Montera av och på nytt däck utan balansering?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Behöver man balansera om ett hjul om däcket monteras av och på på samma ställe samt att däcket inte rullat en meter? Mitt fälgband har spruckit så jag måste ha ett nytt, resulterade i smygpunka genom ekarna, värdelös konstruktion av KTM eftersom det var tryckgivaren som skaft hål på tätningsbandet... Att de inte har tätat ekarna försäg är korkat.
 
Last edited:
Är ekernipplarna lika sylvassa som på 690 kan jag rekommendera att dra silvertejp över dom också då fälgbanden är förbrukningsvaror annars
 
Det går utmärkt att plocka av. Dra ett sträck med en spritpenna så du vet ungefär hur det satt.
 
Det går utmärkt att plocka av. Dra ett sträck med en spritpenna så du vet ungefär hur det satt.
Gjorde en markering vid ventilen.

När man monterar den där gummitätningen fettar man bara in den överdrivet mycket då eller hur får man det tätt på bästa sätt?
 
På en 1190!?? Lufttrycksgivaren den tycker du jag ska skita i? Nä glöm det, slang är det värsta som finns, speciellt när man får punka på däcket.

Ja...? Det är ändå där du kommer att hamna förr eller senare.
KTMs lösning på slanglösa ekerfälgar funkar inte.
"Leaking all over the world" är en bra ersättning för "Ready to race".



Annan grej, eftersom detta är teknikforumet:

När man monterar den där gummitätningen fettar man bara in den överdrivet mycket då eller hur får man det tätt på bästa sätt?

"Fettar in" kan missförstås. Antar att du menar däckmonteringspasta - som inte är "fett".
Jag vet för övrigt inte om just det är rätt metod - men vanligt smörjfett är i vart fall inte korrekt produkt.
 
Ja...? Det är ändå där du kommer att hamna förr eller senare.
KTMs lösning på slanglösa ekerfälgar funkar inte.
"Leaking all over the world" är en bra ersättning för "Ready to race".



Annan grej, eftersom detta är teknikforumet:



"Fettar in" kan missförstås. Antar att du menar däckmonteringspasta - som inte är "fett".
Jag vet för övrigt inte om just det är rätt metod - men vanligt smörjfett är i vart fall inte korrekt produkt.
Slangat är inte ett alternativ för mig, funkar inte tätningsbandet kommer jag i första hand försöka täta det på annat vis och i andra hand köpa andra fälgar.

Med fett syftade jag på vaselin eller silikonfett.
Får man en tät hinna på var sida om nipplarna mellan gummitätningen och fälgen lär detta täta lika bra som någonting annat
 
Last edited:
Har kört drygt 6000 mil på 1190 SA och 1290 SA. Skeva fälgar är ett jätteproblem på dessa som i och för sig åtgärdas på garantin. Klart irriterande ändå. Att fälgarna läcker har i alla fall inte jag råkat ut för. Behöver knappt fylla på under säsongen.
 
Vad är fördelen me slanglöst då?

Man slipper plocka loss däcket om man får punka i nowhere.

Sen kan slangen öka temperaturen på däcket då det kan ske friktion både på insidan som på utsidan av däcket. Det är inte däcket byggt för, dvs ökat slitage.
 
Last edited:
På en 1190!?? Lufttrycksgivaren den tycker du jag ska skita i? Nä glöm det, slang är det värsta som finns, speciellt när man får punka på däcket.

På min Husa 570 sitter det slangar i de sk slanglösa fälgarna. Om det inte läcker så behöver man ju inte någon övervakning av trycket, eller? Sitter så mycket onödig skit på hojarna nuförtiden, fy fan!
 
På min Husa 570 sitter det slangar i de sk slanglösa fälgarna. Om det inte läcker så behöver man ju inte någon övervakning av trycket, eller? Sitter så mycket onödig skit på hojarna nuförtiden, fy fan!
:hihi det sista kan jag hålla med om! Men hur många Norgeturer gör du med din 570? Och hur många gånger passerar du 200?
 
På LC8 har fälgarna varit sorgebarn i generationer.
För mjuka, orunda, kastande - och läckande.

Scoutar man runt så verkar är quickfixen för 1190 vara att köra med slang fram för att minska risken för att tappa all luft ögonblickligen när man kör på sig en "fälgsmiley":

KtmOffroad007_zps1a084dba.jpg


http://www.wilddog.za.net/forum/index.php?topic=125301.0

...och för att öka chansen att ta sig hem igen.

Den seriösa fixen är att ekra om till smalare, starkare fälgbana för att minska risken att slå sönder de breda, sköra slanglösa fälgarna.


Vad gäller läckande fälgband framförallt bak, så verkar problemet vara av två olika karaktärer:

1. Vid däckbyte är det grymt tight mellan däck och det tätande fälgbandet.
Det verkar vara större chans att skada däckbandet, än att skona det - oavsett om man går till däcksverkstad eller pular hemma. De flesta av dessa smygpunkteringar kommer alltså efter däckskifte. Kanske kommer branschen att lära sig kränga däck även på dessa fälgar vad det lider, men ännu så länge ser det mörkt ut.

2. Hårdkörning på gata med mycket ryck på låga växlar ökar risken för smygpunka bak.



Så, i teorin är det kalas med slanglöst.
I praktiken? Tja, kräver man något av hojen så är det ett elände.

Bara att lära sig kränga. Det finns inga genvägar.
 
OK, det låter sorgligt! :( Jag försöker i vart fall få det slanglöst innan jag förhastar mig med annat. Fälgbanor ala BMW är mitt nästa steg om det skiter sig. Alltså fälgbanor där nipplarna sitter utanför däcket.

normal_KTM_Xlace_Tubeless4.jpg


Kineo Wheels är nog bästa alternativet. Alltså samma fälgar som sitter på MV agusta brutale 800 dragster RR (drömhoj förövrigt)
 
Last edited:
Man slipper plocka loss däcket om man får punka i nowhere.

Sen kan slangen öka temperaturen på däcket då det kan ske friktion både på insidan som på utsidan av däcket. Det är inte däcket byggt för, dvs ökat slitage.

Har bara fått punka en gång på alla år man kört å de va på enduro... Fick en spik i bakdäcket...
Så punka händer inte så ofta...

Värme på eller i däcken kanske man kan lida av vid hård körning typ bana eller så..
Har använt mousse eller korv pasta på slang vid enduro körning me lågt luft tryck för att minska frikonen mellan däck å slang..
Så även värme utveklingen känsla lite avlägsen...
 
helt rätt, sunt förnuft gäller... idag kan ingen kränga folk tror liksom att det är omöjligt. Hela däckbranschen är mongo ex hittade jag på TTs twitter feed
https://via.tt.se/pressmeddelande/f...olyckor?publisherId=1373144&releaseId=1381010 så vet inte ens människor vart de bästa däcken ska sitta. Vilket samhälle lever vi i? folk sätter sig på en hoj/bil och vet inte ens vad de ska vid fel. här finns det en skön jävel


https://www.youtube.com/watch?v=Hul4lq0sZC8



Att lära sig lägga om allt själv är nog det bästa man kan göra
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top