Svedea snackar skit.

På vilket sätt snackar de skit? Har inte hört deras reklam, men väl deras "vi kan motorcyklar" och det anser jag inte är att snacka skit på något sätt. "Vi kan motorcyklar" är inte på något sätt likställt med "vi försäkrar alla motorcyklar billigt".
 
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.
 
Såja, nu behöver vi kanske inte hetsa upp oss allt för mycket. .

Ingen fara... :krama

Däremot är det ju rätt få som provocerar fram en sjukdom på det vis vissa förare provocerar fram olyckor.

Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp
 
Det är ju det jag menar, tror inte busan dominerar olyckor i sverige dels på grund av högre ålder hos ägaren och antalet hojar. Jävelstyg från bolag bara :)

Den är ju ändå ingen renodlad sporthoj och vissa har den till touring
 
Last edited:
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.

Andra året som kund men jag kör SportHoj sedan 35 år så jag har inte använt försäkringen än...

Samma pris som hos Folksam innan höjningarna men ungefär samma villkor. Det enda jag hittat är att bärgningen har självrisk hos Gjensidige. Men på 13 år använde jag den bara en gång, för en punktering.
 
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.

Har haft de tidigare. Inga problem med skadereglering. Typ halva priset mot näst bästa pris från annat bolag.

De gav mig bra premie på förra hojen med hänvisning till att jag ägt den länge. (i mitt fall tio år skadefritt) Om man har samma hoj länge tar man hand om den, resonerade de då iaf.
 
Det är ju det jag menar, tror inte busan dominerar olyckor i sverige dels på grund av högre ålder hos ägaren och antalet hojar. Jävelstyg från bolag bara :)

Den är ju ändå ingen renodlad sporthoj och vissa har den till touring

Återigen så behöver den inte dominera statistiken för olyckor för att bli dyr..

Ta detta som en jämförelse:
En lättare omkullkörning med en Busa, mot en lättare omkullkörning med en grushoj typ KTM 690 Enduro.
Vilken tror du kommer bli dyrast att reparera?
Där spelar det ingen roll hur gammal föraren är..
Kan garantera att det går 5-8 690 Endurovurpor på en Busa, sett till kostnaden.
Busan har helkåpa=dyrt att fixa samt massa effekt, kalla den för sporthoj, touringhoj eller enhjuling, bevisligen tycker inte Svedea att den passar bland de hojar som de vill försäkra.

Jag har inga försäkringar hos Svedea då det är 30+ krav hos dem, på de hojar jag har..
Varför skulle egentligen ett försäkringsbolag välja att plocka bort potentiella kunder, om det inte vore så att de anser att de kunderna antagligen kommer kosta dem mer pengar än vad de tjänar på dem?
Typ hojar som har många försäkringsärenden eller väldigt dyra ärenden.
Att tro att bolagen är ute på en personlig vendetta mot Busaägare känns ju inte riktigt rimligt.. :3freak
 
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...
 
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...

Jag har nog varit uppe i 20 ggr så dyrt ett par gånger när jag spanat runt på olika försäkringar.
 
Det är som om försäkringsbolag bara skulle teckna brandförsäkring på hus byggda helt i sten och vägra trähusägarna brandförsäkring.
Idén med försäkringar var från början att alla i byn la pengar i en kassa och om det sen brann hos nån i byn hjälptes man åt att bygga upp med pengar från kassan. Idén var alltså att folk som råkade ut för en olycka skulle få hjälp, inte att nån skulle tjäna en massa pengar.
Men det var för länge sen det var så förstås....
 
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...

gjorde det förra året. 3 bolag på raken som erbjöd samma sak, dyr trafik inget mer. På bolaget jag använder har jag halvförsäkring

Frågade jag blev svaret, vet ej
 
Last edited:
Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp

Lycrasvetton bör straffas ut med alla möjliga medel, så där är vi helt överens. :D
 
Ingen fara... :krama



Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp

Har du verkligen en cykelförsäkring?
 
Thorped.
Va 9000??? Du är ganska ung eller? Betalar 5600 hel/hel för min 1290
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top