Dagens Blocket! (mc-relaterat)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Klart det finns prutning, men när folk lägger ut hojar för 80 85 tkr för en 08 typ cbr 1000rr. Realisk så tycker jag max 60tkr låter rimligt då pruta man ju jätte mkt tycker dom.

Du har rätt.. Måttligt påslag är en annan sak... Vill man ha typ 60' så är de väl Oki att lägga sig på 65' me Prisdiskussion på plats...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Den där tycker jag mig ha det förut här i tråden, han fick den visst inte såld sist heller isf. :hihi

Som punkt 1 ska han kanske lära sig att uttrycka sig lite trevligt.
Att redan i annonsen ställa en massa krav på en eventuell köpare är illa nog, om man dessutom sitter med en gammal jävla reklampelare till hoj som uppenbarligen är svårsåld så är det absolut dags att tänka om när det gäller språkbruk.

Även om detta vore min drömhoj så skulle jag aldrig ringa på den annonsen.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
En sorglig annons, tycker jag.
Vi kommer få se många annonser framgent, där anhöriga skall sälja av någons pärla.
Eller "pärla"...
Det finns många ljusblå föreställningar kring vad arvegods kan vara värt.

håller med dig vill bara till läga att skönheten sitter i betraktarens ögon :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.blocket.se/lulea/Ombyggd_zuzuki_maruder_72958635.htm?ca=11&w=3

Gillar att folk har sin fantasi kvar iaf när det kommer till prissättning!:dummer
Glidare varierar kraftigt i pris. Med ombyggnad och rätt person med intresse så kan den nog gå för 30'.
Vet att det låter befängt för de modsen :crash
Men folk som köper glidare tänker inte bara ekonomiskt.

Om inte annat så är det en bra summa att börja nedprutningen på.
Sätt ut hojen för 31 och var beredd på att sälja för 27-28.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.blocket.se/varmland/Aixam_Scouty_GTR_72956361.htm?ca=11&w=3

Konstigaste motorcykeln jag sett eller är det en bil? Svårt att tyda i annonsen:va


Svårt att tyda överhuvudtaget. Den går in under samma knasregel som Quaddar, ATVs, och Go-Cart liknande köretyg som anses ge "frihetskänsla" som en motorcykel, fast man bara har bilkörkort.
Om det hela väger under en viss vikt, saknar krocksäkerhet och inte har mer än 15 kW. Typ.


Här är gamla och nya reglerna:

*
Réglementation en fin de vie 2002/24/CE
Category L7e

Maximum speed --

Maximum power 15 kW (20.3 hp)

Unladen weight 400kg (without fuel or accessories)


Nouvelle Réglementation 168/2013/UE
Category L7eCP

Maximum speed 90 km/h

Maximum power 15 kW (20.3 hp)

Unladen weight 450kg (with fuel)

Den utannonserade MC-bilen får alltså enligt de gamla reglerna gå precis hur fort som helst, och kan köras på antingen A* eller B* kort.
Ett drömfordon...?

I själva verket ett av livets stora mysterier. I vart fall här i Sverige.
Vem har, A.D 2017 endast A* kort, men bär ändå på drömmen att köra bil?
En MC-bil ny kostar typ en och en halv gång av vad en ny småbil kostar, och en 10 år gammal beggad kärra tydligen mångdubbelt mer än en begagnad bil.

Så varför? Prisskillnaden mellan MC-bil och bil finansierar ett B*-kort för precis vilken idiot som helst.
...och har man redan B*-körkort, så varför klämma in sig i en dyrare och på alla sätt sämre MC-bil?
Lägre årsskatt? Det är den enda reella fördelen jag kan se mellan bil och MC-bil.
Räknar man hem kalkylen på det? *fniss*

Jag fattar argumenten för att skaffa sin unge en mopedbil: enklare förflyttning, större frihet för föräldrarna som slipper hämta/lämna, döva samvetet för bristande föräldraengagemang, status och en del annat sånt.

Men en MC-bil...? Skall man avstå ett år med AM-kort och mopedbil för att istället ta MC-kort som 16-åring?
Eller skall man ta både AM och A1 inom ett års tid, och dessutom köpa båda fordonen?

...och MC-kort? Är inte det farligt? Tänk om lilla Tindra får för sig att köra riktig MC?
Glöm inte att köpet av mopedbilar, och antaglig även MC-bilar ofta rationaliseras med argumentet "säkerhet". :näsblod

Det finns ett argument som kanske kan bära här: slippa vara låst mellan svenska dödsräcken i 45 km/h.
Men värt? Tja, i det fall Trafikverket byggt sönder den enda vägen som finns och inga alternativa sträckningar inom rimligt avstånd existerar, så...
Nej, det håller inte. Hur fan man än vänder på det så håller det inte.
Jag tror dessutom att det nya reglementet tillåter fyrsitsiga MC-bilar - om dom byggs extra tunt, pappigt och osäkert.
Häpp! Fler döda tonåringar på en och samma gång.

Man kan fråga sig hur många MC-bilar som sålts i Sverige under det senaste decenniet.
Kanske skulle staten göra en slagning på de registrerade ägarna, ta kontakt och fråga hur det står till i övrigt...? Eugeniken ligger ju på is just nu, men allt går ju som bekant i cykler. Innehav av EU MC-bil skulle kunna vara något att börja nysta i...

Annat är det i Frankrike - surrogatbilarnas hemland.
Konceptet är stort är, dels pga förmånliga skatteregler, men även tack vare att det finns en uppsjö av förenklade körkort för alla dem som av medicinska, kognitiva eller alkoholrelaterade skäl inte kan få eller behålla ett riktigt körkort.
Därför existerar fortfarande dessa "voiture sans permis" - körkortsfria bilar: dom är till för sådana som absolut inte borde vara ute på vägen.
Född innan 1988? Körkortsfritt paw-rikhtiit.

Tänk på det när ni semestrar i Frankrike - vilken idiot som helst kan sitta bakom ratten i en sådan där surrobil. Och gör det oftast.



Men, det är inte därför företaget som säljer just detta exemplaret skall brännmärkas, hudflängas och sättas i stupstock. Nej, deras brott är värre än så:

Den som i Sverige lägger till en genitivapostrof i sitt företagsnamn förtjänar bara spott och spe!
Namnet "Anna's Bilar" är en styggelse och skam för till och med Molkom!
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sorglig annons, tycker jag.
Vi kommer få se många annonser framgent, där anhöriga skall sälja av någons pärla.
Eller "pärla"...
Det finns många ljusblå föreställningar kring vad arvegods kan vara värt.

Jag är ju mest rädd att frun när jag dött ska sälja mina pärlor för det pris jag sagt att jag betalat. :tungan
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Svårt att tyda överhuvudtaget. Den går in under samma knasregel som Quaddar, ATVs, och Go-Cart liknande köretyg som anses ge "frihetskänsla" som en motorcykel, fast man bara har bilkörkort.
Om det hela väger under en viss vikt, saknar krocksäkerhet och inte har mer än 15 kW. Typ.




Den utannonserade MC-bilen får alltså enligt de gamla reglerna gå precis hur fort som helst, och kan köras på antingen A* eller B* kort.
Ett drömfordon...?

I själva verket ett av livets stora mysterier. I vart fall här i Sverige.
Vem har, A.D 2017 endast A* kort, men bär ändå på drömmen att köra bil?
En MC-bil ny kostar typ en och en halv gång av vad en ny småbil kostar, och en 10 år gammal beggad kärra tydligen mångdubbelt mer än en begagnad bil.

Så varför? Prisskillnaden mellan MC-bil och bil finansierar ett B*-kort för precis vilken idiot som helst.
...och har man redan B*-körkort, så varför klämma in sig i en dyrare och på alla sätt sämre MC-bil?
Lägre årsskatt? Det är den enda reella fördelen jag kan se mellan bil och MC-bil.
Räknar man hem kalkylen på det? *fniss*

Man köper inte MC-bil av ekonomiska eller praktiska skäl. Man köper MC-bil för att få :ligga
c3bf47a3dbdd68d0b2f389abc7fb2a1d.jpg

Såere sörru
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man köper inte MC-bil av ekonomiska eller praktiska skäl. Man köper MC-bil för att få :ligga
c3bf47a3dbdd68d0b2f389abc7fb2a1d.jpg

Såere sörru

I keep forgetting. En annan är ju så jäääla rationell och tradig.
Heinkel Kabine och andra genuina MC-bilar är dock ursäktade. Dom utger sig inte för att ha bilegenskaper, och är faktiskt snygga.
Ur vissa vinklar.
I rätt miljö.
Typ skymning.

...men inte Fram King Fulda. Där finns helt enkelt ingen ursäkt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Mjae, skulle en våldscustad XT 600 från 1984 stå i typ 20'...?
Tror nog att vi får värdera kromlampan till 15.000 spänn för att hamna rätt i slutändan.


Ärligt? Man kan tro att detta är ett skämt, men jag känner så igen typen.
Sådana tycker verkligen att extra reflexer är snyggt, men skyller på "säkerhet" när man börjar undra.
Nå, det är hans hoj, och det är ju bra att han monterat breddmarkeringsljus bak på vildsvinsplattformen...

Den förlängda sadeln, hur var det tänkt där? Åka tre på?
Powerwheelies utan power?
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top