Min båge är kopplings-vätske-holist

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hej,

Min Aprilia RSV Mille 1000 dricker kopiöst med olja... Har följt hela vägen och samtidigt jobbat med kopplingen men inte hittat några uppenbara läckage längst vägen. Trots detta så måste jag fylla på med mer i oljebehållaren varje dag. Jag har inte rivit ner själva kopplingshuset ännu men hoppas ju slippa... Någon som kan ha några tankar eller funderingar?

//C
 
Hej,

Min Aprilia RSV Mille 1000 dricker kopiöst med olja... Har följt hela vägen och samtidigt jobbat med kopplingen men inte hittat några uppenbara läckage längst vägen. Trots detta så måste jag fylla på med mer i oljebehållaren varje dag. Jag har inte rivit ner själva kopplingshuset ännu men hoppas ju slippa... Någon som kan ha några tankar eller funderingar?

//C
Var kommer kopplingen in i det hela?
Kollar du oljan lika varje gång, direkt eller strax efter körning?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
-Är den 100% Tät? o motorn.....och har inga som helst läckage!?
Så är min tanke att då att oljan går ut med avgaserna................
 
Var kommer kopplingen in i det hela?
Kollar du oljan lika varje gång, direkt eller strax efter körning?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jag kanske var lite otydlig, kopplingen har en egen oljebutk och slang ner till kopplingshuset, den har alltså inte vajerkoppling som mina tidigare bågar. Det är där någonstans läckaget ligger mellan kopplingsoljebehållare och kopplingshuset. Sorry kan inte alla dom tekniska termerna men det är så bra försök till beskrivning som jag kan... Kollar oljebehållaren varje gång före körning och behöver oftast ge den en sup... den "vanliga motoroljan" ligger på sin normala nivå hela tiden där märker jag ingen direkt (onormal) skillnad i alla fall.
 
Last edited:
Jag vet hur en Mille fungerar, den har bara inte olja i kopplingen utan bromsvätska precis som andra hojar med hydraulisk koppling. Antingen behöver du renovera kopplingshandtaget eller byta slavcylinder (burken på motorn som slangen ansluter till). Vanligast är att den börjar läcka lite utan att man märker var det tar vägen.

Har du börjat fylla på olja i kopplingen har du skapat problemet själv tyvärr....

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:
Jag vet hur en Mille fungerar, den har bara inte olja i kopplingen utan bromsvätska precis som andra hojar med hydraulisk koppling. Antingen behöver du renovera kopplingshandtaget eller byta slavcylinder (burken på motorn som slangen ansluter till). Vanligast är att den börjar läcka lite utan att man märker var det tar vägen.

Har du börjat fylla på olja i kopplingen har du skapat problemet själv tyvärr....

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Nja inte alla hojar,KTM använder mineralolja som kopplingsvätska:fakta
Detta är för om den skulle läcka i slavcylindern så får man inte in bromsvätska i motorn dä ä NO Boeno :huvet :död.
 
Nja inte alla hojar,KTM använder mineralolja som kopplingsvätska:fakta
Detta är för om den skulle läcka i slavcylindern så får man inte in bromsvätska i motorn dä ä NO Boeno :huvet :död.
Läs om, läs rätt. Jag skrev inte "alla". Jag skrev "andra". På aprilia är kopplingen skild från motorn, ett separat system. Det går inte att blanda med mindre än att man själv häller bromsvätska i motorns oljetank.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:
Jag vet hur en Mille fungerar, den har bara inte olja i kopplingen utan bromsvätska precis som andra hojar med hydraulisk koppling. Antingen behöver du renovera kopplingshandtaget eller byta slavcylinder (burken på motorn som slangen ansluter till). Vanligast är att den börjar läcka lite utan att man märker var det tar vägen.

Har du börjat fylla på olja i kopplingen har du skapat problemet själv tyvärr....

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Korrekt som du säger, det är bromsvätskan som driver kopplingen som försvinner. Jag ska byta . Däremot har jag inte fyllt någon olja i själva kopplinge. Jag ska kolla handtaget noga och ev byta slavcylindern.

Sent from my E6853 using Tapatalk
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top