Touringutrustning

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gillar "båda" övernattningsmetoderna.
Gillar tält om det är i grupp eller ensam.
Med frugan blir det hotell annars är det stopp. :)

Har samma klockrena kokkärl och brännare från Biltema.
Riktigt nice när man hittat ett bra ställe att slå ner tältet på att bara puttra igång maten direkt. :tummenupp
Sedan knäpper man en öl medans diverse rätter värms. :fyllisar
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Övrig utrustning

Har fortfarande garanti på mc så verktyg och reservdelar är i princip obefintliga.
Punkasats, lås, extra handskar, mössor, någon tång och karta.
Komplettera punkasats med tryckmätare för gaspatroner eller kompressor.
Vet inte vad en patron ger i tryck annars.

Karta funkar utan batteri, bra för planering utan uppkoppling.

Ficklampa är bra att ha, mörkt som attan i Tyskland, har ju knappt gatlampor.

Var besviken på mitt regnställ, bulligt att packa, handelsbodens 2 skikt.
Men det var guld värt på Autobahn i spöregnet, inget fladder i höga farter samt snustorr under.

Extraremmar kan vara bra att ha.

Laddare 230vac telefon var fint, mitt biltema budgetalternativ laddare 12v fungerade bara när mc stod still, för slapp plugg ciggtändare, skulle monterat USB uttag direkt på batteri med egen säkring.

2 bensinkort är bra att ha.
Letade förgäves kortautomater bensin i Tyskland, man får gå in på macken och betala med kort eller kontanter i stället.
Litet tidskrävande när man är van att tanka sittande på mc.

Andra kör säkert med annan utrustning men detta funkar för mig.

IMG_0009.JPG
IMG_0008.JPG
IMG_0001.JPG
IMG_0004.JPG
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Saknar en stol, finns någon smutt variant på onechair, tyvärr svindyr.
Blir inte till att fricampa så det finns alltid stolar i servicehus.

Men det är trevligast att sitta vid tältet när man inte äter och dricka någon lämplig dryck.
Öl är bäst men kör med någon lchf skit, får hålla till godo med survin istället.
Lchf är däremot bra för vikten, minskar bränsleförbrukningen och ökar toppfarten både på förare och maskin:D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har alltid med ett "multiverktyg" med div tänger och skruvmejslar.
Sedan kör jag numera med en "power-bank" som jag laddar i tankväskan under körning.
Den används sedan på kväll och natt till att ladda allt annat (nalle, GPS, ScalaRider osv).
Enklare än att hålla på att byta mellan olika device med laddbehov under dagen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Saknar en stol, finns någon smutt variant på onechair, tyvärr svindyr.
Blir inte till att fricampa så det finns alltid stolar i servicehus.

Men det är trevligast att sitta vid tältet när man inte äter och dricka någon lämplig dryck.
Öl är bäst men kör med någon lchf skit, får hålla till godo med survin istället.
Lchf är däremot bra för vikten, minskar bränsleförbrukningen och ökar toppfarten både på förare och maskin:D

Varför skulle du inte kunna dricka öl för det?
Öl innehåller extremt lite kolhydrater. I stort sett inget socker. Däremot innehåller vin rätt ofta en hel del restsocker.
så ur ett LCHF perspektiv är jag rätt säker på att vin är sämre än öl.

sen anser jag förvisso att LCHF är dumheter pga att det faktiskt kan vara farligt (Förutsatt att man anser att pajade njurar är något dåligt) men det är en annan fråga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Varför skulle du inte kunna dricka öl för det?
Öl innehåller extremt lite kolhydrater. I stort sett inget socker. Däremot innehåller vin rätt ofta en hel del restsocker.
så ur ett LCHF perspektiv är jag rätt säker på att vin är sämre än öl.

sen anser jag förvisso att LCHF är dumheter pga att det faktiskt kan vara farligt (Förutsatt att man anser att pajade njurar är något dåligt) men det är en annan fråga.

Öl, beroende på styrka, har över 25% kolisar och uppåt.
Vin ca 4-6% och sprit ca 0%. :)
Ju mer alkohol ju mindre kolisar är tumregeln för LCHF'are. :tummenupp
Nuvarande höga blodtryck, diabetes, övervikt osv är BETYDLIGT värre än ev dåliga njurar om ett antal år.
Sedan är ju att köra hoj inte heller helt riskfritt. :3freak

Sorry TS. Detta var det sista om LCHF i denna tråd från mig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Öl, beroende på styrka, har över 25% kolisar och uppåt.
Vin ca 4-6% och sprit ca 0%. :)
Ju mer alkohol ju mindre kolisar är tumregeln för LCHF'are. :tummenupp
Nuvarande höga blodtryck, diabetes, övervikt osv är BETYDLIGT värre än ev dåliga njurar om ett antal år.
Sedan är ju att köra hoj inte heller helt riskfritt. :3freak

Sorry TS. Detta var det sista om LCHF i denna tråd från mig.

Öööhhh. Nu har du nog googlat lite galet. Visa gärna källa på det.
25% kolhydrater är vad Ketchup innehåller.
Enligt alla tillgängliga källor jag hittat så innehåller en starköl upp till 4% kolhydrater. Kollar man i livsmedelsverkets tabeller så innehåller Starköl ca 3,2 % kolhydrater. Men då ska man inte glömma att en del av dom kolhydraterna inte är socker. Öl innehåller exempelvis en del betaglukaner som är bra för blodsockerregleringen och kolesterolet. (Gäller dock bara i begränsade mängder eftersom andra effekter av öl tar över vid större mängder).

så du påstår att öl är 25% kolhydrater vilket är samma som ketchup medan livsmedelsverket påstår 3,2% för öl. Du borde kanske utöva lite källkritik på sånt som du hör.

Att gå på alkoholstyrkan är en djävligt dålig regel. Det finns lika många undantag som det finns fall där det stämmer. Starkvin innehåller exempelvis bra mycket mer socker än lättvin. Ett sött vin innehåller betydligt mer socker än ett torrt vin. Det är i så fall bättre att gå på sockerinnehållet.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Saknar en stol, finns någon smutt variant på onechair, tyvärr svindyr.
På scoutläger har jag alltid med en Campsite Chippendale, en bit säkerhetsbälte med lite paracord i bägge ändar. Säkerhetsbältet funkar som ryggstöd, paracorden har en ögla i änden som man sätter runt foten, vikt 20g och förvånansvärt komfortabel
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Campingsemester med motorcykel måste vara det sämsta ur två värdar...
Antigen åker man lätt för att kunna njuta av motorcykelåkningen eller så campar man med dålig komfort.
själv åker jag lätt, bor på hotel pensionat ,BB eller liknade. Sover gott i rena lakan och äter en god frukost ...
I värsta fall får man sova i diket med mc-kläderna, inlindad i en aluminium-filt (om man inte hittar något )
Packväskorna är lättpackade så det är bara att kasta i prylarna snabbt och dra vidare ....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Campingsemester med motorcykel måste vara det sämsta ur två värdar...
Antigen åker man lätt för att kunna njuta av motorcykelåkningen eller så campar man med dålig komfort.
själv åker jag lätt, bor på hotel pensionat ,BB eller liknade. Sover gott i rena lakan och äter en god frukost ...
I värsta fall får man sova i diket med mc-kläderna, inlindad i en aluminium-filt (om man inte hittar något )
Packväskorna är lättpackade så det är bara att kasta i prylarna snabbt och dra vidare ....

Håller nog med, försöker också ta med så lite som möjligt. Kan reta mig länge om jag tagit med två tröjor, men bara använt den ena.

Hade t.ex. alltid med mig en ficklampa stor som en penna när jag var ute och fyllcampade med hojen. Den var helt kass, eftersom av/på-knappen satt i änden som på en kulspetspenna, med följden att den jämt råkat bli påslagen bland allt annat i tankväskan och därför hade tomma batterier när jag skulle ha den. Lik förbannat skulle lampan ändå alltid med, eftersom den "kan va bra att ha." Med tomma batterier... :huvet

Nu tog inte lampan så mycket plats, men det retar mig att släpa på grejor som jag alltid klarar mig utan. Och just att ta med bra-att-ha-saker är svårt att sluta med, för mig tog det många år.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Visst finns det små och lätta campingstolar, men de kostar lätt 1500... så jag kör med en från Jula eller Harald Nyborg, kostade en femtiolapp... inte så smidig packvolym, men surrar den ovan en sidoväska så den är inte i vägen.

För visst är det trevligt att kunna sitta vid sitt tält!
I mitt tunneltält finns det även plats att ha den uppfälld inne i absiden, inte för att sitta i men väl för att lägga upp hjälm och hänga blöta kläder på osv.

Gällande mat så handlar jag oftast utmed resan, dvs riktig mat... på marknader eller i små lokala affärer.
Rekommenderas!
Exempelvis stekt kycklingfilé anser jag vara trevligare än pulversoppa.
Till frukost kokas ägg, äts tillsammans med kall yoghurt tex och macka.

Ett par burkar kycklingpastej (ej kylvara) tar jag med som "reservproviant" och dessa funkar som de är eller på macka.
Googla Argeta kycklingpastej så ser du.


För övrigt en trevlig tråd detta, varför det i varenda "tälttråd" skall tjafsas om hotellens fördelar begriper jag inte, jag bor också på hotell ibland, på vissa resor... men att bo och leva ute ger mer bestående intryck.
Vill man ha maximal komfort och bekvämlighet så skall man ju knappast färdas med mc alls.
Bil har ryggstöd, tak och ac... men man kommer inte lika "nära verkligheten" i en bil.
På samma sätt avskärmas man en hel del om man bara bor på hotell och käkar restaurangmat.

Men visst blir packningen klumpigare om man reser med tält osv... men ofta kan man bo flera nätter på samma ställe och göra dagsutflykter åt olika håll, helt utan packning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Krama tutte går alldeles ypperligt i tält också :fakta

Jag har ett Hilleberg-tält, en tjock och bra Exped-madrass, en Haglöfs-sovsäck och en Exped-kudde, så knappa 10 papp. Men jag har haft grejerna i 6-7 år, och räknar med att ha dom 10-20 år till, så dom kommer att betala sig många gånger om :fakta Och jag sover som en klubbad säl i tältet, och vaknar pigg och utvilad, det är inte alltid man gör det på ett hotell.

Sen tillkommer ett Trangia-kök, men det betalar ju av sig första natten man lagar riktig mat istället för att käka på restaurang. Men pengar är inte allt, känslan av att sitta bredvid tältet en ljum sommarkväll och mumsa i sig en god middag är svårslagen :fakta

Ja fan tält e grymt , jag har har mellan 60-100 tältnätter per år.40 i sträck i sommras
Finns inget som slår att lägga sig och slagga i tält med ett regn mot tältduken.
Dock börjar man undra om det är värt och pynta 400-450 spänn för en tältplats , vildcampa e bra
men då minimeras risken för brudar , för dubbla priset får man då hotell och brudar i dom lägena
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Räknar ut prisbild på min utrustning förutom sidoväskor som jag alltid använder.
Alltid bra med sidoväskor så man har extrakläder, regnställ och möjlighet att handla efter jobbet.

Tält handelsboden 4bikers mini 1499
Sovsäck haglöf tarius +1 995
Liggunderlag synmat 7lw. 1539
Uppblåsbar kudde Jysk. 40

Biltema artiklar:
Gasolbrännare titan. 299
Kokkärlssats 0,5/0,9 lit. 179
Gasoltub engångs 230gr. 40
Pannlampa. 50
Repsats däck. 249
Lufttrycksmätare. 23
Packrulle sadel. 159
Plastskedar 50st. 10
Plastkaffekoppar. 50


Totalt. 5132

Ovanstående grejor funkar och ryms i sidoväskor samt packrulle.
Tältet går ej ner i toppbox men förenklar campingen i så hög grad att jag tar packrulle istället som det ryms i.
Montaget blir fult, speciellt med skabbig miniryggsäck( regnkläder)ovanpå.
Ingen hinner ändå uppmärksamma detta, sporthojtourare rörs sig för det mesta i 150+.

Kan tillägga att jag tar mina sämsta kalsonger och T-shirts på färden och snör iväg dessa eftersom, allt enligt tidigare tips på forumet.

Har full respekt för hotellcampare och restaurangätare, inget sätt är fel, huvudsaken man trivs.

Kan köpa grejor för billigare än 5000, provat detta och det blir inte bra.
Man fryser, blir blöt, får inte sova bra med påföljd att man inte orkar köra fort och långt.
Och så kan man inte ha det om vi ska köra trans euro express.

Edit: ställde in mc för vintern igår, Gud så deprimerande:död
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Favorit är knorrs koppar med olika spagettiröror, färdig kopp, tillsätt kokande vatten, smakar bra.
Nackdel är att de är svårpackade.

Nä det går o fixa

Knorrs Snackpottar är grymma att göra billig frystorkad om man får dom för 10 spänn stycket.
3 st ger la en 700kcal , man vakummpackar dom i en påse som rymmer varmt vatten nog.

Då har man en Real Drytech som kostar 90 spänn för sådär 30 spänn istället:tummenupp

För dom som inte vill ha kök utan bara möjlighet att kunna äta varm mat i nödfall
är 24H meals våtkonserver och värmepåse , man lägger mjukonserven i en plastpåse , häller i liten vatten och käket blir varmt.
http://www.24hmeal.se/produkter/fardiga-ratter-i-mjukkonserv/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Någon som vet var man hittar bra sovsäck som går att koppla ihop?

Vår dubbelsäck, höger + vänster ihopkopplade, börjar bli lite sliten. Och även om jag inte har problem med att laga så delar jag tält med en kvinna och vill inte riskera att tvingas bo på dyra hotell. :fakta

Som sagts ovan så är bra grejer en förutsättning för att man ska sova bra. Visst kan man använda billigt skit men det blir ändå dyrare i slutändan förutom att det blir obekvämt. Men gillar man inte att tälta så finns det inga argument som kan övertyga.

Nu gillar jag att tälta och att det, vanligtvis, är billigare är trevligt när man inte är högavlönad, men det är inte huvudorsaken. Att det, vanligtvis, är bekvämare att parkera hojen och lasta av prylarna på hotellrummet är heller inget argument för mig. Jag försöker att inte vara för bekväm, det blir jobbigt när man är bortskämd om det inte blir så bra som det kan vara. Men det är en inställning som jag gillar då det inte blir lika jobbigt för mig som för den bekväme hotellresenären. :D

Nu är hotell bra att ha, Albermann hittade vi på väg hem från UK senast. Nära Autobahn,
€80 med hojarna under tak förutom god mat och öl så vi kommer att boka i framtiden. http://landgasthaus-albermann.de/

https://www.google.se/maps/dir/Cala...edc5699aef729!2m2!1d12.101821!2d54.143956!3e0
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det beror vart man åker ...
skall man åka en sväng ner i Europa där det kryllar av det av bra boende och mat.
Åker man i glesbefolkade områden, tup till Nordkapp kan tält vara ett alternativ.
Det gäller att packa rätt.
Det gäller att inte packa med prylar som man inte använder, prylar man inte har med sig använder man inte ....:va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns dubbelsäckar för nästan alla märken , vill du ha i alla segment så regga ett konto på utsidan.se
och kolla där.

Även sportkedjorna har billiga säckar märkta kopplingsbara men för mc bruk vill man ofta ha mindre grejer så man tittar på vandringsutrustning:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Var besviken på mitt regnställ, bulligt att packa, handelsbodens 2 skikt.
Men det var guld värt på Autobahn i spöregnet, inget fladder i höga farter samt snustorr under.

Ja, regnställ tar verkligen sjukt mycket plats. På min resa i somras var i princip ena packväskan endast regnställ+fodrade regnhandskar (biltemas mjuka väskor). Hade varit skönt att slippa det, men allvädersställ är å andra sidan väldigt bylsiga jämför med skinnstället.

Har full respekt för hotellcampare och restaurangätare, inget sätt är fel, huvudsaken man trivs.

Jag brukar vara helt död efter en dag på hojen. Då är det rätt skönt att landa på ett trevligt litet hotell, med nystrukna lakan, och så middag på någon restaurang i närheten. Framför allt de dagar man kört i regn. Finns inget värre än att krypa in ett tält med fuktiga kläder, som är kalla och våta när man ska på med dem igen dagen efter, ingeting torkar etc. Sitta utanför tältet och laga mat när det regnar är inte heller någon höjdare... Hur gör du i sådana situationer?
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top