Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Vad beror det på den ökade effekten på ?
Ökade glapp i alla lager och mellan kolvar och cylindrar som ger mindre friktion i motorn som körs in hårt
Slitit bort en massa onödigt material med andra ord ?

Har sett ett långtidstest av någon hoj som hade högre effekt efter några tusen mil än när testet började men när jag läste det gissade jag på naturlig variation hos mätutrustningen.

Personligen glad för att mina hojar har tillräcklig effekt. Även om de körts in lugnt !
 
Det är nog det att kolvringar mm slipats in mot kolvväggarna ordentligt. Det blir inte "slitage" av att belasta motorn...
 
Vad beror det på den ökade effekten på ?
Ökade glapp i alla lager och mellan kolvar och cylindrar som ger mindre friktion i motorn som körs in hårt
Slitit bort en massa onödigt material med andra ord ?

Har sett ett långtidstest av någon hoj som hade högre effekt efter några tusen mil än när testet började men när jag läste det gissade jag på naturlig variation hos mätutrustningen.

Personligen glad för att mina hojar har tillräcklig effekt. Även om de körts in lugnt !

Precis som BrooklynS säger. En motor körs in bättre av att man lägger tryck på kolvringarna. Det är först när dom får belastning som dom pressar ut ordentligt och allt "gnids" in med varandra. Kör man allt för försiktigt så får man inget tryck på ringarna vilket kan göra att dom slits in ovala istället för runda vilket i sin tur resulterar i att lite lite lite lite lite komp smiter och effekten sjunker. Det är vad jag fått lära mej iallafall, rätta mej om jag har fel. Det skulle även förklara varför bilmotorn som har varit på tal här skulle dra lite mer olja än den som är ordentligt inkörd med tryck på kolvarna..
 
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Och effektmätning gjordes innan inkörningen så ni har en referens att utgå ifrån? Inte? Då är resultatet menlöst och betyder absolut ingenting. Finns för många variabler.
 
Har även erfarenhet från detta. 4 st nya GSXR1000 kördes in på bänk. 2st kördes in ”by the book”. De andra två varmkördes för att sedan genomgå upprepade fullgaskörningar på femmans växel med lite belastning på bänkbromsen och genom hela registret.
Varje hoj kördes ca 20 mil. Därefter oljebyte och effektmätning.
De hårt inkörda hojarna gav 4-6 hk mer än de två andra lugnt inkörda hojarna.

Var kördes detta?. Jag ska köpa ny hoj snart, kanske 2. Det hade varit íntressant och köra in dessa lite hårdare,.
Om det var rullandelandsväg låter det bra, vill inte ta ut en ny motor från en mc köra den I en motorbänk!
 
Jag har ingen åsikt åt nåt håll i denna fråga.

Men hur motiverar ni rent TEKNISKT att kolvringarna pressas utåt av hård körning? Det finns ju ingen centrifugalkraft i den riktningen.

Den lilla åsikt jag har är i såfall att man skall ta det lugnt första timmen bara för att se att allt sitter ihop och vätskenivåerna är ok.
 
Jag har ingen åsikt åt nåt håll i denna fråga.

Men hur motiverar ni rent TEKNISKT att kolvringarna pressas utåt av hård körning? Det finns ju ingen centrifugalkraft i den riktningen.

Den lilla åsikt jag har är i såfall att man skall ta det lugnt första timmen bara för att se att allt sitter ihop och vätskenivåerna är ok.

Mot cylinderväggen tätar ringarna upptill, mot kolven tätar de mot kolvringspårets nedersida. Dvs ju högre tryck, desto hårdare trycks kolvringen mot cylinderväggen.
Sedan handlar ju en inkörning om så mycket mer, tex kamaxlar, lager osv.
 
Last edited:
Mot cylinderväggen tätar ringarna upptill, mot kolven tätar de mot kolvringspårets nedersida. Dvs ju högre tryck, desto hårdare trycks kolvringen mot cylinderväggen.
Sedan handlar ju en inkörning om så mycket mer, tex kamaxlar, lager osv.

Därav att om man nu får feeling ska man inte hejda sej men man ska heller inte ligga på rullen fullt i 30mil.. blanda din körning men va inte rädd för använda motorn.
 
vore kul om någon gjorde en mätning efter typ 1000 mil på en som är inkörd by the book å en som är inkörd efter full gas principen .
 
Vad beror det på att det skiljer några hästkrafter emellan 2 identiska motorer direkt från fabrik ?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top