Funderar om någon vet?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Varför har vanliga cyklar (apostlahästar) utan motor kedjan på höger sida och motorcyklar med motor kedjan på vänster sida?

Försökt själv att spekulera i detta men hittar ingen vettig förklaring i mitt tycke som duger.

/Nyfiken i en strut
 
Varför har vanliga cyklar (apostlahästar) utan motor kedjan på höger sida och motorcyklar med motor kedjan på vänster sida?

Försökt själv att spekulera i detta men hittar ingen vettig förklaring i mitt tycke som duger.

/Nyfiken i en strut

Slumpen kort och gått ”tror ju jag”!!
 
Det är väl lite svårt att säga helt säkert men att cyklar har kedjan på högersidan beror troligen på att man då kunde använda vanliga gängor till drevet utan att man skulle riskera att trampkraften skruvade loss drevet. (Det främre drevet som är större var vanligen nitat eller liknande medan det bakre drevet som är mindre var gängat.)
Hade man haft kedjan på vänstersidan skulle man behöva ha vänstergäng för att slippa den risken.
Det är troligen anledningen till att cyklar ända sedan 1800 talet har haft kedjan på höger sida.
Dessutom kliver dom flesta på en cykel från vänster sida och har stödet där och då skulle kedja mm vara ivägen om det satt på den sidan.

Att motorcyklar oftast har kedjan på vänstersidan är troligen för att det ganska tidigt blev så att flertalet av motorcyklarna hade bromspedalen på högersidan och med manuella bromsar så var det lättare att få plats med allt om man satte kedjan på vänstersidan.
Sen hade hade motorcyklar ofta kick tidigare och den satt ofta på högersidan och då var det praktiskt att inte ha kedjan på samma sida.

Men jag spekulerar bara utifrån det som jag läst
 
Har haft hojar (MC alltså) med kedjan på antingen vänster eller höger sida trots att de kom från samma tillverkare.
 
Och varför har man stödet på vänster sida? Då lutar ju hojen/cykeln ut mot trafiken.
 
Varför har trampcyklar frambromsen på vänster sida medan motorcyklar har den på höger och varför har man inga problem med det förrän man kör en PW50 med fram- och bakbroms på styret fast omvänt mot en trampcykel?
 
Vincent hade kedjan på höger sida och sidostöd på båda sidor.
De kunde vridas och användas för att lyfta framhjulet om man behövde det. Gammaldags och engelskt så det finns inte på nyare hojar... :D
Kedjan på encylindriga Vincent satt på vänster sida och på höger sida på twinnen.
 
Jag undrar om någon vet hur man gör en lämplig rubrik i sin trådstart.

Brukar säga att det finns bara två saker i livet vi kan vara säkra på, skattmasen och döden. Har efter ett par år här insett att det är 3 saker. Den sista är att på SH så oavsett rubrik tar trådarna sina egna vägar och endast enstaka inlägg råkar vara kopplat till trådrubriken. Mao du kan sätta vilken rubrik som helst, huvuddelen av inläggen kommer ändå hamna in på området sex :D
 
Det är väl lite svårt att säga helt säkert men att cyklar har kedjan på högersidan beror troligen på att man då kunde använda vanliga gängor till drevet utan att man skulle riskera att trampkraften skruvade loss drevet. (Det främre drevet som är större var vanligen nitat eller liknande medan det bakre drevet som är mindre var gängat.)
Hade man haft kedjan på vänstersidan skulle man behöva ha vänstergäng för att slippa den risken.
Det är troligen anledningen till att cyklar ända sedan 1800 talet har haft kedjan på höger sida.
Dessutom kliver dom flesta på en cykel från vänster sida och har stödet där och då skulle kedja mm vara ivägen om det satt på den sidan.

Att motorcyklar oftast har kedjan på vänstersidan är troligen för att det ganska tidigt blev så att flertalet av motorcyklarna hade bromspedalen på högersidan och med manuella bromsar så var det lättare att få plats med allt om man satte kedjan på vänstersidan.
Sen hade hade motorcyklar ofta kick tidigare och den satt ofta på högersidan och då var det praktiskt att inte ha kedjan på samma sida.

Men jag spekulerar bara utifrån det som jag läst

All hail :Bugar Steffo_b den vise , alla dessa kloka ord - skål tamigfaan! :fyllisar
 
Varför har trampcyklar frambromsen på vänster sida medan motorcyklar har den på höger och varför har man inga problem med det förrän man kör en PW50 med fram- och bakbroms på styret fast omvänt mot en trampcykel?

Det där med vilken sida vardera broms sitter på trampcyklar är tydligen olika vart du nu befinner dig i världen.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top