Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Man får ju ta seden dit man kommer.
Sitter på Waikiki beach i Honolulu just nu och avnjuter en Hawaiiansk cigarr.

Funkar.

b8caf5475ea415a14a877f0a000e8fbe.jpg


fa6a9edd5036d5dd2c8f25fc7e33bf9f.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
519db3cc4138ec099d4917049752d0a7.jpg


Både min farfar och min farfars far var sjömän och cigarrökare. Min farfars far byggde dockskåpsmöbler till min farmor av sina tomma cigarrlådor.
Jag byggde en cigarrlådeukulele.

Ön i bakgrunden är Nuku Hiva i Franska Polynesien.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Lördagskväll här i NZ. Då kan man unna sig en montecristo nr1 medan Bay of Islands sakta försvinner akter om oss...

443d391cfc16d73871b489aa48cfd1e9.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men en bra cigarr fick du iaf.
Här på ostkusten har det rökts i dagarna två. Vegueros entretiempos idag, och Bolivar royal coronas igår. Bra cigarrväder om än inte som där.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
2c6f87adfd7a12016fb64d772f8550df.jpg


Dubai flygplats har ganska mycket spännande att välja på i tax freen. Kostar man på sig en avmönstringspresent kan man ju passa på att välja något roligt...
Första krukan. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, med dottern i Havanna och endast två dosor snus kvar att förbruka må ju en herre med grånad tinning skaffa sig en anständig hobby/klädsam last.

Så nu har i a f en av två humidorer ankommit och fyllts upp i väntan på dotterns hemkomst. Totalt kommer jag att ha plats med ca 80 pinnar och behöver nu lite råd och dåd om vad en Rookie bör veta och kan uppskatta/bör ha hemma och lagra upp. Hittintills ser förrådet ut som följer:

Romeo y Julieta no 1
Jose L Piedro Brevas
Punch Punch
Ett urval smakpinnar från Brobergs, såväl från Kuba som andra länder.
Dottern står för ett antal Cohiba, vilket jag är väl medveten om ger en hyggligt komplex upplevelse.

Totalt har jag fyllt upp ca hälften av åttio platser i Humidorerna, nu har jag ett antal ytterligare frågor till Er rutinerade bolmare:

1 - Vad mer bör jag ha i Humidorerna? Avnjuter gärna cigarr till ett glas Highland/Speyside. Jag lär inte bli någon storförbrukare, någon cigarr i veckan när nikotinet från snuset väl gått ur kroppen - innebär att lagringstiden kommer att kunna bli hyfsad för delar av sortimentet. Egen tanke är väl en knippe Mille Fleur från Partagas eller Romeo y Julieta och möjligen några H Upman? Något annat jag bommar?

2 - Humidorerna funkar jättebra och verkar stabilisera sig på 65-70% RF. Hur ofta brukar Ni fukta på kristallerna/byta kristaller?

Ledsen för en lång post men det finns väl anledning att sammanfatta den gedigna kunskapen som finns och delas i denna utmärkta tråd? :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Välkommen till en fantastisk hobby. Precis som med hojåkning kommer det att bli betydligt dyrare än vad du planerar för nu. Du kommer att hitta några favoritcigarrer och upptäcka att det faktiskt är ganska mycket billigare att köpa en hel låda av den cigarren än lösa cigarrer. För att förvara din låda behöver du en så kallad plastidor, typ IKEAs plastlådor med snap on lock. När du väl har din plastidor inser du att du har plats för fler lådor. Snart är din första plastidor full... :lol

Några bra cigarrer har du redan i din humidor. Några andra prisvärda Kubaner som uppskattas av de flesta;
Por Larranga petit corona
Partagas shorts
Partagas mille fleur
H. Upmann half corona

Coronastorleken på en cigarr är en trevlig storlek, tar inte för lång tid på sig och kostar vanligtvis inte allt för mycket.

Personligen dricker jag inte allt för starkt till cigarren. Starksprit dödar smaklökarna och cigarren kommer inte till sin rätt. Porter eller annan mörk öl funkar bra. Ett glas rött är inte fel heller. Mumma brukar jag köpa ett par flaskor av kring jul för sommarens ljumma kvällar. Ananasjuice är en otippad höjdare till en god cigarr.

Fuktigheten i humidoren är mycket beroende på yttre omständigheter. Hur ofta du lyfter på locket samt rummets luftfuktighet spelar in. Ju fler cigarrer du har desto lättare är det att hålla fuktigheten.


Jag läste för övrigt någonstans att rätt antal cigarrlådor i sin ägo är n+1 där n är nuvarande antal.
Vidare är fruns uppfattning om detta n-1 där n fortfarande är nuvarande antal... :tungan
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ptjaa.....
2 - Humidorerna funkar jättebra och verkar stabilisera sig på 65-70% RF. Hur ofta brukar Ni fukta på kristallerna/byta kristaller?

Ledsen för en lång post men det finns väl anledning att sammanfatta den gedigna kunskapen som finns och delas i denna utmärkta tråd? :)
Välkommen till detta njutningens träsk ??
Blacktriple täckte nog in det mesta men det finns nog utrymme för vissa (subjektiva) alternativ.

Några ytterligare pinnar att spana in:
Montecristo media corona ( snäppet vassare än Upman half corona imho)
Upman magnum 46
Montecristo no 2 alt. Partagas p 2 (man bör ha en topklass torpedo i humidoren !!)

När det gäller dryck så glömdes nog den självklara espresson bort. Svårt att hitta någon vätska som, rent smakligt, kompletterar en cigarr på ett bättre sätt. Lägger man dessutom till en liten bit finare choklad så har du en perfekt treenighet.

När det gäller starksprit så tycker jag nog att en bra rom med lite sötma fungerar mycket bra. Whisky är för mycket för en cigarr att kämpa mot.

Och för övrigt så gör man förstås hur fan man vill bara det blir gott :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tusen tack Pbas och BlackTriple för Era goda råd! Ja, HSB börjar se tämligen morsk ut redan, tydligen hade jag glömt berätta om mina hobbyplaner. På samma sätt som jag visst glömt berätta att jag beställt PCV, Autotune, grenrör och nya shortys till min Thrux, förrådet av tomkartonger och plast börjar bli imponerande stort:3freak

Jaja, sådant går över. Nu kan jag i alla fall fylla upp humidorerna, planen är att köpa 3-10 av vardera cigarrmärke och börja tröska mig genom förrådet. Tack för rådet kring drycken, har en bra Espressomaskin så den delen reder sig, och jag ska se till att prova med såväl vin som mörkare, sötare brygd.

Partagas, Montechristo, Upman och Por Larranga it is, ska botanisera på puroexpress och se om där finns lämpliga storlekar på försändelser. Tala om fascinerande kort leveranstid, tog bara några dagar att få hem försändelsen:tummenupp

Nu blir det till att vänta på att snuset tar slut (trodde aldrig jag skulle skriva det) och svetsa lambdabung på ett av grenrören - sedan ska här skruvas hoj, rökas cigarr och provstartas!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Du får inte bomma Partagas serie D i valfri storlek. Ej heller Ramon Allones. För redigt nikotintryck rekommenderar jag Nicaraguanska pinnar. Oliva serie G t.ex.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sådärja, då är humidorerna proppfulla, ett antal cigarrbitiker och -siter lite mer välgödda och jag har hunnit börja på att utveckla smaksinnet under lite mer kontrollerade former med ett par tre cigarrer. Planen var att etablera en bas att utgå från och det har skett i form av några José L Piedra Brevas - som jag förstår det en relativt okomplicerad men ärlig och bra shortfiller.

I helgen var jag så nöjd efter att ha monterat helsystem, PCV och Autotune på min Trajja att jag av ren och pur glädje tände en CAO Flathead Camshaft 554 - en boxpressad maduro med tydlig sötma och viss krydda enligt mina måttligt utvecklade smaklökar. En trevlig Nicaraguan i kombination med riktigt starkt kaffe som jag gott kan tänka mig handla fler av när provexemplaren är slut.

Jag tror att de flesta av Era förslag ligger och gosar till sig, tack än en gång för alla rekommendationer. Nu ska jag på SMC:s årsmöte i Kosta kommande helg och lär ta med mig ett litet urval cigarrer för trevligt umgänge på kvällskvisten. Tyvärr blev det ingen fin cigarrbild denna gången, hoppas jag kan revanscherna mig vad det lider :)
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sådärja, då är humidorerna proppfulla...

Nu ska jag på SMC:s årsmöte i Kosta kommande helg och lär ta med mig ett litet urval cigarrer... :)

Om du skall vara på resande fot och på något sätt vill förvara dina cigarrer vettigt är det en cigar caddie du behöver. Finns i 5, 10, 15 och ännu större storlekar. Personligen har jag en för 5 cigarrer.
Finns att köpa hos din favorithandlare.

2d3d851951470f822785588902708442.jpg
3e0d2177cfbd43d07c606c94a6136c02.jpg


Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om du skall vara på resande fot och på något sätt vill förvara dina cigarrer vettigt är det en cigar caddie du behöver...
Du - den var fin och fylld med ett fint urval cigarrer :)

Jo, jag reser en hel del men mest kortare resor under veckorna. Men det etuiet ser ju förträffligt ut och hamnar per omgående på önskelistan! Tack för tipset:tummenupp
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Du - den var fin och fylld med ett fint urval cigarrer :)

Jo, jag reser en hel del men mest kortare resor under veckorna. Men det etuiet ser ju förträffligt ut och hamnar per omgående på önskelistan! Tack för tipset:tummenupp
Som vanligt är "BT" snabb på bollen och rätt har han oxå :)
Själv har jag en med 2 "våningar" som rymmer 10 st. (Går att få in fler om man trycker in short smokes).
Med det jag numera vet om min "semesterkonsumtion" så skulle jag tagit den som rymmer 15 st. ist.
Det går åt en hel del när man bara latar sig :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som vanligt är "BT" snabb på bollen och rätt har han oxå :)
Själv har jag en med 2 "våningar" som rymmer 10 st. (Går att få in fler om man trycker in short smokes).
Med det jag numera vet om min "semesterkonsumtion" så skulle jag tagit den som rymmer 15 st. ist.
Det går åt en hel del när man bara latar sig :)
Ja, nu suger jag på det sista ur sista snusdosan och anar att en cigarr plus något gott till kommer att vara en välkommen distraktion under en kommande semestertripp till varmare breddgrader.

Åker mot Kosta i morgon och har packat ned ett litet urval inför helgen. Testet fortsätter med några Brevas, Macanudo Inspirade och en Bundle Corona. Godbitarna får ligga till sig en stund till.

Jag behöver skapa lite plats i Humidoren för en cigarr som tydligen ska matcha min favoritwhisky - Aberlour Abunad'h. Enligt Kind Cigars ska Rocky Patel fifty-five vara en bra matchning. Någon som rökt den garren?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
På tal om resehumidorer.
Den här skall göra mig sällskap till Mali...
resehumidor.jpg
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top