Inkörning av ny hoj samt kedjerengöring/smörjning!?

I manualen till Kawan står det att man ska smörja kedjan med SAE90 när den är varm.
 
Själv vaccumförpackar jag kedjan före och efter varje tur, tillsammans med en dosett som släpper ut exakt 0,016 liter NASAklassad kedjeolja inuti en autoklav som tillsammans med en roterade hållare säkerhetsställer att oljefilmen blir exakt 0,5 my i tjocklek på alla rörliga delar av kedjan.

Givetvis använder jag inte kedjelås, utan flyger in en Japansk Ordernsmunk som tränats i kedjenitning sedan födseln som nitar ihop kedjan i ett laboratorieklassat garage med ögonbindel.
Oj, jag som trodde att jag var ensam om det förfarandet...
 
Själv vaccumförpackar jag kedjan före och efter varje tur, tillsammans med en dosett som släpper ut exakt 0,016 liter NASAklassad kedjeolja inuti en autoklav som tillsammans med en roterade hållare säkerhetsställer att oljefilmen blir exakt 0,5 my i tjocklek på alla rörliga delar av kedjan.

Givetvis använder jag inte kedjelås, utan flyger in en Japansk Ordernsmunk som tränats i kedjenitning sedan födseln som nitar ihop kedjan i ett laboratorieklassat garage med ögonbindel.

Skulle aldrig drömma om att göra på annat sätt... :rofl
 
För övrigt, köp begagnat i stället så behöver du inte bry dig om inkörning över huvud taget. Mycket befriande, faktiskt. De brukar ha några små mikroskopiska repor så man har det avklarat också.
 
Låter ni dreven sitta kvar när ni pysslar om kedjan?
Jag lägger mina i motorolja över natten.
 
Man kläggar på något på kedjan när man skämts klart över hur mycket det smäller i den.
 
...och så undrar folk varför forumet håller på att dö ut/det inte finns någon återväxt...
:va
 
Ts.

Gör som du själv känner dig trygg att göra, dock skulle jag följa rek från tillverkare och då ha full garanti kvar på motor och hojen.
Känns lite overkill att gå igenom den proceduren du beskriver gör isf ett extra oljebyte vid 50 mil om det gör att du känner dig tryggare med rek olja och filter från tillverkaren.

Lycka till med nya hojen och välkommen till Sporthoj.
Där likasinnade möts och har trevligt :tummenupp
 
Själv vaccumförpackar jag kedjan före och efter varje tur, tillsammans med en dosett som släpper ut exakt 0,016 liter NASAklassad kedjeolja inuti en autoklav som tillsammans med en roterade hållare säkerhetsställer att oljefilmen blir exakt 0,5 my i tjocklek på alla rörliga delar av kedjan.

Givetvis använder jag inte kedjelås, utan flyger in en Japansk Ordernsmunk som tränats i kedjenitning sedan födseln som nitar ihop kedjan i ett laboratorieklassat garage med ögonbindel.

Detta tillvägagångsätt rekommenderas som sagt av NASA och trådskaparen och övriga bör överväga denna metod då den ger en evig livslängd om den utförs rätt.
 
Inkörning; som längst orkat till 80 mil, sen har motorn fått sitt (har inte tokvarvat/tokmotorbromsat, men…).
Har varit så på CBseXa, GPz900R (2 st.), ZZ-R 1100, ZX-9R, ZX10R (2 st.) å de har hållit bra å nu Z650’an…

Kedjesmörjning; det gör jag efter blöta turer eller när det behövs. Gillar Motuls Road kedjesprej (blir inte så mycket kladd av den).

Rengöring av kedjan har jag aldrig gjort eller behövt göra, kör nog så mycket i regn att den blir ren ändå.
 
Jag skulle säga att du överanalyserar ett mycket enkelt problem. (Som egentligen inte är något problem)
Och du har några slutsatser som inte är riktigt korrekta om än kanske inte direkt skadliga.
Att byta olja med så täta intervaller som efter 60 minuter är totalt onödigt. Att byta oljan innan du påbörjar inkörningen är också onödigt. Att byta med 25 mils intervall är också det totalt onödigt. Inget av det kommer att tillföra något märkbart till inkörningen. Möjligen att du sliter ut oljepluggen i förtid.
en ny hoj levereras med olja som är lämplig så kör in med den oljan och byt sedan efter 100 mil som tillverkaren rekommenderar. Den känsligaste biten av inkörningen är avklarad av tillverkaren i och med testkörningen i bromsbänk. Så det enda som du behöver tänka på är att hålla dig in om ramarna som tillverkaren rekommenderar. Dvs maxa inte ur motorn under dom första 100 milen.
Varmkör inte hojen på tomgång. En hojmotor är på inget sätt optimerad för att må bra på tomgång. tomgångskörning bör minimeras för att minimera slitaget på motorn. Dvs starta hojen och ge dig av direkt och kör lugnt tills du fått upp tempen på motorn.

Vad gäller syntet eller mineral så är det inte så att mineral smörjer sämre än syntet. Dom smörjer lika bra. Däremot är mineral sämre vad gäller hur länge den håller eftersom mineral innehåller en fördelning av kolkedjor av olika längd medan syntet har mer uppstyrt vilka längder som kolkedjorna har. Så en syntet håller längre men är också lite dyrare. av den anledningen rekommenderas ofta mineral under inkörning eftersom det är det billigaste alternativet samtidigt som det håller tillräckligt länge. Det finns ingen poäng med att lägga pengar på en syntet om du skall byta efter 100 mil.
Det har inget att göra med att en mineral skulle smörja sämre än en syntet.

Håller du dig till tillverkarens rekommendationer så kommer din hojmotor lätt att hålla 15000 mil. Det finns inte särskillt mycket att tjäna på att försöka köra in på något annat sätt. Det är med andra ord pengar i sjön.

Vad gäller ditt påstående om att 1000 mil är för länge och du istället tänker byta efter 250 mil är helt felaktigt. En hojmotor idag har nästan lika stor oljemängd som en mer än dubbelt så stor bilmotor och ingen bilmotor har bytesintervall som är kortare än 1500 mil. Oljan idag är så bra att den med lätthet håller minst 1000 mil så det finns ingen anledning att byta oftare än så. du kommer inte att öka vare sig livslängd eller tillförlitlighet genom tätare oljebyten. Dvs det är inget annat än pengar i sjön. Jag kör minst 1000 mil om året och jag byter inte oftare än rekommendationerna och jag har hittills inte haft ett enda ras eller ens problem med någon motor.

Visst. Du är berättigad att ha en åsikt men samtidigt är det så att tillverkarna är enormt ointresserade av att få garantiärenden eller liknande så dom rekommenderar ingenting som skulle resultera i någon större ökning av slitage eftersom det skulle resultera i en massa förtida motorras som ju dels skulle bli garantiärenden som kostar pengar och dels leder till dåligt rykte och minskad försäljning.

Vad gäller kedjesmörjningen så hävdar jag att kedjesprey inte torkar ut särskillt fort. Jag har testat lite olika och för närvarande använder jag mig av Biltema Racing Kedjesprey. Ingen av dom jag testat har gett mig intrycket att det skulle vara något problem att dom torkar bort fortare än det intervall på ca 100 mil som brukar vara vanligt som intervall för att smörja kedjan. Sen smörjer jag väl förvisso kedjan lite oftare än så mest för att jag ibland kör i regn och emellanåt smörjer kedjan för att andan faller på och jag helt enkelt inte har benkoll på exakt mätarställning när jag senast smorde kedjan.
Vad gäller kedjevax så har det nackdelen att det på grund av att det är väldigt trögflytande tränger in sämre och därmed har lite mindre möjlighet att tränga in dit det faktiskt ska vara men särskillt dåligt är det nog inte.

Så smörjer du kedjan efter rekommendationerna med olja eller kedjespray så kommer du inte att ha några problem med kedjan. Det är nog större skillnad på livslängden beroende på motor i så fall. På min gamla TDM så höll kedjan inte längre än 3000 mil medan den på min nuvarande VFR är samma kedja som satt på när jag köpte den för 3000 mil sedan och den har inte slitits märkbart.

summa summarum. Oroa dig inte. Tillverkaren har redan tänkt ut rekommendationer som ska hålla nere deras kostnader för garantiärenden och reklamationer och därmed är ganska bra för hojen. Kör istället hoj och oroa dig inte. Hojen kommer i alla fall att hålla ihop så länge att både du och några till kommer att hinna tröttna och byta bort den innan den är utsliten.
 
För övrigt, köp begagnat i stället så behöver du inte bry dig om inkörning över huvud taget. Mycket befriande, faktiskt. De brukar ha några små mikroskopiska repor så man har det avklarat också.

True! Alla hojar får med tiden någon eller några mindre skavanker. En begagnad hoj har redan fått dom så då kan man ägna sig åt att köra och njuta istället för att noja över att det kanske blir någon liten repa någonstans som ingen i alla fall lägger märke till.
 
Ja, vi borde kanske införa en regel som säger att man får skriva dumheter och påstå felaktigheter under de första 6 månaderna man är medlem :tummenupp

Fan, jag skriver mest dumheter, och jag kan inte skylla på det undantaget, finns det ett undantag för sånna som mig oxå??:va
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top