Fz6 låsa gashandtag

Spacecube

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2017
Hoj
Yamaha Fz6-N 06
Tjena! Helt färsk här på sporthoj och även färsk som hojåkare.

Jo, skruvade loss gashandtaget eftersom jag skulle byta till ett fatbarstyre, fick loss styret, gick in och la mig o sov.

Dagen efter har någon varit på hojen och borrat tändningslåset men ej fått upp det.
Nu ska den in på verkstad så min första fråga är:
Hur ska man bete sig för att få hojen till verkstad med låst styre? Kan inte låsa upp den, det är nere i ett parkeringshus..

Och min andra fråga är:
Vad är det för låsning så att man inte kan snurra hela gashandtaget, alltså typ en skruv som går in i styret?
Skruvade fast gamla styret igen för jag ledsnade ur.
Hoppas ni förstår hur jag menar

Det är oftast bara en pigg på gashandtaget som passar i ett hål i styret, just för att gashandtaget inte ska snurra med när du gasar. Du måste alltså borra ett hål på motsvarande ställe på det nya styret.
Jag vet att vissa väljer att slipa bort piggen på gashandtaget istället, men det tycker jag är en sämre lösning.

Hur du ska få upp styrlåset när tändlåset är trasigt kan jag tyvärr inte svara på.

Har du helförsäkring så kan bärgning till verkstad ingå efter stöldförsök.
Kanske tom bärgning kan ingå i halvförsäkring.
Ring och tala med ditt försäkringsbolag. (Du har väl anmält stöldförsöket ?)

Har du trafikförsäkring, ja då blir det väl hyra flyttbuss eller släpkärra om du har bil med dragkrok och engagera några vänner så ni kan lyfta in den. Och sedan spänna fast den.
Spännband i passagerar fottrianglarna framåt och bakåt på båda sidor (dvs minst 4 spännband) kan hålla rätt bra.
Men spännband i gaffelkronan nertill åt båda sidorna gör det ännu bättre.

Ok, då tänkte jag rätt, piggen är bortslipad så han som hade hojen före mig måste haft ett annat styre för hålet passar där piggen varit. Tack för svar! Hur gör man för att handtaget ej ska snurra utan piggen? Tejpa har jag hört?

Yes, har anmält det och bärgaren ska höra av sig idag eller imorgon. Men jag fattar inte hur han tänkt att få upp hojen för backen med låst styre

Yes, har anmält det och bärgaren ska höra av sig idag eller imorgon. Men jag fattar inte hur han tänkt att få upp hojen för backen med låst styre
Rullbräda / skateboard eller liknande.
Tuffa killar drar igång hojen på nåt sätt och wheelar ut och upp på bärgarn ;)

Ok, då tänkte jag rätt, piggen är bortslipad så han som hade hojen före mig måste haft ett annat styre för hålet passar där piggen varit. Tack för svar! Hur gör man för att handtaget ej ska snurra utan piggen? Tejpa har jag hört?

Tejpa så du måste klämma dit "huset" gärna en tejp som har lite textur då eltejp har en tendens att bli hård och halkig.

Tejpa så du måste klämma dit "huset" gärna en tejp som har lite textur då eltejp har en tendens att bli hård och halkig.

Rullbräda / skateboard eller liknande.
Tuffa killar drar igång hojen på nåt sätt och wheelar ut och upp på bärgarn ;)

Proffsen använder Krabbor.
En Krabba är 3 små vridbara hjul placerade på en cirkel med ca 3 dm diameter och med 120 graders vinkel mellan hjulen och förenade med cirkelns centrum med plattjärn från ovansidan hjulen. Plattjärnen är nedåtbockade mot mitten, så i mitten är plattjärnen bara några cm från golvet. När man ställer något på mitten av Krabban blir därför stödytan låg, nära golvet, jämfört med cirkelns diameter.
Liten risk att Krabban ska välta.
Krabbor används för att flytta inredning eller maskiner i en lokal med hårt golv.

Last edited:

På två gubbar baxar man bra på en hoj för hand.
Så länge vi inte snackar en goldwing eller något liknande groteskt.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP