Tumgas eller snabbgashandtag?

Kotten83

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2018
Ort
Söderfors
Hoj
1993, Suzuki gsx600f
Jag skaffade precis min första hoj och tänkte se till att jag kan köra den.
Jag har stelopererat höger handled så jag kan inte vrida gasrullen så mycket som behövs. Det ska monteras fatbarstyre så att jag får rakare armar när jag kör.
Min fråga är om ni tror att det skulle funka med snabbgashandtag eller om det finns nån bra tumgas eller nåt liknande..
Bör tilläggas att jag är helt färsk på motorcykel.
 
Jag ska egentligen inte svara för jag kan väl typ minst av alla men jag hade nog provat snabbgas först och hoppats på att kunna rulla gasen i fingerfläsket om jag behövt ta omtag.
Tumgas låter läbbigt på varvvilliga maskiner utan variator eller?
 
Jag som har kört egen snöskoter sedan fyraårsåldern borde egentligen inte svara då tumgas är det naturliga alternativet för mig...I vilket fall som, jag har många gånger diskuterat rullgas vs. tumgas med snöskoter såväl som motorcykeltillverkare och det svar man alltid får är att rullgas har bättre känsla men att tumgas är att föredra på fordon som styrs genom att burka i sidled, till exempel snöskotrar och fyrhjulingar. Då man burkar (det vill säga flyttar kroppens tyngdpunkt i sidled på ett fordon som inte vill luta) så använder man mer styrmoment och mer kraft i handtagen och då blir tumgas mindre nervöst.
 
Svårt att ge något bra råd.. skulle nästan vilja säga testa båda och använd de som gör att du känner dej trygg och kan framföra fordonet på ett säkert sätt. Personligen hade det nog börjat bråka i huvet på mej med tumgas så jag hade nog lärt mej köra med snabbrulle. Kört 2hjul med gasrulle sedan 6års ålder, svårt att lära om. Men de e bara jag :)
 
Återigen postas mina inlägg innan jag skrivit klart och återigen får jag inte redigera mina inlägg på detta tveksamt fungerande forum...

Jag hade provat rullgas först och om du inte får tillräcklig vridningsvinkel så får du prova köra som Mattia Pasini. Hans bröstmuskel och armmuskel fungerar inte och detta innebär bl.a. att han inte kan greppa gasrullen. Han rullar därför handflatan över ovansidan av gasrullen för att öka och minska gasen.
 
När det svänger mycket, och framförallt när jag tävlade och tränade på bana, så rullade jag gasrullen mellan fingrarna snarare än vred handleden, dvs pincettgrepp. Jag tyckte att det blev mindre trångt och gav bättre känsla. Men då var det original allting, med annan utväxling på gasrullen så kanske vanligt grepp funkar också.

Annars kan ett handledsstöd typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-2000020267/ eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-universal-2000031359/ funka också, då kan du gasa med handloven istället för att vrida hela handen.

Edit: Ja, jag vet att den ena av dom ovan har utgått på just Biltema, men det finns liknande på andra ställen om man googlar lite.
 
Verkar vara snabbgashandtag som gäller.. Jag vet bara inte hur aggressivt handtag jag vågar köpa, jag skulle vilja lära mig att smygköra lite också ????
 
Jag som har kört egen snöskoter sedan fyraårsåldern borde egentligen inte svara då tumgas är det naturliga alternativet för mig...I vilket fall som, jag har många gånger diskuterat rullgas vs. tumgas med snöskoter såväl som motorcykeltillverkare och det svar man alltid får är att rullgas har bättre känsla men att tumgas är att föredra på fordon som styrs genom att burka i sidled, till exempel snöskotrar och fyrhjulingar. Då man burkar (det vill säga flyttar kroppens tyngdpunkt i sidled på ett fordon som inte vill luta) så använder man mer styrmoment och mer kraft i handtagen och då blir tumgas mindre nervöst.

Jag har ibland tänkt på att man borde ha tumgas på crosshojar för att undvika sk. whiskey-throttle i whoops och liknande, men det är inget som verkar slå igenom i större utsträckning så antar att det finns stora nackdelar...
 
Jag har kört alla tänkbara varianter på fyrhjulingar och jag kör rulle på skotern pga reumatiska problem. På skotern känner jag ingen skillnad mellan tum eller rulle så länge man inte tokbunkrar då blir rullen sämre. Köp inte ett snabbgashantag för då blir de oerhört ryckigt jag har testat det! Sätt dit tumgasreglage de funkar prima inte bara på atv även motorcyckel lär funka skitbra. Kolla in Rinab och skoterdelen de har billiga tumgasar men de finns även på skoterskrotar. Mät slanglängden som behövs på din förgasarbrygga (om de är 93an suzuki du menar) och köp tumgas för den slaglängden de brukar stå slaglängd. De gäller att utnyttja hela slaglängden från helt ute tumme till intryckt för att slippa få snabbgaseffekt! Ett tips kan vara att titta på tumgas från insprutare skoter för jag gissar att dem har liknade slag på reglaget som du behöver till en förgasarbrygga.
 
Hur funkar returvajern med tumgas? :va Jag skulle tycka att det vore väldigt obehagligt att inte kunna tvinga igen spjällen om något får för sig att hänga sig eller haka upp sig :näsblod En polare mulade sin Triumph just pga gashäng och att Triumph inte hade returvajer på dom hojarna :dummer
 
Gasrullen på vänster sida då? Å så flytta broms och koppling....låna sen bara inte ut den :tungan
 
Gasrullen på vänster sida då? Å så flytta broms och koppling....låna sen bara inte ut den :tungan

Toppen, då man ju skjuta pickadoll medan man kör om man är högris :crash
(Det är väl därför de där gamla Indians tror jag det var har gasen på vänster sida?)
 
Jag hoppas att du menar degressivt.
Nej, progressiv är gradvis ökande, dvs mjuk i början och hård mot slutet. I detta fall längre början och sen mer mot slutet för att kunna köra bättre i lågfart.
 
Prova först med std.innan du meckar för mycket.

Jag har sedan några år helt steloperad höger handled, ingen rörelse uppåt eller i sidled.

Vi människor har en förmåga att annpassa oss, det första jag började köra efter en serie operationer kändes det värdelöst, men allt eftersom hittar man en teknik som funkar.

Det blir som redan nämnt i tråden en form av rullning med tummen och insidan av handen, sen ”låser” man med yttersidan när man tar omtag, som sagt, man lär sig och hittar en teknik som funkar.

Tyvärr funkar det dock inte på bana för min del, men på landsvägen är det ok.
 
Ang. skoter med tumgas etc. Det har ju blivit att vanligare med fingergas på snöskotrar (som tillbehör). Sen har väl alla vatenskotrar det nu typ? Dock inte testat vattenskoter med fingergas. Men testat en snöskoter. Och det var väldigt trevligt tyckte då jag. Mest för att man blev starkare i greppet, kunde hålla fast sig bättre. Huruvida man kan köra en hoj ryckigt på så vis eller inte vågar jag inte svara på... Och som Hoztic är inne på, hur man gör med returen?

En sak att tänka på med tumgas är ju att beroende på vad det är du ska öppna, förgasare etc. kan det bli rätt påfrestande, så stora feta fuggar med tumgas är inte jättekul... (Detta har väl Boost3 koll på om inte annat =) )
 
De är väldigt tröggasat med tumgas och 2- 4 förgasare som har vanlig trottel med fjäder jag tycker de är helt okörbart. Men om de är en förgasarbrygga på 2-4 fuggar som de flesta hojar har så går de ju svinlätt. Returvire är tyvärr omöjligt men då rek jag att sätta fast en vanlig vippis som dödare väldigt nära gasrullen så man slipper släppa rullen och kan döda med tummen trots fullt acc på bakhjulet. Annars va ju vänstergas en bra och då får man en bonus,,,besiktningsmannen och kompisar vill inte provköra :tummenupp. ÖÖÖÖh går den igenom besiktningen så??????????????
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top