Moppetråden

2. Då du kör med en Puch cylinder borde det väll lämpligen användas en sachs-förgasare! Alla som var med när det begav sig säger ju sig ha använt det på sina Puchar, vilka då ska ha framförts i nära överljudshastighet! Vet dock inte vad det är för förgasare specifikt, får återkomma på den punkten.

Men är det inte just det busken tänker göra :va
Alla Sachs-motorer jag tittade på (och körde, när de funkade) i forntiden hade såna här förgasare
http://www.cykelkraft.se/forgasare-...mMoxpvCi6sqLyGuYBh70iE8d9AmuBjVhoChXEQAvD_BwE

i nåt fall möjligen en gnutta större också :tuttar
 
Dämparen är hemma, förhoppningsvis dyker förgasaren och nya kröken upp idag. Snart ska väl moppen kunna andas ordentligt, så kan jag börja experimentera med att tighta till toleranserna sen. Just nu är allt grovt tillyxat, cylinderfotspackningen skulle kunna vara några tiondelar tunnare tror jag och toppen skulle definitivt kunna bearbetas lite till kanske rentav cylindern också, ifall man ska ge sig på en försiktig portning eller dylikt... Nu vet jag ju att den startar och går bättre, nu är det dags att få den att gå bra :yoparty
 
Dämparen är hemma, förhoppningsvis dyker förgasaren och nya kröken upp idag. Snart ska väl moppen kunna andas ordentligt, så kan jag börja experimentera med att tighta till toleranserna sen. Just nu är allt grovt tillyxat, cylinderfotspackningen skulle kunna vara några tiondelar tunnare tror jag och toppen skulle definitivt kunna bearbetas lite till kanske rentav cylindern också, ifall man ska ge sig på en försiktig portning eller dylikt... Nu vet jag ju att den startar och går bättre, nu är det dags att få den att gå bra :yoparty

Undrar om det hade varit enklare att inte köpa själva mopeden först utan bara beställa alla delar direkt? :va ;)
Jag antar att "lite överallt" är långt från Borlänge annars hade du fått hjälpa mig få upp Fram-Kingen i över 25... :)
 
Undrar om det hade varit enklare att inte köpa själva mopeden först utan bara beställa alla delar direkt? :va ;)
Jag antar att "lite överallt" är långt från Borlänge annars hade du fått hjälpa mig få upp Fram-Kingen i över 25... :)

Egentligen hade jag inte tänkt att det här skulle bli ett projekt alls, jag ville bara ha en trevlig nostalgimoppe att pendla till skolan på. Men så skar ramlagret på första provturen, så då beställde jag delarna för att fixa det. Och eftersom jag inte visste hur kolv och cylinder klarat sig och ändå gick i trimtankar så beställde jag även dessa delar. Sen insåg jag att det kanske vore bra med ett nytt avgas och en ny förgasare när man ändå uppgraderar kolv/cylinder... Du fattar... :D

Hänger mest kring Halmstad tyvärr, så det är ju en bit... Men å andra sidan, moppe är otroligt smutt och enkelt att meka med, så jag skulle föreslå att du helt enkelt prövar dig fram. Finns säkert någon mer som jobbat med den typen av moppe du har och som skrivit något om det någonstans, googla och se vad du hittar och använd deras recept som utgångsobjekt. Så gjorde jag med min :)
 
Men allright, då är det lucka som gäller. 6mm hög, bred som insuget.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Idag gav jag mig på att fila lite i cylindern! Målbilden var att bredda avgasporten invändigt till 26mm samt att höja den 3mm, och att öppna upp själva utblåset till avgasrörets 26mm innerdia. Dock var det lite svårare än jag tänkt mig att få till något riktigt exakt så det kan diffa något.... Men på det hela taget tyckte jag att det blev ganska bra! För ett första försök :) Inga tendenser att kolvringarna skulle ta i några kanter eller något sådant.

före portning2.jpgefter portning2.jpgFöre portning1.jpgefter portning1.jpgutblådetföre.jpgutblåset.jpg

Tog sedan och monterade min nya bing15 och mitt jamarcol fuego avgasrör :)
helhet.jpg

En liten provstart blev det, men avsaknad av luftfilter gjorde att jag inte vill köra motorn mer så provtur och finjustering får vänta :)

https://www.youtube.com/watch?v=wNf1PQ2okBU
 
Last edited:
Oroa dig inte, på gatan kan du köra jäkligt länge utan luftfilter det sliter bara lite mer många hundra mil håller den även utan filter. Eller för all del med tratt.

Fixade ett provisoriskt filter och gav mig ut och körde en vända! Körde rätt lugnt till en början med munstycket inställt åt det feta hållet, men när jag kände mig trygg med att moppen var varm och fungerade bra så gjorde jag ett litet test för att se vad hon går för :banana

https://www.youtube.com/watch?v=5FzaAjCY8Qw
 
Den skulle absolut orka med någon/några kugg till på framdrevet...:yoparty

Jag tror det också, varvar ju friskt utan att takta och uppe i varv är hon grymt stark! Tyvärr rätt orkeslös på lägre varv, gäller att man kommer upp i fart innan backarna :D Men förgasaren är bara grovinställd, har egentligen bara varit på det ställbara munstycket så lågfart och tomgång ska fixas till härnäst, förhoppningsvis vinner jag lite bottenstyrka på det :)

Rätt nöjd annars, har i princip lyckats dubblera mätarhastigheten sen jag köpte moppen så nånting har man ju lyckats med :banana
 
Har pillat lite på luftskruven och lyckats hitta en tomgång, men har fortfarande ingen riktig kraft på Låg- och mellanregistret... Vid uppförslut så dalar hastigheten stadigt, lutar det för mycket får jag växla ner till ettan. Kan helt enkelt vara så att jag höjde avgasporten något lite för mycket, har hört att vad man vinner i varv förlorar man i vrid... Och varv finns det ju gott om...
 
Har pillat lite på luftskruven och lyckats hitta en tomgång, men har fortfarande ingen riktig kraft på Låg- och mellanregistret... Vid uppförslut så dalar hastigheten stadigt, lutar det för mycket får jag växla ner till ettan. Kan helt enkelt vara så att jag höjde avgasporten något lite för mycket, har hört att vad man vinner i varv förlorar man i vrid... Och varv finns det ju gott om...

Har du original topp? Mer kompression är viktigt. Annars drar pipan tidigare om du förlänger den lite, enklast med längre krök. Sen ska kröken inte sticka in mer än nödvändigt i ljuddämparen.
 
Har du original topp? Mer kompression är viktigt. Annars drar pipan tidigare om du förlänger den lite, enklast med längre krök. Sen ska kröken inte sticka in mer än nödvändigt i ljuddämparen.

Ja, fast jag har planat den lite. Det är ju dock sant att kompet sjunker något med en högre avgasport så man kanske skulle ge toppen en omgång till...

Kröken är ju tyvärr inte längre och sticker inte in längre än strax innanför själva klämman så då får det bli en ny krök isåfall...
 
Back
Top