Jawa 2 takt ryker Extremt mycket, flottörhöjd

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Vart ska jag mäta flotörhöjen ifrån? Jawan rycker så mycket att det blir stora rökmoln bakom, mäter jag från kanten är det 4mm jawa4.jpgjava 1.jpgjawa2.jpgjawa3.jpg
 
De anger ju på vilken höjd bränslet ska vara i förhållande till delningsplanet. Så du ska antagligen ha en U-slang som du fäster i botten på flottörhuset och kollar med.
 
Det är nog inte därför den ryker.

Låg flottör så kan den flöda över när du står parkerad, och då kan det rinna ner i vevhuset, avgasrör och bli rejält surt, ryka och bluddra tills du gasat rent. Kan iofs bli effekten att den aldrig riktigt hinner rensa rent och går konstant fett men då det mer utmärkande symptomet att den bluddrar.

Hög flottör så kan det tömma flottörhuset på bränsle så att den går magert.

Gamla Jawor ryker, men om det är extremt och du inte har för mycket olja så skulle jag hellre fundera över axeltätningen mellan vevhus och transmission.
 
Skjutmått är överflödigt när du justerar flottören, justera så att du får högsta möjliga bränslenivå i huset men ändå lite säkerhetsmarginal så att flottören säkert kan stänga nålventilen.
 
Är det alltså från botten i flotörkoppen till flotören som det ska va 11 mm?

Nej de menar avståndet från delningsplanet mellan förgasaren och flottörhuset och ner till bränslenivån i en slang på utsidan som representerar bränslenivån i flottörhuset.

Man kan även göra som Two Stroke Man skriver. Ställa in flottören så att ventilen stänger några millimeter innan flottören och/eller dess upphängning tar i något.

Kolla också om det finns olja på tändstiftet som skulle kunna tyda på dålig vevaxeltätning. Om tätningen är dålig eller det är mycket glapp i ramlagren så drar det in olja från transmissionen den vägen. Man brukar t.o.m kunna se rejält med olja på kolvtoppen i så fall.

Du kan kanske lägga upp en film och visa hur pass mycket det ryker när motorn och avgassystemet är varma så är det lättare att kunna säga om det är normalt eller ej.
 
Om jag finkör längre sträckor med min samlas olja i piporna. Ryker som ett as sen när man kör i högre tempo (för en JAWA då asså:).
Lugnar ner sig efter en mil eller två.
Stänger du inte bensinkranen när den står på sidostödet är det vanligt att vänstra cylindern får sig en liten snaps under vilan. Ännu mer om nålen inte tätar hundra.
Dom rutinerade stänger kranen en stund innan moppen ställs för vila.
 
Jag kör med sidovagn och kör i 30 kilometer med ungarna i, så jag gasar ju aldrig ur den, det försvinner ju inte växelådsolja så jag tror inte att den drar där. kanske borde stänga kranen en stund innan, får testa detta
 
Blåa röket (som är typiskt för gamla 2taktare) har inget med flottörhöjden att göra.

För högt bensinnivå i förgasaren gör blandningen rikt, och i extremt fall (med 4-taktare) kan man se detta som svart-aktikt rök. Dock, andra symptom, såda som att motorn varvar "bluddrigt" kommer först..

En läckande flottörsventil + öppen krana kan dock orsaka att det rinner oljeblandad soppa ner "till vevhuset" och då bensinen (i bästa fall) dunstrat bort blir oljan kvar. Och det blir extra rök vid kallstart. (I värsta fall får man bensinkompression och krokigt vevstak, till exempel..) Extra rökt med tvåtaktare efter kallstart och hård gasning efter lång puttrande är i övrigt rätt typiskt, även om allt är OK. Oljedropparna på diverse ytor i vevhuset kommer loss och hamnar till cyllen..
 
Glömde kranen på igår,och då hade jag en pöl bensin under förgasaren, när jag håller förgasaren upp och ner så är nålventilen tät när jag blåser i bensinslangen, men på nåt vis måste den väl kärva nu då? Kan man typ polera dom med nåt fint eller ska man försöka få tag på en ny eller va gör man
Om den inte är tät och jag slö-kör i 30 km, så borde den väl kunna gå för fett eller?
 
Om nålen tätar när du håller den upp och ner så kan det vara antingen flärpen på flottören som inte stänger när den ska. Den brukar gå att böja upp så nålen stänger tidigare. Du kan också ha en kass flottör som inte flyter som det är tänkt.

Vilken förgasare har du? Jag trooooor att jag har en begagnad flottör skräpandes någonstans. Annars hittar du delar till det mesta här. http://www.jawashop.com/Home/Index
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top