KTM Duke II, ingen gnista.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Hej!

Efter vintern så får jag igång moppen.

Vid startförsök så drar den runt motorn men vill inte hoppa igång.

Det jag har gjort är:

-Bytit bensin.
-Laddat batteriet.
-Bytit tändstift
-Kapat tändkabeln 10mm för en fräsch kontakt.

Efter tändstiftsbytet så kollade jag om det fanns gnista och det gjorde det inte.

Då sitter felet i tändspolen eller CDI-boxen antar jag.

Finns det några andra delar som kan vara grunden till problemet?

Vilket bör vara mitt nästa steg i kampen om att få igång hojen?

Jag är tacksam för alla svar,
mvh Baptisten
 
Börja med att prova med de gamla tändstiften. Det har hänt fler än dig att nya tändstift inte vill fungera.
Är tändstiften torra? Fuktiga?
Kapningen av tändkablar är en tydlig 'felkälla'. Har hört att s.k. silikonkablar inte bör användas, om det är sådana du har monterat.

/H
 
KTM LC4 CDI.JPG

Såhär ser en LC4 CDI ut anslutningsmässigt. Har du bekräftat att du inte får gnista genom att hålla tändkabeln mot blocket gör man följande:

Leta upp din CDI och ta fram multimetern.

Kommer där fram +12V på pin 10.
Är 1+2 Jordade
Kommer där någon form av strömsignal på 8 16 när du snurrar motorn. Vilket motstånd finns där? (korrekta värden finns i manualen)

Sen tar du fram manualen (finns i piratbukten) och följer KTM egen troubleshooting guide.
 
Tack ska ni ha, båda två!

@Hojkul!
Jag har inte monterat någon tändkabel, det är original som sitter.


@Boris JR
Jag ska be min elkunnige bror hjälpa mig att titta på CDI-boxen nästa helg. (Åker bort på jobb i veckan.)


Ät det vanligt att grejerna bara lägger ner över vintern när hojen står?
Det känns som om sådana här grejer borde komma när man kör.
 
Det är ju en KTM:tummenupp reddy o race:banana

Lite fukt i en jord punkt eller ett kontakstycke från höst tvätten kan enkelt skapa lite ärg o med detta start problem.
 
Tack ska ni ha, båda två!

@Hojkul!
Jag har inte monterat någon tändkabel, det är original som sitter.


@Boris JR
Jag ska be min elkunnige bror hjälpa mig att titta på CDI-boxen nästa helg. (Åker bort på jobb i veckan.)


Ät det vanligt att grejerna bara lägger ner över vintern när hojen står?
Det känns som om sådana här grejer borde komma när man kör.

De är inte ovanligt att elprylar lägger av vid långa stillestånd men de är väldigt ögonbrynshöjande att en KTM 690 skulle fått ett fel på en cdi eller stator! Jag har inte ens hört talas om en KTM större stånka över 600cc under hela 2000 talet som någonsin fått ett fel på dessa prylar. De måste vara ett enkelt ärgproblem som dock är svårhittat. Ryck isär alla elkopplingar du ser och reka i dem till att börja med.
 
Ja, tack ska ni ha grabbar och/eller tjejer, det lutar åt en helg I garaget. (Vilket är rätt trevligt.)
 
View attachment 443204

Såhär ser en LC4 CDI ut anslutningsmässigt. Har du bekräftat att du inte får gnista genom att hålla tändkabeln mot blocket gör man följande:

Leta upp din CDI och ta fram multimetern.

Kommer där fram +12V på pin 10.
Är 1+2 Jordade
Kommer där någon form av strömsignal på 8 16 när du snurrar motorn. Vilket motstånd finns där? (korrekta värden finns i manualen)

Sen tar du fram manualen (finns i piratbukten) och följer KTM egen troubleshooting guide.

Inga 12v på den orangea kabeln vid startförsök, dock så har inte men cdi-box samma färger som de du hänvisar till. Kabeln som går till tändspolen är t ex blå/vit, borde inte den ha 12 v?
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top