Går det att ändra fordonsår i regbeviset?

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Hoj
Street Triple RS
Jag har beställt en ny hoj som anlände till handlaren i Sverige från UK den 4 ell 5 januari.
Modellår 2018 tillverkad 201708.
Skylten har inte kommit ännu men det går att söka på regnumret hos transportstyrelsen som på sin sida skriver fordonsår 2017, tillverkad 201708.

Ingen stor grej, men hade hellre sett att det stod fordonsår 2018..

Går det att få detta ändrat?

Fordonsår
Uppgiften fastställs av Transportstyrelsen utifrån följande ordningsföljd:
1. Fordonets årsmodell. Om årsmodell saknas är det istället
2. fordonets tillverkningsår. Saknas även tillverkningsår är det
3. det år då fordonet ställdes på första gången.

Last edited:
Jag fyller snart 40, skulle vilja ändra det till 25, går det?

Varför inte bara ringa transportstyrelsen som högst troligt kan ge dej adekvat information
???

Jag fyller snart 40, skulle vilja ändra det till 25, går det?

Kul där, skulle jag också vilja! :tummenupp
Men som jag skrev så är det inte tillverkningsdatumet jag vill ändra utan att det står fel modellår, eller rättare sagt att det verkar som att transportstyrelsen saknar modellår och därför skrev tillverkningsår även här.

Varför inte bara ringa transportstyrelsen som högst troligt kan ge dej adekvat information
???

Det är såklart nästa steg, ville bara kolla av forumet först om någon här har erfarenhet av liknande ärenden.

Last edited:
Men är det inte så årsmodellen fastställs nu för tiden, tillverkningsår = årsmodell?

Förr trixade ju generalagenterna lite som dom ville med detta men som sagt, nu tror jag det är helt rätt att det ska vara 2017 på den cykel.(som du själv också citerar från transportstyrelsen)

Jag tror du får svårt att ändra detta då den uppgiften(tillverkningsår) finns registrerad.

Har själv försökt ändra en årsmodell fast åt andra hållet, en privatimport som blev ett år för ny när den reggades här hemma, men jag gav upp.

Nja, det står på transportstyrelsen att om årsmodell saknas anges fordonets tillverkningsår som modellår..
Inte alla tillverkare anger tillverkningsår när de skickar hojjarna till Sverige och då står det istället vilket år den ställdes på första gången. Lite dumt då ett år hit eller dit kan påverka andrahandsvärdet marginellt.

Framtida inbytesvärde på hojen baseras väl på skick, miltal och modellår? Går man till en (i mitt fall) Triumph återförsäljare så ser dom direkt i datorn att min hoj är en modellår 2018, men som privatperson är det lite klurigare eftersom det kan stå olika hos transportstyrelsen.
I papperna som följer med cykeln står det såklart att det är en 2018.

Handlaren hade en exakt likadan hoj modellår 2017 hemma(0mil, tillverkad 201702) men jag avstod rabatten jag skulle få på den och beställde istället en modellår 2018 från fabrik.

Enligt handlarna är det modellår och inte tillverkningsår som avgör inbytesvärdet. Finns många modellår 2017 nu som reas ut hos handlarna fast det inte skiljer något på modellår 2018.

Last edited:
Tyskarna körde med ”EZ” vilket var första påställning, just detta gjorde att en cykel som stått ny osåld hos en handlare ett par år fick fel årsmodell när den sedan reggades in.

Det viktiga för din del måste väl ändå vara att det är 2018’s utrustning/spec på cykeln, då är det ju en 2018s modell oavsett vad det står i papperen, som sagt, årsmodellen i regpapperet ska inte tolkas som det gjordes förr som jag ser det, regbeviset uppger inte nödvändigtvis ”årsmodell” i ordets bemärkelse.

Men visst, kan förstå att det kännts bättre/roligare om det std 2018 i regbeviset..

Last edited:
Absolut, jag håller helt med dig!
Det viktigaste är att det är en 2018 spec & att det står 2018 i papperna till cykeln, MEN det hade varit lite roligare om det även hade stått 2018 i regpapperna.
Ville jag ha en tillverkad 2018 hade jag fått vänta till maj o det orkade jag inte! :)

Ingen stor grej alls egentligen!

Last edited:
Enligt handlarna är det modellår och inte tillverkningsår som avgör inbytesvärdet. Finns många modellår 2017 nu som reas ut hos handlarna fast det inte skiljer något på modellår 2018.

Lugn.
Om ett halvår är det dom överblivna 2018-hojarna som reas ut, och då är allt som vanligt igen.

Somliga nojjar så mycket över andrahandsvärde att man undrar om dom får ut något från sitt MC-ägande alls.
En gång i tiden, när man fortfarande hade hopp för mänskligheten och försökte få folk med ut och köra grus så var ursäkterna i legio:

"Nej, jag tänka på milen - det är snart service"

"Nej, jag måste tänka på milen, det snart dags att byta"

Nej, det ser ut som det kan bli regn. Svårt att få iordning hojen efteråt - jag vill ju kunna sälja den"

Har aldrig förstått den inställningen. Vad skall man med hoj till om man skall oroa sig för det som kanske händer om ett år eller två?
Sorry for:mattias

Ämnet: om du inte själv stått för importen så är det importören som skall ange modellår.
Har dom missat att göra det så är det fritt fram för Transportstyrelsen att tolka enligt egna kriterier.

Börja nysta där. Kanske har importören missat något, kanske är det verkligen en fullpris-2017 du gått och väntat på.

Vad är det du har köpt? Står det i köpekontraktet att det är en 2018-års modell du beställt så har du ett case.
Bara att avstå just det exemplaret och vänta några månader på en med riktiga papper.

N.B! Innan du dyker huvudstupa in i pappersexersisen att försöka få den nuvarande hojen ändrad vad gäller modellår så var medveten om att Transportstyrelsen aldrig gör några ändringar utan att låta det synas som en extra rad i ditt registreringsbevis.

Fundera över följdfrågorna du kommer att få över texten:
"Anm: Modellår i efterhand ändrat från 2017 till 2018"
och hur den raden kommer att påverka andrahandsvärdet...

Edit:
Välkommen till forumet och grattis till hojen.
Jag menar det!

Last edited:
Hehe.

Tack ska du ha! :)

Jag är lugn, detta är som sagt bara en parantes! Jag visste om att det troligen skulle bli såhär redan när jag beställde. Ville jag ha en som är tillverkad 2018 så fick jag vänta 5 månader..
Tänker absolut inte göra något case av detta! Det står i köpekontraktet och det lär stå i papperna att det är en 2018. Hur lugnt som helst för mig!

Tänkte bara lägga ut en snabb fråga här på forumet om det mot förmodan skulle vara något som enkelt gick att fixa!!

Ingen stor grej!

På tisdag, om regskylten har kommit, så blir det leverans, då hoppas jag på sol och gärna 4-5 plusgader här i Skåne!! :) :yoparty

Jag (min far) har precis varit med om samma sak på en snöskoter av årsmodell 2018. Den förklaring vi fick var att om generalagenten rapporterar in en hel modellserie av 2018 års fordon till Transportstyrelsen före första juli 2017 - utan att specifikt uppge modellår 2018 - då bokförs hela modellserien automatiskt som modellår 2017. Generalagenterna reggar alltså modellserier hos Transportstyrelsen långt innan de ens är byggda för just denna snöskoter lämnade fabriken sista september 2017...

Denna "incident" beror alltså på slarv från generalagentens sida och den stackars tjänstemannen på Transportstyrelsen följer då automatiskt den regel de har om första juli. I vilket fall som, detta gick att ändra genom att generalagenten lämnade in kompletterande uppgifter och vips ändrades uppgifterna man ser vid sökning på datorn. Om du vill ha ett nytt regbevis så får du dock betala det själv...

Du behöver inte heller slösa bort din egen tid med att sitta i telefonkö till Transportstyrelsen, de kommer ändå att hänvisa dig till din handlare som tar detta vidare till generalagenten.

Skylten har inte kommit ännu men det går att söka på regnumret hos transportstyrelsen...

Y-nummer?
Där har du nästa grej att hänga upp sig på.
Y känns sååå 2017 nu när Z-numren har öppnats.
Jag såg första bilen i trafik igår redan, men jag jobbar ju på Hisingen och där rullar ju många sprillans nya Geely.

Z som begynnelsebokstav är ju waay cooler än Y.

Sådär rullar det på, livet. Alltid något som skaver.

Nä, som du säger: kör och var glad över över det du har.

Jag (min far) har precis varit med om samma sak på en snöskoter av årsmodell 2018. Den förklaring vi fick var att om generalagenten rapporterar in en hel modellserie av 2018 års fordon till Transportstyrelsen före första juli 2017 - utan att specifikt uppge modellår 2018 - då bokförs hela modellserien automatiskt som modellår 2017. Generalagenterna reggar alltså modellserier hos Transportstyrelsen långt innan de ens är byggda för just denna snöskoter lämnade fabriken sista september 2017...

Denna "incident" beror alltså på slarv från generalagentens sida och den stackars tjänstemannen på Transportstyrelsen följer då automatiskt den regel de har om första juli. I vilket fall som, detta gick att ändra genom att generalagenten lämnade in kompletterande uppgifter och vips ändrades uppgifterna man ser vid sökning på datorn. Om du vill ha ett nytt regbevis så får du dock betala det själv...

Du behöver inte heller slösa bort din egen tid med att sitta i telefonkö till Transportstyrelsen, de kommer ändå att hänvisa dig till din handlare som tar detta vidare till generalagenten.

Ingen neslig rad i regbeviset att modellår ändrats?
Isf är det en väg att gå. Fler köpare lär vara påverkade om importören av TS motorcykel har batchreggat massa hojar.

Y-nummer?
Där har du nästa grej att hänga upp sig på.
Y känns sååå 2017 nu när Z-numren har öppnats.
Jag såg första bilen i trafik igår redan, men jag jobbar ju på Hisingen och där rullar ju många sprillans nya Geely.

Z som begynnelsebokstav är ju waay cooler än Y.

Sådär rullar det på, livet. Alltid något som skaver.

Nä, som du säger: kör och var glad över över det du har.

Hahaha. Visst fan är det ett Y-nummer, detta går ju inte!! Får nog strunta i hela affären nu! :glömdet
Bättre om man inte läser på kanske, ignorance is bliss! :3freak

Ingen neslig rad i regbeviset att modellår ändrats?
Isf är det en väg att gå. Fler köpare lär vara påverkade om importören av TS motorcykel har batchreggat massa hojar.

Jag har inte sett det nya regbeviset, men vad jag har sett på datorn så uppstår ingen "neslig rad". Och varför skulle den vara neslig...? Det handlar ju om en felaktig uppgift som har korrigerats...? Om en eventuell framtida köpare av fordonet blir tveksam över detta så är det väl snarare han som behöver hjälp med sina hjärnspöken...?

I vilket fall som, de allra flesta fordon har en bokstav eller en siffra någonstans i chassienumret som anger modellår. Vid tveksamhet så är det alltid denna som gäller eftersom chassienummer stansas / fräses / lasermärks i anslutning till att fordonet lämnar fabriken.

Handlaren hade en exakt likadan hoj modellår 2017 hemma(0mil, tillverkad 201702) men jag avstod rabatten jag skulle få på den och beställde istället en modellår 2018 från fabrik.

Lite OT, men varför gjorde du så? Antar att det är din RS det handlar om och jag siktar på att köpa en sådan nu till våren. Var det någon skillnad på 2018 och 2017?

Hur mycket rabatt förlorade på din -17 jämfört med den likadana -17 de erbjöd?

Har en svag känsla av att även denna tråd kommer kräva popcorn nu när vi vet att en rabatterad 17 ratats för en fullpris 17 :7peta:fakta

Lite OT, men varför gjorde du så? Antar att det är din RS det handlar om och jag siktar på att köpa en sådan nu till våren. Var det någon skillnad på 2018 och 2017?

Ja, det handlar om min RS. Det är ingen teknisk skillnad på 2017 & 2018. Jag valde 2018 eftersom jag ville ha en 2018, samt att andrahandsvärdet blir lite bättre.

Hur mycket rabatt förlorade på din -17 jämfört med den likadana -17 de erbjöd?

Jag fick ganska ok deal på denna också, kanske rörde sig om 2000kr. Tror nästan att det blev bättre med tanke på att en 18 är värd mer än en 17.

Jag förstår att ni gärna vill ha igång en respons med era kommentarer om att det är en 17 jag har köpt. Tror ändå att de flesta av er vet bättre och är pålästa nog att veta att alla tillverkare, även biltillverkare, börjar tillverka nästa årsmodell på hösten. Så nog om det nu tack.

Modell år är en sak å tillverknings år är annat..
Dom flesta fordon finns oftast att köpa halvåret innan ju, å de vet dom flesta..
Köper man en 18 modell så finns den att få tag hösten 17 ju...
Har på den senaste hojen reg nr ZAT

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...