Stulen GSX750 Inazuma

Depraved

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K100 -84, GSX 750 -03, ZX-10 -89, Rocket III -16
Min pendlar hoj blev stulen för några veckor sen men är nu återfunnen. Tjuven har haft sönder tändningslåset och försökt tjuvkoppla den men inte lyckats.

Jag försöker nu få igång den men lyckas inte. Batteriet var tömt så den är bytt, nytt lås är på g men har inte kommit än. Eftersom tändningslåset är trasigt har jag gått runt det, har kommit så långt att jag får igång belysningen och startmotorn går men tändstiften verkar inte få ström. Har kollat kopplingsschemat och det är sex kablar som går till tändningslåset, ena paret är för parkeringsljuset, andra huvudströmmen och tredje går till CDIn.

Någon som har några tips på vad som kan vara trasigt? Har testat CDIn och den fungerar som den ska, alla säkringar är kollade.
 
Last edited:
Vissa äldre hojar (särskilt japanska tror jag?) har en resistor i tändningslåset som ger en signal med viss nivå till CDIn. Om man kopplar förbi tändningslåset utan den resistorn så kommer inte CDIn att ge gnista. Denna resistor visas oftast inte på kopplingsschemat. Vågar nu inte svära på att det är felet här, men värt att undersöka?
 
Neutral, kill-switch, sidostödskontakt, kopplingskontakt? O/W brandgul/vit på spolarna skall ha +12V för att jordningarna från "igniter" skall trigga gnist. Felsök O/W bakvägen - som går via HIMLA många prylar.
 
Tack för svaren.

Anders:
Alla de fungerar, kill-switch och kopplingskontakten måste fungera för att startmotorn ska gå igång, och det gör den. Sidostödskontakten dödar bara motorn om man har en växel i vilket jag inte har. Neutral-indikatorn fungerar.

Ola:
Jag tror att du har rätt. Jag har googlat lite extra efter jag postade och det verkar som man behöver en resistor för att CDIn ska få rätt värde. (Troligtvis det som stoppade tjuven från att lyckas köra iväg med henne, så tack Suzuki för den!)


Tack för alla svar, jag uppskattar det sjukt mycket. Jag ska försöka med ett motstånd annars får jag väl vänta tills tändningslåset har kommit.
 
Tack för svaren.

Ola:
Jag tror att du har rätt. Jag har googlat lite extra efter jag postade och det verkar som man behöver en resistor för att CDIn ska få rätt värde. (Troligtvis det som stoppade tjuven från att lyckas köra iväg med henne, så tack Suzuki för den!)


Tack för alla svar, jag uppskattar det sjukt mycket. Jag ska försöka med ett motstånd annars får jag väl vänta tills tändningslåset har kommit.

Viktigt att resistorn har rätt värde. På SV650 och DR650SE så ska resistorn vara 100 ohm. Kanske samma på din hoj, med tanke på att det också är en Suzuki?
 
Jag har sett flera andra där det också ska vara det värdet, kan inte hitta till 100% för min men det är den jag tänkte prova med. Ville bara inte skriva ut värdet i fall någon med lite ondare avsikter ser det här som en instruktionstråd ^^
 
jag hade en s-rad som någon bröt itu tändningslåset på, med samma resultat att det vägrade starta.
då var det nån liten motstånd eller va det dom heter, sån liten elektronik grejs med ränder på som var itu.
köpte nytt tändningslås på skroten o så fungerade den igen
 
Jag håller med Depraved! Inte så bra att skriva ut värdet bara sådär. Har ju hänt många gånger innan att folk som inte bör se saker är här inne och läser. Ditt tips är bra Coola Ola, men kanske lite för bra för vissa..?
Team Tokers tips är riktigt bra!
 
Jag håller med Depraved! Inte så bra att skriva ut värdet bara sådär. Har ju hänt många gånger innan att folk som inte bör se saker är här inne och läser. Ditt tips är bra Coola Ola, men kanske lite för bra för vissa..?
Team Tokers tips är riktigt bra!

Förstår din tanke, men hur tror du att jag själv fick reda på det från början? Det är typ det första som dyker upp när man googlar "resistor ignition lock". Hade ingen skrivit ut det någonstans så hade jag själv aldrig fått veta det då det inte dokumenteras av tillverkaren. Hur som så är informationen redan vitt spridd på nätet så att de som verkligen vill veta, oavsett uppsåt, kommer att hitta detta om de är smarta nog. Uppenbarligen inte fallet med den som snodde TS hoj.
 
Fick den att starta med rätt motstånd. Tack för all hjälp!
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top