RookieM
Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Nej inte där heller...
Nä, ok. Jag kommer tappa lite när det går uppför då svänghjulets moment kommer stanna av snabbare. Är vi överens än?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte där heller...
Nä, ok. Jag kommer tappa lite när det går uppför då svänghjulets moment kommer stanna av snabbare. Är vi överens än?
Jag tror du missförstår svänghjulets funktion. Det finns framförallt för att ge en lugnare motorgång som jämnar ut tändpulserna. Det ger dock ett motstånd när du vrider på gasrullen, dvs en sävligare gång. Genom att lätta svänghjulet minskar du det motståndet vilket ger ett rappare gassvar och enl TwoStrokeMans beräkningar en liten förbättring av accelerationen. Motorns vridmoment är dock detsamma oavsett svänghjulets massa. Du vinner inget men du förlorar inget heller.
Äntligen någon som förstår fysik.
Hade vart kul att försöka mäta, men har inga kända bänkar i närheten. Har du några knep för att mäta utan bänk Herr Tvåtakt?


Känslan (butthål) av 700gr lättare svänghjul i enstånkan xr650r var att den varvade upp 10% snabbare (utan växel)
1an-3ans växel kändes rappare men de avtog för varje växel så från 4an-- märktes ingenting.
Den gick upp 7% lättare på bakhjulet på de första 3 växlarna. Den spann lös 7% lättare snabbare på grusväg.
Jag hade två svänghjul som jag bytte mellan och de lättare va helt klart roligare.
Placeboeffekten kan vara inblandad så mina uppskattningar i procent ska tas med en nypa salt![]()
Med rappar motor så kommer du antagligen gå på gas senare ur Trösen.

Mjaaaee, jag går kanske på lika sent/tidigt, men jag kanske passar mig för att vrida fullt.![]()
Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.
Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.

Tro mig, du kommer inte våga vrida på tidigare med en rappare motor. Med största sannolikhet kommer du vrida på senare eftersom du kommer ha aningen mer respekt för din motor.
Mu pratar vi ju om en piss i havet just här men desto mer effekt och aggressivare motor desto fegare/mjukare kör man.
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |