Bygga eget blinkerssystem.

oscar_skoglund

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
skövde
Hoj
r1 -00 , Harley bobber , ktm 250
Hej håller på med ett bobberbygge och går och funderar över hur jag ska lösa det med blinkers då det inte finns några på det elsystemet jag använder. Är det nån som vet om det finns nån ritning på hur man kan bygga ett eget?
MVH/ Oscar
 
Skall du använda led-blinkers? skall de kunna blinka i typ 10 sekunder och sedan automagiskt stänga av sig?
 
ja jag hade tänkt använda ledblinkers. nej så avancerat behöver det inte vara. tankte köra med några typ switsar (stavning) eller nån knapp eller nått bara
 
Jag tror inte du behöver någon ritning för det. Ström till ett lastoberoende blinkrelä via en strömbrytare på styret. Typ.
 
Hehe för en som är normalbegåvad på allt vad gäller el såhade han säkert löst det. men jag är precis kass på el så det skulle underlätta för mig:)
 
Ett lastoberoende blinkrelä är Biltema 42-140. Samma blinkhastighet oberoende om du har LED-blinkers eller 2st 10W (det vanliga) eller 5st 20W vanliga blinklampor på varje sida av hojen (maxlast 100W)
- (minus) på blinkreläet ansluts till - (minus) på batteriet
+ (plus) på blinkreläet ansluts efter säkring (t.ex. 5Ampere) till något som får plus när du vrider om nyckeln.
Det är inte smart koppla från säkring direkt till + (plus) batteriet för då kan man sätta igång blinkers när hojen är parkerad och tömma batteriet (min första lösning)
UT från blinkreläet kopplas till IN på blinkersbrytaren på styret.
Vänster UT på blinkersbrytaren på styret kopplas till vänster blinkers (och via diod till blinkersindikation på instrumentpanel #)
Höger UT på blinkersbrytaren på styret kopplas till höger blinkers (och via diod till blinkersindikation på instrumentpanel #)
Retur från blinkerslamporna kopplas till - (minus) på batteriet
Ovan från min Suzuki.
# se också den här tråden med 2 enkla skisser
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5243181#post5243181
 

Bifogat

  • Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    Blinkerskoppling-Rev1.jpg
    79.9 KB · Visningar: 660
Last edited:
Väcker liv i en gammal ganska gammal tråd :P

Men problem med blinkers på min moped och jag kommer inte åt alla delar på ett smidigt sätt utan att demontera allt. Så jag tänkte göra ett eget blinkerssystem med hjälp av denna tråd. Har dock en fråga om det är någon som kan tänkas veta svaret.

På blinkersrelät 42-140 från biltema står det endast 31, 49, 49a på dom 3 stiften som finns.

Vilket stift gör vad, t ex vilket stift ska jag lägga jord på, vilket stift ska in till Blinkers IN på min brytare samt är det ström (+) som ska in på det tredje stiftet, eller ska det bara användas 2 stift på rejält?

Hoppas ni förstår min fråga, annars får ni gärna begära mer uppgifter av mig :)

Och för att vara tydligt så vill jag inte ha några svar/frågor på att ordna det som det ska vara då det blir för mycket jobb just nu för att ens kunna felsöka.
 
Väcker liv i en gammal ganska gammal tråd :P

Men problem med blinkers på min moped och jag kommer inte åt alla delar på ett smidigt sätt utan att demontera allt. Så jag tänkte göra ett eget blinkerssystem med hjälp av denna tråd. Har dock en fråga om det är någon som kan tänkas veta svaret.

På blinkersrelät 42-140 från biltema står det endast 31, 49, 49a på dom 3 stiften som finns.

Vilket stift gör vad, t ex vilket stift ska jag lägga jord på, vilket stift ska in till Blinkers IN på min brytare samt är det ström (+) som ska in på det tredje stiftet, eller ska det bara användas 2 stift på rejält?

Hoppas ni förstår min fråga, annars får ni gärna begära mer uppgifter av mig :)

Och för att vara tydligt så vill jag inte ha några svar/frågor på att ordna det som det ska vara då det blir för mycket jobb just nu för att ens kunna felsöka.

STOPP ! Biltemas 42-140 är inte lastoberoende 2018 ! Och jag tror det tog slut redan 2016 vad jag minns. Då (2016) köpte jag ett 42-140 och lite experimenterande gav som jag minns att det idag är gjort för 2 x 20 W eller (osäker) 2 x 21W lampor på vardera sidan.
Och slocknar en 20/21W lampa så "dubblas" blinkhastigheten från normala ca 90blink/minut till ca 200blink/minut så man på indikatorlampan ser att nått är fel (om man inte kan se blinkerslampan direkt som förare)
Blinkhastigheten dubblas också om blinkers drar misstänkt mycket ström, misstänkt kortslutning.
Strömmen mäts i 42-140 genom att strömmen till blinkers får passera en några cm lång ca 1mm grov rostfri ståltråd och spänningen över ståltråden mäts.
Så när jag bytte till LED-blinkers 2016(?) på Triumphen så använde jag ett 42-140 men bytte ut den grova ståltråden mot en mycket tunn ca 15cm lång ståltråd instoppad i krympslang som isolering. Ståltråden var en enda kardel från en vanlig bromswire till trampcykel.
Tack vare att spänningsfallet i den tunna ståltråden blir med LED blinkers ungefär som original med 2x20W så fungerar det som det ska. Slocknar en LED-blinkers eller kabelbrott så dubbla blinkhastigheten.
Men det är lite pill att prova ut rätt ståltråd för det ska fungera med LED-blinkers.
Men kör du med 2x21W blinkerslampor på vardera sidan inga problem
För övrigt
31 ska kopplas till - minus / jord
49 ska kopplas till + plus via säkring
49a ska kopplas till blinkersomkopplaren
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top