ZX 10 R 2009 går varm, uppgiven :-/

Har också en ZX10-09 som gick varmt på Anderstorp! Låg på ca 110 grader när jag gick in i depån!
De små kylflänsarna var rejält igensatta så jag fick hem en ny kylare nu! Ska testa i helgen så får vi se om det hjälpte!
 
Denna är relativt ny ju så skall prova att tömma den och spola igenom. Fast från andra hållet då typ.
 
Skit i vad tempmätaren visar. Motorn går inte för varmt om det inte kokar över. Se till att där är nivå i systemet och led slangen kylarlocket kräker ur till ett ställe där du ser den. Kräker det inte så är det lugnt.

Exakt så, och spyr han vatten börja med att byta lock så det inte öppnar för tidigt.

Om det inte kommer ut något så kontrollera sensorn.
 
Så hur varm skall man köra den egentligen. Om den ligger på 110 borde läcka då? Borde väl göra eller?

- - - Updated - - -

Eller nja 116 där börjar den varna
 
Jag tror aldrig jag jag har sett en kylare som behöver bytas med mindre än att den läcker pga kraschskada. Leta fel på andra ställen först...
 
Har också en ZX10-09 som gick varmt på Anderstorp! Låg på ca 110 grader när jag gick in i depån!
De små kylflänsarna var rejält igensatta så jag fick hem en ny kylare nu! Ska testa i helgen så får vi se om det hjälpte!

110 grader när du gick i depå? R1orna "nya" visar gärna 116grader på väg in lampan börjar blinka vid 118 så 110 låter svalt tror inte du behöver byta nån kylare för det i alla fall....
 
Jag tror aldrig jag jag har sett en kylare som behöver bytas med mindre än att den läcker pga kraschskada. Leta fel på andra ställen först...

Fast frågan är var jag skall börja leta.

Som jag tänker:

Den har varit inne på verkstan dom kollade först pumpen, sen bytte man termostaten så om detta stämmer och man inte satt i den gamla termostaten p g a misstag så kan man ju utesluta dom delarna.

Som jag ser det så finns det bara två saker kvar då och det är:

- Fel på Tempsensorn :dummer
- Avgaser läcker ut i kylvätskan :dummer

En kille i klubben satsar på sensorn och jag börjar själv fundera åt det hållet.:7peta

Alltså jag kunde känna att jag blev varm om benen vid vissa tillfällen med både min 04:a och min 05:a :crash

Med denna känner jag inte att jag sitter på ett stekjärn, men det kanske är skillnad vad vet jag..... :Bugar
 
Water Temperature Sensor Output Voltage
Inspection
NOTE
?Be sure the battery is fully charged.
•Turn the ignition switch OFF. •Remove the fuel tank (see Fuel Tank Removal). •Disconnect the water temperature sensor connector and
connect the harness adapter [A] between these connectors
as shown in the figure.
Main Harness
Water Temperature Sensor [C]
Special Tool - Measuring Adapter: 57001-1700
•Connect a digital meter [D] to the harness adapter leads.
Water Temperature Sensor Output Voltage
Connections to Adapter:
Digital Meter (+) ? R (sensor O) lead
Digital Meter (–) ? BK (sensor BR) lead
•Measure the output voltage with the engine stopped and
the connector joined. •Turn the ignition switch ON.
Output Voltage
Standard: About DC 2.80 ? 2.97 V at 20°C (68°F)
NOTE
?The output voltage changes according to the coolant
temperature in the engine.
•Turn the ignition switch OFF.
If the reading is within the standard, check the ECU for
its ground, and power supply (see ECU Power Supply
Inspection).
If the ground and power supply are good, replace the ECU
(see ECU Removal/Installation).
 
Följ det där och om du får mellan 2,8 och 3 volt så är sensor inom spec. Du kan ju sticka igenom ett par nålar i sladdarna så kan du mäta utan adaptern som de förskriver.
 
Angående temperaturer. Det är inte alls orimligt att kylvattnet blir en bit över 100 grader. Det kokar inte ändå genom att det är övertryck om locket är okey.

Men hade du inte fått en tempvarning eller minns jag fel?
 
Jo den går upp över 116 sen går den ner om jag stannar den. Då skall jag tillägga att denna är strypt på gasvajern av förra ägaren till 25 kw så den varvar inte ens ut. Har ju krt skitarna av mina gamla ninjor på Ring Knutstorp och dom har inte ens hamnat i närheten av denna även en varm dag.

*suckar*
 
Kom ner till Höganäs i eftermiddag med Sprint RS, hade 91C på tempmätaren när jag stannade. #

Mellan 73C och 85C mätt med IR-termometer på kylaren direkt efter jag stannat.
Åker hem på måndag.
Du har PM med mitt mobilnummer.

# Tempen stiger till 91C under krypkörningen genom Höganäs centrum från normala ca 82C.
 
Flödar vattenpumpen som den skall?
Flödar slangarna som de skall?
Flödar kylaren som den skall?
Flödar blocket som det skall?

Är kylningssystemet rätt luftat?
Är det tillräckligt med vatten i kylningssystemet?

Fungerar termostaten som den skall?
Fungerar temperaturmätaren som den skall?



Är du säker på att 116*c är max operating temperature?
 
Flödar vattenpumpen som den skall?
Flödar slangarna som de skall?
Flödar kylaren som den skall?
Flödar blocket som det skall?

Är kylningssystemet rätt luftat?
Är det tillräckligt med vatten i kylningssystemet?

Fungerar termostaten som den skall?
Fungerar temperaturmätaren som den skall?



Är du säker på att 116*c är max operating temperature?

Gerts i Ängelholm kollade pumpen och bytte samt kylvätska i samband med detta så dom delarna utgår jag från att dom är ok.

Det som återstår är om det är ett stopp i kylaren av någon anledning. Gerts tror det nu efter att ha bytt termostaten så jag skall spola genom den. Inte för att jag själv tror att det är det som är felet, men bara för att ha gjort det.

Skall kolla om felkoderna ikväll, faktiskt inte gjort detta och ahr ingen aning om ens Gert har gjort detta. Man bör få service code 14 om det har med tempmätaren att göra. Skall även kolla ECU:n och batteriet att jordningen sitter ok.

Om inget av detta hjälper skall jag lyfta tanken och mäta på kablarna för temmätraren skall ligga mellan 2.8 och 3 volt vid ca 20 grader celsius.

Om inget av detta stämmer lägger jag mig ner och gråter galla!

68 K + 4200 hmmmm detta blir en dyr hoj verkar det som :huvet
 
Gerts i Ängelholm kollade pumpen och bytte samt kylvätska i samband med detta så dom delarna utgår jag från att dom är ok.

Utgå aldrig från att något är ok. Det är det största misstaget man kan göra vid felsökning. Vad exakt gjorde gerts?..

Jag har varit med om flera gånger att impellern havererar och snurrar på axeln så där blir bara ett symboliskt pumparbete. Jag har däremot aldrig sett en kylare som inte kyler då den är igensatt på en mc.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top