Gran Premio Red Bull de Espana

Rossi om problemen under racet

http://www.autosport.com/news/report.php/id/129381/rossi-lucky-to-finish-after-vibration

The Italian, who won at Jerez 12 months earlier, said while speed on acceleration had been an issue all weekend he had been forced to slow in order to finish the race after developing a vibration.

"[It was a] very difficult weekend and a very difficult race for us," said Rossi.

"We expected to be stronger, more competitive, especially looking at the results of previous years at Jerez.

"We struggled with the speed in acceleration. It was the main problem for all the weekend.

"And at the end in the last six seven laps, especially on the left [corners], I started to have a very high vibration and I had to slow down three second per lap.

"I was lucky to arrive at the end."

Vad har Yamaha gjort? Tech 3-hojen är väl samma hoj som Rossi körde förra året och den verkar ju betydligt jämnare på alla sätt än nuvarande M1.
 
Jack Millers straff:

C_PIJn1XcAIvpAn.jpg:large


https://twitter.com/crash_motogp/status/861253054619930625

Undrar om Stoner fick nåt straff för denna?

https://www.youtube.com/watch?v=EMUyw9N6RDY
 
Vad har Yamaha gjort? Tech 3-hojen är väl samma hoj som Rossi körde förra året och den verkar ju betydligt jämnare på alla sätt än nuvarande M1.

Tech3-hojen är betydligt närmare den hoj VR sitter på just nu än förra årets hoj. Tyvärr verkar det som att fabriks-Yamaha gjorde ett tveksamt val av framdäck med tanke på att söndagen har lite andra förutsättningar än lördagens kval (högre temperatur och att Moto2's Dunlop-sulor varit ute i ungefär samma spår precis innan). Dock inte så lätt att förutse då årets däck inte är samma som förra årets däck.

Ett problem under acceleration ut ur sväng är allt som oftast orsakat av att man har problem in i sväng. Tveksamt förtroende för framdäcket genererar allt som oftast tveksam "stopping power" vilket gör att man bromsar lite längre än normalt. Därför sabbar man sin hastighet i mitten av kurvan och tvingas följaktligen att öppna gasen vid större lutningsvinkel än normalt, om man vill hänga med en bättre fungerande hoj framför. Med följden att det spinner mer och att föraren tror att man har sämre grepp bak.
 
Tech3-hojen är betydligt närmare den hoj VR sitter på just nu än förra årets hoj. Tyvärr verkar det som att fabriks-Yamaha gjorde ett tveksamt val av framdäck med tanke på att söndagen har lite andra förutsättningar än lördagens kval (högre temperatur och att Moto2's Dunlop-sulor varit ute i ungefär samma spår precis innan). Dock inte så lätt att förutse då årets däck inte är samma som förra årets däck.

Ett problem under acceleration ut ur sväng är allt som oftast orsakat av att man har problem in i sväng. Tveksamt förtroende för framdäcket genererar allt som oftast tveksam "stopping power" vilket gör att man bromsar lite längre än normalt. Därför sabbar man sin hastighet i mitten av kurvan och tvingas följaktligen att öppna gasen vid större lutningsvinkel än normalt, om man vill hänga med en bättre fungerande hoj framför. Med följden att det spinner mer och att föraren tror att man har sämre grepp bak.

Intressant! Ser nu att båda Tech 3 yammorna körde medium fram medans fabrikarna körde hårt, det kan ju klart förklara saken då. Men snackade in Vinalez om att det var bara det hårda han fick att funka fram under träningarna?
 
Men snackade in Vinalez om att det var bara det hårda han fick att funka fram under träningarna?

Precis. Och därmed låser man fast sin tankeverksamhet i att bygga en hoj för förhållanden som är fem-sex grader kallare (= bättre) än racet och inte heller har Moto2-klet över hela banan. Alltså ingen hänsyn till att greppet under racet kommer att vara sämre än greppet under träningarna.

Om banans mekaniska grepp helt plötsligt är sämre så är det inte helt ovanligt att ett hårdare däck tar slut fortare än ett mjukare däck, eftersom det har mer slip / spin redan från första varvet och därmed nöts ner och / eller överhettas fortare.
 
Fett kul med Pedrosa i topp, det har han förtjänat! :Bugar

Lorre ropar, i parc fermé, att det kändes som en seger och jag tror honom. :tummenupp
Zarco visade att han lugnat sig efter tillrättavisning av Rossi att åka "Quiet!"... INTE!!! :yoparty
Zarco är klart racets behållning för mig.
Och Cal, tydligen en av de bästa förarna som finns enligt honom själv, klotar. :3freak

Det har nog smugit sig in lite osäkerhet i det segersäkra Yamma-teamet nu. :7peta
Lite crasher och nu med fel däck så är man 24 resp 38 sekunder efter. En evighet.
Tror inte Rossi vill bli omkörd av Aprillia och ligga 10 sekunder för Smith.
Dags att knyta handen i fickan för di blå så vi får ännu bättre fighter i toppen.

Såg bitvis ut som KTM hittat något med sin nya motor men inte riktigt ändå. :(
Synd att Pol klotade som såg ut att trivas bäst med nya spec'en.

Och Miller tar och :smasha stackars Bautista som ju inte bowlat av någon på jEtTTeLenGE!!1!
Har inte sett några bilder på incidenten men Miller var ganska rak med vems fel det var. :crash
 
Från Millers twitter :hihi

tB4JTuc.jpg


dDLpUdd.png


Kratoz skrev:
Och Cal, tydligen en av de bästa förarna som finns enligt honom själv, klotar.
Cal har ju varit jävligt stor i truten på sistone, särskilt den här helgen. Uppenbart att han fiskar efter ett fabrikskontrakt, men vem skulle han kunna ersätta? Känns lite som storhetsvansinne.
 
Jag tyckte det var ett kewl race.
Och du Alatalo: tack för att du skriver här, det gör behållningen så sjukt mycket större.
 
Kryptiska kommentarer från Vinalez om helgens däckproblem.

http://www.crash.net/motogp/news/245321/1/vinales-i-crashed-in-austin-with-same-problem.html

“So my problem was in the front, on the right side. This morning was perfect. Something we didn't understand and we have to work. I know that we crashed in Austin for the same problem, but today I had the luck that I was not so fast as Austin, I had some riders in front, so I could not push at 100%. That's why today I saved the crashes.”

When pressed on the cause of these issues with the front, he said, “I cannot tell the truth. Finally… difficult. I cannot say nothing. Finally, if you say something, you get an email. So you cannot say something about this.

“What I say is that in the morning I was feeling really good, everyone can see that my lap times were really constant. Good on the line, good on the braking points.”

“This afternoon was totally different and a disaster on the braking point. I was braking 30 meters earlier than this morning. Finally … I don't know … we are losing so many points and it was I think not our fault.

So the fault was with Michelin? “I cannot tell you,” he said.
 
Vinales verkar ändå hävda att det var något fel på gummit.
De flesta verkade haft bättre grepp på måndagstesten än söndagsracet.
Vinales var ca 1 sek snabbare per varm under ganska lika omständigheter.
Det som skiljde var att inga Moto3 och Moto2 lopp körts på måndag.
Mer här från crash.net
 
Vinales verkar ändå hävda att det var något fel på gummit.
De flesta verkade haft bättre grepp på måndagstesten än söndagsracet.
Vinales var ca 1 sek snabbare per varm under ganska lika omständigheter.
Det som skiljde var att inga Moto3 och Moto2 lopp körts på måndag.
[URL=http://www.crash.net/motogp/news/245339/1/monday

Om jag förstått det rätt så menar han att kvalitén inte är riktigt jämn och Dovi sa även att han inte kunde lita på att samma däck var likadant från race till race.
 
Kom hem från Jerez igår, grym bana, andra resan dit.. Har ni inte varit där och har möjlighet så åk!
Ta med egen mat och dryck bara.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top