To The Bone, för att vara en snart 50 år gammal hoj i alla fall. Jag köpte den i kosmetiskt fint skick men den gick som en kratta. Det berodde i huvudsak på att tändsystemet bara hängde med till 6000 rpm. Det var dumt konstruerat och gav 18000 pulser per minut till tändspolarna. Så jag köpte ett annat med individuella triggers, CDIer och spolar. Gaffeln är från en Suzuki GT750 för att få den fina och stora trumbromsen. Men den var 25 mm för lång så den har jag kortat.

Luftfiltren var de totalt kassa konfiltren som många gör misstaget att använda. Så de ersattes med stora skumfilter. Därefter justering av den nya och retarderade tändningen och bestyckning av förgasarna så nu går den som en raket.

Bak satt snygga men inte så bra originaldämpare. Så de byttes till nya av bättre typ. Åtgärderna på chassit gör att den känns skottsäker och bra på vägen på rakt och när det svänger ordentligt.
 

Bifogat

  • 20180311_173443.jpg
    20180311_173443.jpg
    426.6 KB · Visningar: 55
  • DSC06553.JPG
    DSC06553.JPG
    449.2 KB · Visningar: 54
  • DSC06552.JPG
    DSC06552.JPG
    554 KB · Visningar: 58
  • 20180401_133506.jpg
    20180401_133506.jpg
    458.8 KB · Visningar: 53
Såg inte att det var gt750-grejer på den. Superläckert! Inget fan av trumbromsar men detta var ett undantag. Ser ut som kromade bromssköldar.
Schysst med bättre stötdämpare. Lite förädlat är bäst.
5x:tummenupp
 
Samma här men med de här bromsarna känns det bra när man bromsar. GT750 är en tyngre hoj så för ovanlighetens skull känns de här som de antagligen räcker. Det är 2 st s.k. dubbelnocksnav (2 backar per sida).
Navkåporna är polerad aluminium. Både främre och bakre bromsen är ventilerade genom kromade plåtgaller med gälar.

Jag har alltid trott att kvalitén på gamla japanska hojar skulle vara lite si och så. Men nu ser man att de som konstruerade och byggde dessa la ner mycket tid utan tanke på att det skulle gå fort eller bli billigt och även tänkte på att det skulle bli snyggt.
 
Nope, behövs inte mer spegelyta på den hojen.

Väldigt trevlig förädling av en ikon, utan att för den sakens skull karva i själen på den. Tvärtom, faktiskt!
Snyggt grepp med GT-framändan, och att du tagit dig tid att sticka av den.
 
Du behöver varken blinkers, backspegel eller bromsljus på din hoj! Det räcker med ljus fram o bak samt tuta.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top