Suzuki Bandit 1200-tråden

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Har tittat igen på ditt foto över förgasarna. Jag vet inte, men personligen tycker jag det ser lite konstigt ut med klamrarna runt luftburken. Har du kollar att alla klamrar är dragna, så du inte får tjuvluft någonstans?
Har inte kollat upp det, har inte haft så mkt tid att kolla på hojen sedan jag köpte den men ska ta en titt i kväll och kontroll dra alla

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Det var 10-11 år sen jag gjorde det så jag minns dåligt, men i Brinks svenska anvisning står det ju 130. Det skulle jag satsa på.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
mikuni n100-604 är som jag förstår Mikunis egen beteckning på huvudmunstycket.

Lyft trottelnålen enl instruktionerna på Brink's hemsida.
Byt huvudmunstycke till 127.5
Byt lågfartsmunstycket till 35
Kontrollera flottörnivån 14,5mm
Tomgångsskruven ut ett halvt varv till 3 varv.

Du kan köpa munstyckena hos Braigasen.se
 

Kaktusplanta

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2017
Ort
Umeå
Hoj
Bandit 1200 -06
Tjenare! Har precis tagit mc kortet och det fick bli en 2006 Bandit 1200s med ABS som första mc! Riktigt nöjd med mina 50 första mil! Håller på läsa hela tråden från början och är kring sida 70. Men är för nyfiken så ställer mina frågor här direkt!

Nu några funderingar:
Har nån någon erfarenhet av Scorpion slipon? Ligger i ganska vettig kurs på XLmoto!

Vad är vikten på orginal styrvikter? Har några minivikter där nu sedan tidigare ägare och jag tycker det vibrerar för mkt! Skulle vara intressant och veta vilken vikt dom hade från fabrik.

Jag är 185 och upplever att orginalrutan skickar all vind precis under hjälmen på halsen vilket känns väldigt jobbigt! Nån i samma längd som bytt ruta?

Tacksam för svar!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Snubblade över några foton på 1200an i färgkombinationen vit/blå. Såg helrätt ut och kändes helt enkelt jäkligt mycket Suzuki. Påminde om färgsättningen på GSX 1400 från ungefär samma årtal vad jag minns.

Är detta någon typ av jubileumsmodell? Såldes den i Sverige överhuvudtaget? Har aldrig sett någon till salu vad jag kan minnas.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Snubblade över några foton på 1200an i färgkombinationen vit/blå. Såg helrätt ut och kändes helt enkelt jäkligt mycket Suzuki. Påminde om färgsättningen på GSX 1400 från ungefär samma årtal vad jag minns.

Är detta någon typ av jubileumsmodell? Såldes den i Sverige överhuvudtaget? Har aldrig sett någon till salu vad jag kan minnas.
Jag har sett en sån med helkåpa på Claessons Motor.Men det måste varit över 10 år sen
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Fortsättning följer med min - 97a 1200. Ej mikunis munstycken så beställde nya enligt 2" modden. Flotörerna va helt å fanders fel inställda. Ut och skulle prova hojen igår men den går inte helt bra utan dör av och går dåligt vid lite gaspådrag och sedan smäller det till och den går hur bra som helst! Blir tokig snart! Vet någon om det går att beställa ett oring/packningskitt till förgasarna om det kan vara något sånt som spökar?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Då ni snackar 2" mod tänkte jag bara slänga upp en gammal dynokörning av min hoj för några år sedan.
Blå kurva - Endast ett slipon och K&N filter.
Röd kurva - 2" mod, slipon och K&N filter, samt kammar från en GSXR1100 och ombestyckning.

IMG_5528_zpsrcaszjtz.png


Jag har den förgasarbryggan kvar, helt orörd sedan dess. Om någon är intresserad av den...

Har sedan dess gått till 1216, masserad topp och RS36. Går helt underbart idag, ca 30 häst ytterligare i jmf med kurvan på bilden. Har inte haft den i bänk i nuvarande konfiguration men det kommer....
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inte orginalmunstycken säger du! Det är inte så att den var Dynojetkittad?

Det allmänna snacket om dessa, är att nålarna (av aluminium) slits ner med tiden. Sitter det original emulsionsrör och nålar i bryggan?

Annars kan jag tänka mig att dina bekymmer beror på nålhöjden. Om du har skimsat upp dem, från vilket läge har du utgått från (stod dom rätt när du började, om motorn varit kittad t ex.)?
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Inte orginalmunstycken säger du! Det är inte så att den var Dynojetkittad?

Det allmänna snacket om dessa, är att nålarna (av aluminium) slits ner med tiden. Sitter det original emulsionsrör och nålar i bryggan?

Annars kan jag tänka mig att dina bekymmer beror på nålhöjden. Om du har skimsat upp dem, från vilket läge har du utgått från (stod dom rätt när du började, om motorn varit kittad t ex.)?
Vet inte om den är det. vet inte hur dom ska se ut original så jag kan inte avgöra om den är det. Och tyvärr så kan jag inte säga om det är original emulsionsrör och nålar i bryggan heller. Hur kan man luska ut det?
Jag la märke till att clipset på nålen va längst ner och så va det en bricka oxå. Jag har inte ändrat nålarna alls utan bytte ut munstyckerna och trodde det skulle lösa problemet

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kollade lite på Dynojet, och det verkar som om emulsionsröret inte byts ut. Själv misstänker jag Dynojet, men det är en gissning. Du borde kunna identifiera vad det är genom att studera nålarna. Är det Mikuni är nålarna av stål, Dynojet är av lättmetall.

Du skriver att clipsen var längst ner på nålen, dvs nålen i sitt högsta läge. Det har jag aldrig varit med om. Hur ser stiften ut?
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Kollade lite på Dynojet, och det verkar som om emulsionsröret inte byts ut. Själv misstänker jag Dynojet, men det är en gissning. Du borde kunna identifiera vad det är genom att studera nålarna. Är det Mikuni är nålarna av stål, Dynojet är av lättmetall.

Du skriver att clipsen var längst ner på nålen, dvs nålen i sitt högsta läge. Det har jag aldrig varit med om. Hur ser stiften ut?
Ok, måste skruva isär förgasarna igen märker jag. Dom är ganska svarta. Fick byta stift här om dagen då en hade lagt av och då hade stiften gått ca 30mil. Så det är nog så att den tar alldeles för mkt bränsle. Vet du vart clipset ska sitta på nålen original?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Dessvärre står det inget om detta i verkstadsmanualen. Antar att alla motorer är individuella i den saken. På min 97'a satt clipset i det mittersta lägen. Närmast trotteln sitter en planbricka, sedan en grå tjock plastbricka, clipset och ovanpå det en vit bricka som fjädern stöder mot.

Stiften kan du bränna ren så går dom att använda igen.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Dessvärre står det inget om detta i verkstadsmanualen. Antar att alla motorer är individuella i den saken. På min 97'a satt clipset i det mittersta lägen. Närmast trotteln sitter en planbricka, sedan en grå tjock plastbricka, clipset och ovanpå det en vit bricka som fjädern stöder mot.

Stiften kan du bränna ren så går dom att använda igen.
Ska kolla detta och ta isär allt. Jag får försöka ställa in dom i mitten läget och se om den går lite bättre men jag förmodar att man måste justera luftskruven om man flyttar nålen

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inte så vitt jag vet. Det är två olika system. Nålen tillhör huvudsystemet, och skruven tillhör lågfartssytemet.

Jag har bytt stjärnskruvarna för locken till insex. På så vis kan jag clipsa om utan att ta ur bryggan. Enbart ta av tanken.
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Inte så vitt jag vet. Det är två olika system. Nålen tillhör huvudsystemet, och skruven tillhör lågfartssytemet.

Jag har bytt stjärnskruvarna för locken till insex. På så vis kan jag clipsa om utan att ta ur bryggan. Enbart ta av tanken.
Smart gjort, det ska jag oxå göra


Skickat från min F8131 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mikuni n100-604 är som jag förstår Mikunis egen beteckning på huvudmunstycket.

De kallas vardagligt för "Large round" eller "stora runda" - tillade han som precis köpt extra B12'a -97 för 12,000 - som skall 2" moddas och drevas upp med 16/43. Den hade redan rostfritt buller som kom med rensat mellanrör (eftermarknads). Väger inte ens 1/3 av originalet!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top