Gran Premio Red Bull de Espana

Jag tror alla förare kan vara, mer eller mindre, konkurrenskraftiga på en M1.
Men alla kan definitivt inte vara det på en Honda eller Ducati.
Vissa förare har, förstås, mer talang än andra.

Tech-3'orna verkar ha fått ett skapligt lyft till i år.
Tror inte Yamma gillade att Cal var så framgångsrik på sin satellit-honda i fjol. :)

Kan också tillägga att jag på intet sätt är någon expert på kör-stil.
Klart man ser skillnad på en MM och en Lorre, men jag har dålig koll på resten. :rodnar
Vet inte om Z, Folger, Baz, Rabat tex kör hårt eller mjukt.
Enligt Rossi kör ju iaf Z Moto2. :hihi
Vad gäller hojarnas körbarhet kan man ju bara gå på vad förarna själva säger och spekulerar kring.

Hur som får både förare och stall gärna fortsätta med vad de gör för mig då starten på mästerskapet i år har varit sjukt spännande.
Ju fler som är där uppe i toppen och fightas ju lyckligare är jag. :tummenupp
 
Är också övertygad om att Tito inte skulle vara där Z är vilken maskin han än satt på.

Medhåll, Tito peakade 2014 och har nog sin plats kvar mycket pga "pappas pengar". Hsh, han skulle nog trivas bättre på M1:an men den chansen lär har inte få.
 
Yamman är säkert bland de mest lättkörda och bästa i fältet, den är ju däremot inte överlägset snabbast. Det är ju lätt att jämföra vad Pol och Smith åstadkom med den maskinen förra året och vad Zarco gör i år. Är också övertygad om att Tito inte skulle vara där Z är vilken maskin han än satt på.

Fast det vore ingen helt bra jämförelse trots allt. Zarco och Folger fick ärva en hoj som var byggd för det nuvarande reglementet. Pol och Smith fick örva en hoj som var byggd för Yamahad egen elektronik och ett annat däckfabrikat. Jag skulle säga att det är en rätt rejäl skillnad. Däremot ska man inte ta något från de nuvarade Tech3-grabbarna, för de gör det fantastiskt bra så här långt.
 
Löper Rabats kontrakt ut 2017? Teamet har ju en het ersättare i Morbidelli!
 
Blir det torrt så tror jag faktiskt att Rossi tar det. Han har ett fantastiskt "Track record" på den här banan och blodad tand och mästerskapsledning, så tror jag på en repris av förra årets race. Det blir Yamaha i toppen och en Marquez på tredje, som kommer att kämpa med näbbar och klor för att hänga med. Pedrosa får tyvärr nöja sig med fjärdeplatsen.

1. VR
2. MV
3. MM
 
Haha, Smith före Rossi efter FP1, det är nog första och enda gången man kommer att få se det :rofl

Bring on FP2 i lite torrare förhållanden!
 
Dagens look alike= barbera vs shean banan:rofl
 
Last edited:
Och i FP2 är Pol före Marquez!
Vad händer? :skrämd

EsP såg j@vligt nöjd ut när han gick i mål. :)
Undrar om de hittat något hos KTM?
 
Och i FP2 är Pol före Marquez!
Vad händer? :skrämd
...
Visst, ett helt ok resultat...so far. Men MM var en av de som inte bytte däck under FP2.
Det blir garanterat rejäla omkastningar imorrn med nya sulor och torr varm bana.
 
Lite OT men det får ni dras med.

Det snackas lite om screamer- och big bang-motorer. Vad big bang var kunde jag räkna ut, men var tvungen att googla screamer.

Men vad är för- respektive nackdelar? Borde inte en big bang få en ojämnare gång och kraftöverföring än en screamer?
 
Allt stavas tröghetsmoment och dess pulsationer och hur man minimerar eller eliminerar dessa. Läs de artiklar Neil Spalding och numera framlidne Kevin Ash skrev på detta område. Inte Emmets copy and paste. Och även om det är lockande, dra inte för stora slutsatser av en friträning i upptorkande förhållanden. Syftet hos olika förare är brutalt olika då alla vet att det kommer att gå sekunden fortare i morgon.
 
Kul att se DP på topp igen. Hoppas det håller sig i racet! :fakta
 
Vad sjutton hände med Crutchlow i parc fermé efter avslutat kval? Visst, han blev stucken av en geting men att stå och dissa Honda direkt inför publik och i direktsändning? Han såg ju helt manisk ut.
 
Back
Top